Niedziela, 14 października 2007


MAC Edukacja S.A.


25-655 Kielce, ul. Łódzka 308, tel.
(041) 3684068, fax (041) 3683152, http://www.mac.pl, e-mail forum@mac.pl

 

Po dwóch latach spadków przychodów ze sprzedaży książek wydawnictwa MAC Edukacja w 2006 roku nastąpił wzrost o prawie 3 proc., do poziomu 44,74 mln zł. Nakładem oficyny ukazało się 136 nowych tytułów. Struktura produkcji przedstawiała się następująco: 36 tytułów – wychowanie przedszkolne, 46 – szkoła podstawowa (pakiet dla uczniów klas I-III „Ja i Moja Szkoła”), 7 tytułów – nauczanie blokowe, 10 – gimnazjum, 11 – liceum. W 2006 roku MAC wydał również dwie publikacje multimedialne. W ofercie dostępnych jest ponad 700 tytułów.


W ostatnich latach wprowadzono wiele nowości; z bardzo dobrym przyjęciem spotkał się cykl podręczników „Ja i Moja Szkoła”, wzbogacony o zeszyt zadań domowych, zwany „Domowniczkiem”. Nowością są też publikacje dla uczniów zerówek „Sześciolatek. Bawię się i uczę”. Dużą sprzedaż miały nowe podręczniki do języka polskiego (uzupełnione zagadnieniami z zakresu pracy z dziećmi dyslektycznymi) oraz plastyki i muzyki. Wzrosła sprzedaż w segmencie nauczania blokowego (w klasach IV-VI) oraz w klasach pierwszych szkoły podstawowej (głównie dzięki nowej ofercie). Przygotowano też cykle edukacyjne dla trzy- i czterolatków oraz
podręczniki do nauczania początkowego „Szkoła Sześciolatka”.


Przez wiele lat wydawnictwo MAC przygotowywało wyłącznie podręczniki do nauczania przedszkolnego i początkowego. W 2003 roku oferta została poszerzona m.in. o podręczniki do: języka polskiego, biologii i sztuki w gimnazjum oraz fizyki w liceum. Obecnie wydawnictwo dysponuje szeroką ofertą książek do wszystkich etapów nauczania.


Przełomowy w historii spółki był 2000 rok, kiedy zapoczątkowano edycję nowatorskiej serii podręczników do nauczania zintegrowanego, złożonej z dziesięciu zeszytów do każdej klasy – po jednym na każdy miesiąc nauki. Seria „Moja Szkoła” szybko zdobyła rynek, a przychody spółki wzrosły wówczas z 25,7 mln do 49,8 mln zł. MAC skutecznie rozwiązał problem sezonowości sprzedaży podręczników, wtórnego rynku, a także ściągania należności ze szkół (w znacznej mierze firma sprzedaje do nich książki bezpośrednio). Nasze podręczniki dla dzieci w klasach I-III żyją przez miesiąc. Wtórny rynek prawie nas nie dotyka. To także powód, dla którego możemy zaoferować niższą cenę – twierdził Adam Cyrański, współwłaściciel wydawnictwa
. Wydawanie 10 książek zamiast jednej jest też swego rodzaju sprzedażą na raty, co było doskonałym pomysłem, zważywszy na to, w jak wielu gospodarstwach domowych brakuje gotówki na książki. Pojedynczy egzemplarz jest tani, co też ma znaczenie dla nauczyciela i rodzica. Z kolei dzieci noszą do szkoły lekki tornister, a na ławce szkolnej mają nieskomplikowany podręcznik. MAC reklamował serię hasłem: „Pomysł na wiedzę i lekki tornister”.


Obok serii „Moja Szkoła” dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej w 2002 roku MAC zapoczątkował wydawanie nowego cyklu podręczników do nauczania zintegrowanego „Szkoła Marzeń” – 5 podręczników i 5 zeszytów ćwiczeń na jeden rok nauczania. Wznowiono także serię „Moje Rachunki”, która miała uzupełnić program nauczania matematyki w klasach I-III.


