Czwartek, 9 lutego 2023
Raport Instytutu Monitorowania Mediów

W ubiegłym roku polskie media najczęściej powoływały się na informacje podawane przez RMF FM. Stację w 2022 roku zacytowano łącznie 23,1 tys. razy – podaje Instytut Monitorowania Mediów (IMM) w raporcie „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce”.

Wirtualna Polska z wynikiem 22,6 tys. odniesień w innych tytułach zajęła drugie miejsce w rankingu. Podium natomiast zamyka „Rzeczpospolita”, której opublikowane treści polskie redakcje podały dalej 22,4 tys. razy.

Zestawienie ogólne tworzy piętnaście najczęściej cytowanych tytułów mediowych 2022 roku. Wśród nich największy udział ma prasa – 33 proc., którą w rankingu ogólnym reprezentują „Rzeczpospolita”, „Super Express”, „Gazeta Wyborcza”, „Fakt” i „Dziennik Gazeta Prawna”.

Jak podaje IMM, wszystkie tytuły z top 10 mediów prasowych łącznie uzyskały prawie 99 tys. cytowań — najwięcej na tle pozostałych zestawień.

27 proc. udziału w top 15 stanowią natomiast stacje telewizyjne i są to kolejno TVN24, Polsat News, TVPInfo i TVN. Po 20 proc. przypada zarówno portalom internetowym w kolejności Wirtualna Polska, Onet, Interia, jak i stacjom radiowym reprezentowanym przez RMF FM, Radio ZET i Polskie Radio 24.

 

Pozycję najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce zdobywa stacja RMF FM. Wysoki wynik stacja zawdzięcza między innymi przeprowadzonym sondażom na temat bieżących wydarzeń w kraju jak na przykład ten opublikowany w listopadzie na temat obaw Polaków związanych z rosnącą inflacją. Inne redakcje często odnosiły się także do audycji z udziałem najważniejszych polityków, między innymi z ministrem Adamem Niedzielskim, który we wrześniu zapowiedział możliwość noszenia maseczek zimą, nie z powodu wzrostu zakażeń na koronawirusa SARS-CoV-2, ale z uwagi na zanieczyszczone powietrze.

Drugim najczęściej cytowanym medium w kraju jest Wirtualna Polska, której informacje w 2022 roku publikowano w innych mediach 22,6 tys. razy – portal awansował tym samym o jedno oczko względem roku poprzedniego. Podium zamyka dziennik “Rzeczpospolita” ze wzrostem o dwa miejsca w stosunku do roku 2021 i wynikiem 22,4 tys. powołań.

Analizę częstotliwości 385 863 cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1 stycznia – 31 grudnia 2022 roku.

Prezentację szczegółowych wyników zamieścimy w dwutygodniku “Biblioteka Analiz”.

Podaj dalej
Autor: W