Wtorek, 8 września 2020
Rozmowa z Pawłem Filarem, prezesem zarządu firmy Platon

Jak oceniasz w obecnej sytuacji kondycję rynku księgarskiego?

To nie był łatwy czas dla całej gospodarki. Szczególnie niekorzystny okazał się dla księgarni niezależnych, które musiały dostosować się do wprowadzonych ograniczeń, co często kończyło się zawieszeniem działalności i problemami z płynnością finansową. Rynek różnie sobie radzi, część klientów prowadzących księgarnie stacjonarne rozwija również sklepy internetowe. Pandemia przyspieszyła niektóre procesy. Szczególnie dynamicznie rozwija się e-commerce. Zgłasza się do nas sporo nowych klientów chcących nawiązać współpracę i zintegrować się z naszą bazą. Księgarniom stacjonarnym trudno konkurować na rynku, gdzie ceny są kształtowane głównie przez kanał online.

Co będzie, jak wejdzie Amazon?

Trudno na to pytanie tak jednoznacznie odpowiedzieć dzisiaj. Zdajemy sobie sprawę, że w wielu krajach wejście Amazona zmieniło układ sił na rynku.  Rozmawiamy z wydawcami o nowym modelu współpracy, który pozwoli nam zachować równowagę.

Jeżeli zgłosi się do was Amazon, to otrzyma takie same warunki jak inni jego konkurenci z rynku e-commerce?

Dla każdego klienta określamy indywidualne warunki handlowe. Zawsze przy ustalaniu warunków bierzemy pod uwagę historię, czas współpracy, terminowość itd.

Czy będziesz startował na prezesa Polskiej Izby Książki?

Tak, zdecydowałem, że zgłoszę swoją kandydaturę. Na co dzień obserwuję i mierzę się z wyzwaniami stojącymi przed wszystkimi uczestnikami rynku, w tym wydawcami. Niełatwy czas pandemii jeszcze mocniej pokazał, że potrzebny jest dialog i współpraca, umożliwiające elastyczne reagowanie na zmieniające się realia. Moim celem, jako prezesa Polskiej Izby Książki, będzie budowanie wzrostu rynku książki oraz Polskiej Izby Książki jako profesjonalnej organizacji reprezentującej naszą branżę. Będę rozmawiać z wszystkimi uczestnikami rynku, aby wspólnie odpowiadać na potrzeby naszej branży. Za cel stawiam sobie zintegrowanie rynku książki, między innymi poprzez zaproszenie do PIK jak najszerszego grona wydawców i księgarzy.

Cała rozmowa ukaże się już wkrótce w dwutygodniku “Biblioteka Analiz”.

 

❗❗❗ Działasz w branży wydawniczej i chcesz być na bieżąco – >>>zamów roczną prenumeratę elektroniczną

„Biblioteka Analiz” to profesjonalny, prestiżowy informator o rynku wydawniczo-księgarskim. Pismo adresowane jest głównie do pracowników wydawnictw, hurtowni i księgarni, jego celem jest dostarczanie kadrze menedżerskiej szybkiej oraz rzetelnej informacji. Istnieje na rynku od 2000 roku.

„Biblioteka Analiz” dostępna jest wyłącznie w prenumeracie.

 

Podaj dalej
Autor: ET