Atutem wydawnictwa przez wiele lat była własna sieć dystrybucji, połączona z działalnością konsultantów, skupionych obecnie wokół 11 biur regionalnych. W 2002 roku wydawnictwo MAC Edukacja sprzedało 89 proc. swoich publikacji poprzez własną sieć, zaś 11 proc. poprzez niezależne księgarnie. W 2003 roku zaczęto zmieniać strukturę sprzedaży (w związku z rozszerzającą się ofertą, która objęła wyższe segmenty rynku) i w 2004 roku ok. 1/3 książek wydawnictwa sprzedawana była w hurtowniach i księgarniach. Zmianę systemu dystrybucji wymusiła nie tylko zmiana oferty, ale też bardziej rygorystyczne stanowisko władz samorządowych odnośnie sprzedaży bezpośredniej w szkołach. W 2005 roku ponownie zrezygnowano jednak z pośrednictwa hurtowni, a przedstawiciele handlowi wydawnictwa zaczęli współpracować bezpośrednio z księgarniami. Zadaniem przedstawiciela jest dotarcie do szerokiego grona nauczycieli z informacją, która zapewni im możliwość dokonania oceny naszej oferty. Oferta ta to nie tylko podręcznik, ale i publikacje, które mu towarzyszą, niejednokrotnie rzadziej poszukiwane, a zatem nie zawsze dostępne w księgarniach. To najskuteczniejsza promocja – bezpośredni kontakt z nauczycielem – mówił Grzegorz Bednarski, prezes wydawnictwa MAC
. To księgarz jest naturalnym partnerem dla czytelnika poszukującego książek – w naszym przypadku dla nauczyciela. Dzięki posiadanej infrastrukturze jesteśmy w stanie sami obsłużyć wszystkie księgarnie. Oczywiście, u nas taki system się sprawdza, w innych wydawnictwach nie musi. Czysta matematyka. Oczywiście, hurtownicy też mogą u nas kupować, ale na zasadach księgarnianych – dodawał Marcin Siwczuk, drugi członek zarządu
. W połowie 2007 roku wydawnictwo współpracowało bezpośrednio z 731 księgarniami w 367 miastach. W 2003 i 2004 roku zrestrukturyzowano sieć przedstawicieli handlowych, którzy w ostatnich latach dostarczali spółce ponad 90 proc. przychodów. Liczbę reprezentantów zmniejszono ze 120 do 60, a liczba osób ogółem zatrudnionych w spółce zmniejszyła się o ponad połowę – z 340 do 144 etatów na koniec 2005 roku. Na koniec 2006 roku firma zatrudniała 161 etatowych pracowników.

 

Historia wydawnictwa sięga 1989 roku, kiedy to Czesław Cyrański – jego współzałożyciel – przygotował koncepcję nowych podręczników. Działalność gospodarczą firma rozpoczęła w 1992 roku, od początku specjalizując się w literaturze edukacyjnej. Pierwszą książką wydaną przez MAC był przewodnik metodyczny wraz z kasetą magnetofonową dla nauczycieli muzyki w klasach I-II szkoły podstawowej. Kolejna publikacja dotyczyła nauki muzyki w trzeciej klasie. W ciągu dwóch kolejnych lat wydawnictwo przygotowało szereg przewodników metodycznych do nauczania początkowego, zawierających propozycje scenariuszy lekcji. Ich nowatorstwo polegało na tym, że obejmowały propozycje scenariuszy kolejnych lekcji dla danego poziomu nauczania na cały rok.


Do połowy 2001 roku firma działała pod nazwą Kielecka Oficyna Wydawnicza MAC, później zmieniła nazwę na MAC Edukacja. Firma od początku jest spółką akcyjną. Do sierpnia 2007 roku akcjonariat wyglądał następująco: bracia Mariusz i Adam (po 49 proc.) oraz ich ojciec – Czesław Cyrański (2 proc.). W lipcu 2007 roku zmarł Mariusz Cyrański.


