Piątek, 19 sierpnia 2022

Jesteśmy świetnie przygotowani do sezonu podręcznikowego – wywiad z Marcinem Olczykowskim, prezesem tantis.pl:

Rozmawiamy tuż przed rozpoczęciem sezonu podręczniko­wego, który obecnie obejmuje głównie sprzedaż książek dla szkół średnich. Jak dzisiaj wygląda struktura sprzedaży w tym segmencie?

Tantis.pl to od lat znany i rzetelny sprzedawca podręczników w możliwie jak najlepszych cenach. Mamy zatem doświadcze­nie i obserwacje, które pomagają nam zarówno w przygotowa­niach do każdego kolejnego sezonu, jak i w analizie trendów. W tych ostatnich niewiele się zmienia. Spe­cyfika księgarni internetowej przekłada się na sposób dotarcia do klienta. To szereg mocno i precyzyjnie sprofilowanych kampanii na Google, Facebooku czy YouTube, a także działań w wyszukiwarkach czy w oparciu o własne ba­zy. Profilowanie pozwala nam dotrzeć do klientów z konkret­ną ofertą w czasie i miejscu, które najbardziej sprzyjają decyzji o zakupie.

Jakie firmy liczą się w segmencie sprzedaży podręczników i jaką pozycję wśród nich zajmuje tantis.pl?

Nikt dotąd nie pokusił się o dokładną analizę. Patrząc szeroko (nie tylko poprzez segment podręczników) jesteśmy w ścisłej czołówce gdzieś obok Taniaksiazka.pl, Bonito czy Bookland.

Jak tantis.pl – jako jeden z głównych graczy w tym segmen­cie rynku – przygotował się do sezonu podręcznikowego i co oferuje?

Przygotowania do sezonu zaczęliśmy już… w marcu. To wów­czas powstała dokładna strategia działania, osobno pod kątem cen samych podręczników, ale również pełnego zaplecza logi­stycznego. Wiemy doskonale, że obecnie jednym z głównych kryteriów wyboru jest czas dostawy, a ten staramy się maksy­malnie skracać. To wymagało szeregu zmian wewnątrz orga­nizacji, ale teraz, kiedy sezon już rusza, to mogę spokojnie za­pewnić, że jesteśmy do niego świetnie przygotowani.

Słyszymy, że ten rok jest specyficzny ze względu na świado­mość kryzysu. Jak duży jest wydatek na jeden komplet ksią­żek dla ucznia szkoły średniej?

W tym roku to kilkaset złotych, około 700-800 złotych. Inflacja, ceny na rynku i ogromna niepewność wśród konsumentów co do przyszłości sprawiły, że ten koszt jest wyjątkowo ciężki do udźwignięcia.

Jak generalnie widzi pan sytuację handlu e-commerce w kontekście wojny za naszą granicą, a także kryzysu i pod­wyżek cen?

Nie ma co ukrywać – po rewelacyjnym (pod kątem wyni­ków) poprzednim roku, ten rok jest znacz­nie gorszy. Wojna w Ukrainie, a w jej konsekwencji światowy kryzys przyniosły zauważalne spadki w każdej branży, także w e‑commerce. (…)

W numerze także:

Książki a ślad węglowy

Maria Deskur: Sprawdziliśmy się w zrywie, teraz czas na strategię

Trudno w to uwierzyć, ale wojna w Ukrainie trwa już blisko pół roku. Fundacja Powszechnego Czytania zaangażowała się w pomoc Ukraińcom od samego początku. Udało się dużo, ale ogrom potrzeb pozostaje niezmierny. Opisujemy naszą drogę jako przykład tego, co przeżywaliśmy wszyscy: niesłychany, wspaniały, masowy zryw pomocowy, w którym nic nie było niemożliwe i tysiąc rzeczy działo się równocześnie. Dobrze jest pamiętać, że wszyscy jesteśmy zdolni do tak wspaniałych akcji.

Empik zmienia właściciela, dobre wyniki spółek z Grupy

Rodzinne wydawnictwo Alulalu – rozmowa z Urszulą Kuncewicz-Jasińską

Misją wydawnictwa jest publikowanie pozycji umilających czas zarówno dzieciom, jak i dorosłym. Tytuły wydawnictwa Alulalu to kunsztownie zilustrowane, nowatorskie opowieści w duchu nauki przez zabawę i rodzicielstwa bliskości. Ich najnowsze dzieło, „Niedźwiedź i przestrzeń”, to druga część ciepło przyjętej serii „Zwierzęta z bieszczadzkiego lasu”. W listopadzie pojawi się trzeci, zimowy, tom o łasicy.

Postępująca inflacja może być zagrożeniem dla Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0

Rozwijająca się w ostatnim czasie inflacja może negatywnie wpłynąć na osiąganie wartości docelowych wskaźników Priorytetu 1, 2 oraz 3. Jest to spowodowane znaczącym wzrostem cen książek, czasopism, materiałów budowlanych, energii elektrycznej, mebli, artykułów dekoracyjnych, sprzętu oświetleniowego i usług transportowych. Okresowy wzrost cen książek może być też spowodowany wzmożonym popytem na różnego rodzaju publikacje. Taka sytuacja pojawiła się w pierwszej edycji NPRCz, ponieważ czas przeznaczony na zakup nowości wydawniczych w ramach Priorytetu 1 był zbyt krótki.

E-kiosk i Legimi podsumowują drugi kwartał

 

Zachęcamy do zamawiania prenumeraty (rocznej, półrocznej, kwartalnej)

https://rynek-ksiazki.pl/kategoria-produktu/czasopisma/prenumerata/

Biblioteka Analiz” dostępna jest wyłącznie w prenumeracie. To profesjonalny, prestiżowy informator o rynku wydawniczo-księgarskim. Pismo adresowane jest do pracowników wydawnictw, hurtowni i księgarni i wszystkich osób związanych z branżą książkową. Istnieje na rynku od 2000 roku.

Nasze starania o dostarczanie informacji trwają już ponad dwadzieścia lat. Przez te lata zmieniał się nasz rynek wydawniczy, zmieniły się technologie i trendy. Mamy nadzieję, że wiele z opublikowanych tekstów pozostanie nie tylko w historii polskiego rynku książki, ale także w żywej pamięci Czytelników naszego dwutygodnika.

Kupując subskrypcję, nie tylko trzymacie Państwo rękę na pulsie rynku, ale też wspieracie niezależne branżowe dziennikarstwo.

Podaj dalej