MAC Edukacja S.A.
25-655 Kielce, ul. Łódzka 308, tel. (041) 3684068, fax (041) 3683152, http://www.mac.pl, e-mail forum@mac.pl
Po dwóch latach spadków przychodów ze sprzedaży książek wydawnictwa MAC Edukacja w 2006 roku nastąpił wzrost o prawie 3 proc., do poziomu 44,74 mln zł. Nakładem oficyny ukazało się 136 nowych tytułów. Struktura produkcji przedstawiała się następująco: 36 tytułów – wychowanie przedszkolne, 46 – szkoła podstawowa (pakiet dla uczniów klas I-III „Ja i Moja Szkoła”), 7 tytułów – nauczanie blokowe, 10 – gimnazjum, 11 – liceum. W 2006 roku MAC wydał również dwie publikacje multimedialne. W ofercie dostępnych jest ponad 700 tytułów.
W ostatnich latach wprowadzono wiele nowości; z bardzo dobrym przyjęciem spotkał się cykl podręczników „Ja i Moja Szkoła”, wzbogacony o zeszyt zadań domowych, zwany „Domowniczkiem”. Nowością są też publikacje dla uczniów zerówek „Sześciolatek. Bawię się i uczę”. Dużą sprzedaż miały nowe podręczniki do języka polskiego (uzupełnione zagadnieniami z zakresu pracy z dziećmi dyslektycznymi) oraz plastyki i muzyki. Wzrosła sprzedaż w segmencie nauczania blokowego (w klasach IV-VI) oraz w klasach pierwszych szkoły podstawowej (głównie dzięki nowej ofercie). Przygotowano też cykle edukacyjne dla trzy- i czterolatków oraz podręczniki do nauczania początkowego „Szkoła Sześciolatka”.
Przez wiele lat wydawnictwo MAC przygotowywało wyłącznie podręczniki do nauczania przedszkolnego i początkowego. W 2003 roku oferta została poszerzona m.in. o podręczniki do: języka polskiego, biologii i sztuki w gimnazjum oraz fizyki w liceum. Obecnie wydawnictwo dysponuje szeroką ofertą książek do wszystkich etapów nauczania.
Przełomowy w historii spółki był 2000 rok, kiedy zapoczątkowano edycję nowatorskiej serii podręczników do nauczania zintegrowanego, złożonej z dziesięciu zeszytów do każdej klasy – po jednym na każdy miesiąc nauki. Seria „Moja Szkoła” szybko zdobyła rynek, a przychody spółki wzrosły wówczas z 25,7 mln do 49,8 mln zł. MAC skutecznie rozwiązał problem sezonowości sprzedaży podręczników, wtórnego rynku, a także ściągania należności ze szkół (w znacznej mierze firma sprzedaje do nich książki bezpośrednio). Nasze podręczniki dla dzieci w klasach I-III żyją przez miesiąc. Wtórny rynek prawie nas nie dotyka. To także powód, dla którego możemy zaoferować niższą cenę – twierdził Adam Cyrański, współwłaściciel wydawnictwa. Wydawanie 10 książek zamiast jednej jest też swego rodzaju sprzedażą na raty, co było doskonałym pomysłem, zważywszy na to, w jak wielu gospodarstwach domowych brakuje gotówki na książki. Pojedynczy egzemplarz jest tani, co też ma znaczenie dla nauczyciela i rodzica. Z kolei dzieci noszą do szkoły lekki tornister, a na ławce szkolnej mają nieskomplikowany podręcznik. MAC reklamował serię hasłem: „Pomysł na wiedzę i lekki tornister”.
Obok serii „Moja Szkoła” dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej w 2002 roku MAC zapoczątkował wydawanie nowego cyklu podręczników do nauczania zintegrowanego „Szkoła Marzeń” – 5 podręczników i 5 zeszytów ćwiczeń na jeden rok nauczania. Wznowiono także serię „Moje Rachunki”, która miała uzupełnić program nauczania matematyki w klasach I-III.
