Wtorek, 3 marca 2020
Nowy numer "Biblioteki Analiz"

W tym numerze zamieszczamy rozmowę z Anną Zdrojewską-Żywiecką, właścicielką Grupy Wydawniczej Relacja:

Jaka jest dziś rola wydawcy?

– Mój projekt z Michałem Szafrańskim miał na celu przete­stowanie nowego modelu współpracy. To jest oczywiste, że nie da się w ten sposób robić wielu projektów książkowych i na dużą skalę, ale potrzeba takiego projektu wynikała też z tego, że autorzy mają dzisiaj dużą łatwość wydawania ksią­żek samodzielnie, mają dużo lepszy dostęp do wiedzy o ryn­ku książki. Zresztą przekonanie, że to jest wiedza tajem­na, nie służy samym wydawcom. Na tym nie da się budować przewagi konkurencyjnej. Warto spoj­rzeć w lustro jako branża i zastanowić się, co oferujemy au­torom, tłumaczom, ilustratorom, czytelnikom jako wydawcy, bo nasza rola się zmienia i oczekiwania wobec nas rosną. Mamy pewien interes branżowy, żeby funkcjo­nować nowocześnie, lepiej i bardziej etycznie. Również wo­bec innych wydawców.

Więcej w dwutygodniku “Biblioteka Analiz” 4/20.

W numerze także:

?Amazon w Polsce – komentują: Wojciech Mazia, Anna Prymakowska i Łukasz Kierus

Można odnieść wrażenie, że branża księgarska jest pełna obaw, słysząc medialne doniesienia o wejściu amerykańskiego giganta. Ale to, jak będzie wyglądał handel z nim, zależy tylko od wydawców i od tego, czy w swojej działalności będą się kierowali rachunkiem ekonomicznym, czy strachem

Wojciech Mazia, właściciel Bonito.pl

Biorąc pod uwagę spadające marże w kategorii „książka” i próby wydawców mające na celu wzmocnienie wartości książki, nie przewiduję gwarantowanego sukcesu Amazona. Biznesy takie jak Merlin Group, które potrafią uszyć na miarę, spersonalizować ofertę nie tylko dla klienta, ale też dla dostawcy i partnera biznesowego nie odczują spadku sprzedaży spowodowanej wejściem Amazona do Polski, dokładnie tak, jak stało się kilka lat temu z eBayem. Kategorią, w której Amazon może mieć przewagę, są książki zagraniczne, które klienci z Polski i tak tam od dawna kupują. Polacy przywiązują się do marek, wspierają te, które znają od lat, które wydają im się polskie. To, kto jest finalnym właścicielem ma wtórne znaczenie, z naszego doświadczenia wynika, że liczy się „poczucie polskości”, które najczęściej
wynika z początkowej struktury właścicielskiej.

Anna Prymakowska, prezes Merlin Group

Pełne wejście Amazona do Polski, ze wszystkimi usługami, na pewno spowoduje spore zawirowania na dosyć stabilnym rynku e-commerce w Polsce. Największe szanse widzę na rynku e-booków. Pojawienie się polskiej wersji czytnika Kindle oraz umożliwienie zakupu polskojęzycznych e-booków dla klientów nie tylko z Polski, ale całego świata, może być tym, czego potrzeba, aby rozruszać sprzedaż e-publikacji. Odbędzie się to jednak zapewne kosztem obecnych liderów rynku e-booków i audiobooków, gdyż można się spodziewać odpływu licznego grona klientów używających czytnika Kindle właśnie do Amazona. W Polsce mamy mocno ustabilizowany rynek sprzedaży przez internet. Pojawienie się tak dużego i bogatego gracza na pewno spowoduje spore zawirowania, jednak wszystko zależy od przyjętej przez Amazon strategii wejścia.

Łukasz Kierus, właściciel marki Taniaksiazka.pl

? Woluminy z okienka, czyli książki jako rozwojowa kategoria produktów

Hitowym narzędziem promocyjnym ubiegłego roku okazał się książkomat – ekspozytor wydawnictwa Edipresse Polska, do promocji i sprzedaży książek w bardzo niskiej cenie, bo po 9,90 zł. Książkomat został zaprojektowany przez samo wydawnictwo, Kolporter zajął się dostawą i odpowiednią ekspozycją w wybranych punktach sprzedaży. „Zainteresowanie tym ekspozytorem przerosło oczekiwania – już po miesiącu Kolporter zwiększył jego dostępność o 50 proc., ponieważ sprzedaż tanich książek z książkomatu była tak dobra” – czytamy w lutowym numerze miesięcznika „Nasz Kolporter”

?Vivat Józef Wilkoń!

? Wydawnictwa sponsorują Wawel

?D i R jak Dziel i Rządź – podsumowanie 2019 roku wg Nielsen Bookscan Polska i zestawienie top 10 w kategoriach Fiction, Non-fiction i Dla dzieci i młodzieży od 26 stycznia do 22 lutego

?Unikatowa kolekcja – Zakład Zbiorów Bibliologicznych Biblioteki Narodowej

?Otwieramy się na nowe przestrzenie – rozmowa ze Zbigniewem Kadłubkiem, dyrektorem Biblioteki Śląskiej

❗❗❗Chcesz być na bieżąco – zamów roczną prenumeratę >>>http://rynek-ksiazki.pl/sklep/biblioteka-analiz-prenumerata-roczna/

 

„Biblioteka Analiz” to profesjonalny, prestiżowy informator o rynku wydawniczo-księgarskim. Pismo adresowane jest głównie do pracowników wydawnictw, hurtowni i księgarni, jego celem jest dostarczanie kadrze menedżerskiej szybkiej oraz rzetelnej informacji. Istnieje na rynku od 2000 roku.

„Biblioteka Analiz” dostępna jest wyłącznie w prenumeracie. W naszym >>>sklepie internetowym można zamówić egzemplarze drukowane lub elektroniczne.

Podaj dalej
Autor: ET