środa, 19 stycznia 2022

Komisja Europejska ogłosiła roczny program prac dotyczący realizacji projektu Kreatywna Europa obowiązującego w 2022 roku.

Tegoroczny budżet wynosi ok. 385 mln euro, czyli o prawie 100 mln euro więcej niż w 2021 roku.

Jak zauważyła komisarz do spraw innowacji, badań naukowych, kultury, edukacji i młodzieży Marija Gabriel: – Sektor kultury i sektor kreatywny to dusza europejskiego społeczeństwa. Wiemy, jaką odpornością musiały się wykazać w ciągu ostatnich dwóch lat sektor kultury i sektor kreatywny. W 2022 roku budżet programu Kreatywna Europa będzie największy w jego historii. UE wspiera ich odbudowę, kreatywność i innowacyjny potencjał. Zachęcamy artystów, twórców i osoby zawodowo zajmujące się kulturą do zbadania i wykorzystania licznych możliwości finansowania oferowanych przez program Kreatywna Europa.

Całkowity budżet programu Kreatywna Europa w latach 2021–2027 wynosi około 2,4 mld euro, czyli o 63 proc. więcej niż w latach 2014–2020.

Komponent “Kultura” będzie obejmował nowe zaproszenia do składania wniosków i inicjatywy w sektorach muzyki, dziedzictwa kulturowego, sztuk widowiskowych i literatury. Zostanie również uruchomiony program mobilności oferujący artystom, twórcom lub osobom zawodowo zajmującym się kulturą możliwość wyjazdu za granicę w celu rozwoju zawodowego lub współpracy międzynarodowej oraz znalezienia nowych odbiorców, wspólnego tworzenia, produkowania lub prezentowania swoich dzieł.

Komponent “Media” nadal będzie skupiał się na sektorze audiowizualnym i w 2022 roku będzie zawierał również kilka nowości. Dostępne będzie finansowanie innowacyjnych gier wideo i doświadczeń związanych z rzeczywistością wirtualną. Nowe działanie „MEDIA 360 stopni” będzie ukierunkowane na wiodące fora branżowe i na współdziałanie z firmami w całym audiowizualnym łańcuchu wartości. Aby bardziej pobudzić innowacje, uruchomiony zostanie portal rynku MEDIA dla obiecujących przedsiębiorstw typu start-up („Media Market Gateway”). Wzmocniona zostanie współpraca między festiwalami filmowymi za pośrednictwem sieci kontaktów.

Komponent międzysektorowy zwiększy finansowanie dla schematu Creative Innovation Lab na potrzeby wspólnych projektów w zakresie innowacji obejmujących kilka sektorów kreatywnych. Wniesie również wkład w realizację nowego europejskiego Bauhausu. Zwiększy on także zakres wsparcia dla mediów informacyjnych.

Wkrótce zostaną ogłoszone zaproszenia do składania wniosków.

Podaj dalej
Autor: ET