Atutem wydawnictwa przez wiele lat była własna sieć dystrybucji, połączona z działalnością konsultantów, skupionych obecnie wokół 11 biur regionalnych. W 2002 roku wydawnictwo MAC Edukacja sprzedało 89 proc. swoich publikacji poprzez własną sieć, zaś 11 proc. poprzez niezależne księgarnie. W 2003 roku zaczęto zmieniać strukturę sprzedaży (w związku z rozszerzającą się ofertą, która objęła wyższe segmenty rynku) i w 2004 roku ok. 1/3 książek wydawnictwa sprzedawana była w hurtowniach i księgarniach. Zmianę systemu dystrybucji wymusiła nie tylko zmiana oferty, ale też bardziej rygorystyczne stanowisko władz samorządowych odnośnie sprzedaży bezpośredniej w szkołach. W 2005 roku ponownie zrezygnowano jednak z pośrednictwa hurtowni, a przedstawiciele handlowi wydawnictwa zaczęli współpracować bezpośrednio z księgarniami. Zadaniem przedstawiciela jest dotarcie do szerokiego grona nauczycieli z informacją, która zapewni im możliwość dokonania oceny naszej oferty. Oferta ta to nie tylko podręcznik, ale i publikacje, które mu towarzyszą, niejednokrotnie rzadziej poszukiwane, a zatem nie zawsze dostępne w księgarniach. To najskuteczniejsza promocja – bezpośredni kontakt z nauczycielem – mówił Grzegorz Bednarski, prezes wydawnictwa MAC . To księgarz jest naturalnym partnerem dla czytelnika poszukującego książek – w naszym przypadku dla nauczyciela. Dzięki posiadanej infrastrukturze jesteśmy w stanie sami obsłużyć wszystkie księgarnie. Oczywiście, u nas taki system się sprawdza, w innych wydawnictwach nie musi. Czysta matematyka. Oczywiście, hurtownicy też mogą u nas kupować, ale na zasadach księgarnianych – dodawał Marcin Siwczuk, drugi członek zarządu. W połowie 2007 roku wydawnictwo współpracowało bezpośrednio z 731 księgarniami w 367 miastach. W 2003 i 2004 roku zrestrukturyzowano sieć przedstawicieli handlowych, którzy w ostatnich latach dostarczali spółce ponad 90 proc. przychodów. Liczbę reprezentantów zmniejszono ze 120 do
Historia wydawnictwa sięga 1989 roku, kiedy to Czesław Cyrański – jego współzałożyciel – przygotował koncepcję nowych podręczników. Działalność gospodarczą firma rozpoczęła w 1992 roku, od początku specjalizując się w literaturze edukacyjnej. Pierwszą książką wydaną przez MAC był przewodnik metodyczny wraz z kasetą magnetofonową dla nauczycieli muzyki w klasach I-II szkoły podstawowej. Kolejna publikacja dotyczyła nauki muzyki w trzeciej klasie. W ciągu dwóch kolejnych lat wydawnictwo przygotowało szereg przewodników metodycznych do nauczania początkowego, zawierających propozycje scenariuszy lekcji. Ich nowatorstwo polegało na tym, że obejmowały propozycje scenariuszy kolejnych lekcji dla danego poziomu nauczania na cały rok.
Do połowy 2001 roku firma działała pod nazwą Kielecka Oficyna Wydawnicza MAC, później zmieniła nazwę na MAC Edukacja. Firma od początku jest spółką akcyjną. Do sierpnia 2007 roku akcjonariat wyglądał następująco: bracia Mariusz i Adam (po 49 proc.) oraz ich ojciec – Czesław Cyrański (2 proc.). W lipcu 2007 roku zmarł Mariusz Cyrański.
Pod koniec 2005 roku wydawnictwo MAC Edukacja przejęło oficynę Juka-
Od dawna akcjonariusze przymierzali się do wprowadzenia spółki do obrotu publicznego. Już pod koniec 2002 roku zapowiadano, że w planach jest wprowadzenie spółki na giełdę pod koniec
MAC Edukacja – najważniejsze dane