Pod koniec 2005 roku wydawnictwo MAC Edukacja przejęło oficynę Juka-91, a w styczniu 2006 roku – ofertę Pracowni Pedagogicznej i Wydawniczej. Tym samym kielecka spółka wzbogaciła się o nową gamę produktów, w tym dwa cykle podręczników do nauczania początkowego – segmentu, w którym jest liderem. W Juce interesowały nas przede wszystkim podręczniki do nauczania zintegrowanego oraz książki dla przedszkoli. Pozostałe potraktowaliśmy jako uzupełnienie naszej oferty w segmentach, w których sami podobnej nie posiadamy. Mam tu na myśli np. historię, wiedzę o społeczeństwie i matematykę dla gimnazjum. Na pewno potencjalnym zainteresowaniem będą cieszyć się książki do języka rosyjskiego, jakie będą losy oferty do innych języków obcych – tego jeszcze nie wiemy – mówił Grzegorz Bednarski
. Inwestor wyraźnie mi powiedział, że „kasowo” nie wspomoże i musimy dawać sobie radę sami, natomiast udzieli pomocy organizacyjnej. Tutaj właśnie możemy osiągnąć efekt synergii – na tych polach, na których możemy wspólnie działać. Nasz odbiorca różnił się zawsze od odbiorcy MAC-a. Oferta Kielczan trafiała do innych grup nauczycieli niż nasza. Chodziło o różne oczekiwania różnych grup nauczycieli. Nie ma przecież uniwersalnego podręcznika, każdy ma swoje plusy, ma minusy. A nauczyciel ma preferencje. Oznacza to, że nie każdy, kto zrezygnowałby z książek Juki, od razu wprowadziłby w to miejsce ofertę MAC-a – wyjaśniał z kolei prezes Juki, Zbigniew Krygier.


Od dawna akcjonariusze przymierzali się do wprowadzenia spółki do obrotu publicznego. Już pod koniec 2002 roku zapowiadano, że w planach jest wprowadzenie spółki na giełdę pod koniec 2004, a wcześniej udział w konsolidacji wydawnictw edukacyjnych. Musimy stworzyć przeciwwagę dla Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych. Dlatego już w 2001 roku podjęliśmy rozmowy na temat konsolidacji. Niestety firmy z naszej branży to spółki rodzinne i ich właściciele nie do końca rozumieją potrzebę konsolidacji – mówił w grudniu 2002 roku Adam Cyrański
. Konsolidację miały wesprzeć fundusze Innova Capital i Enterprise Investors, prowadzono też rozmowy z funduszem Advent. W 2002 roku MAC, wspierany przez pierwszy z nich, złożył ofertę zakupu akcji prywatyzowanych WSiP. Według nieoficjalnych informacji spółka zaoferowała najwyższą cenę za akcję, znalazła się nawet na krótkiej liście inwestorów dopuszczonych do negocjacji z ministrem skarbu, ale ostatecznie przetarg został unieważniony. Wspólnie z funduszem Innova właściciele MAC-a wystąpili też na przełomie 2002 i 2003 roku z koncepcją budowy dużej grupy wydawniczej z udziałem PWN (Innova złożyła ofertę zakupu do 100 proc. akcji PWN, ale rozmowy zakończyły się fiaskiem). W połowie 2003 roku MAC próbował zablokować sprzedaż oferty kartograficznej PPWK wydawnictwu Nowa Era, składając własną kontrofertę, ale i tym razem bezskutecznie. Wysiłki te wskazują jednak, że ambicją akcjonariuszy spółki jest udział w większej grupie wydawniczej, a częściowym zwieńczeniem tych starań był zakup Juki i przejęcie oferty Pracowni Pedagogicznej i Wydawniczej. Do niedawna z właścicielami innych wydawnictw nie dało się w ogóle rozmawiać na temat ewentualnych inwestycji w ich firmy. Ale obecnie rynek jest na takim etapie, że do rozmów tych siadać trzeba. Oczywiście, rozmawiamy na temat konsolidacji rynku wokół MAC-a, do niedawna jednak – z powodu nierealnych oczekiwań naszych potencjalnych partnerów, które z kolei wynikają z emocjonalnego stosunku do prowadzonego przez siebie biznesu – mało z tych rozmów wynikało – mówił Grzegorz Bednarski.

 

MAC Edukacja – najważniejsze dane


Podaj dalej