Jesteśmy świetnie przygotowani do sezonu podręcznikowego – wywiad z Marcinem Olczykowskim, prezesem tantis.pl:
Rozmawiamy tuż przed rozpoczęciem sezonu podręcznikowego, który obecnie obejmuje głównie sprzedaż książek dla szkół średnich. Jak dzisiaj wygląda struktura sprzedaży w tym segmencie?
Tantis.pl to od lat znany i rzetelny sprzedawca podręczników w możliwie jak najlepszych cenach. Mamy zatem doświadczenie i obserwacje, które pomagają nam zarówno w przygotowaniach do każdego kolejnego sezonu, jak i w analizie trendów. W tych ostatnich niewiele się zmienia. Specyfika księgarni internetowej przekłada się na sposób dotarcia do klienta. To szereg mocno i precyzyjnie sprofilowanych kampanii na Google, Facebooku czy YouTube, a także działań w wyszukiwarkach czy w oparciu o własne bazy. Profilowanie pozwala nam dotrzeć do klientów z konkretną ofertą w czasie i miejscu, które najbardziej sprzyjają decyzji o zakupie.
Jakie firmy liczą się w segmencie sprzedaży podręczników i jaką pozycję wśród nich zajmuje tantis.pl?
Nikt dotąd nie pokusił się o dokładną analizę. Patrząc szeroko (nie tylko poprzez segment podręczników) jesteśmy w ścisłej czołówce gdzieś obok Taniaksiazka.pl, Bonito czy Bookland.
Jak tantis.pl – jako jeden z głównych graczy w tym segmencie rynku – przygotował się do sezonu podręcznikowego i co oferuje?
Przygotowania do sezonu zaczęliśmy już… w marcu. To wówczas powstała dokładna strategia działania, osobno pod kątem cen samych podręczników, ale również pełnego zaplecza logistycznego. Wiemy doskonale, że obecnie jednym z głównych kryteriów wyboru jest czas dostawy, a ten staramy się maksymalnie skracać. To wymagało szeregu zmian wewnątrz organizacji, ale teraz, kiedy sezon już rusza, to mogę spokojnie zapewnić, że jesteśmy do niego świetnie przygotowani.
Słyszymy, że ten rok jest specyficzny ze względu na świadomość kryzysu. Jak duży jest wydatek na jeden komplet książek dla ucznia szkoły średniej?
W tym roku to kilkaset złotych, około 700-800 złotych. Inflacja, ceny na rynku i ogromna niepewność wśród konsumentów co do przyszłości sprawiły, że ten koszt jest wyjątkowo ciężki do udźwignięcia.
Jak generalnie widzi pan sytuację handlu e-commerce w kontekście wojny za naszą granicą, a także kryzysu i podwyżek cen?
Nie ma co ukrywać – po rewelacyjnym (pod kątem wyników) poprzednim roku, ten rok jest znacznie gorszy. Wojna w Ukrainie, a w jej konsekwencji światowy kryzys przyniosły zauważalne spadki w każdej branży, także w e‑commerce. (…)
W numerze także:
Książki a ślad węglowy
Maria Deskur: Sprawdziliśmy się w zrywie, teraz czas na strategię
Trudno w to uwierzyć, ale wojna w Ukrainie trwa już blisko pół roku. Fundacja Powszechnego Czytania zaangażowała się w pomoc Ukraińcom od samego początku. Udało się dużo, ale ogrom potrzeb pozostaje niezmierny. Opisujemy naszą drogę jako przykład tego, co przeżywaliśmy wszyscy: niesłychany, wspaniały, masowy zryw pomocowy, w którym nic nie było niemożliwe i tysiąc rzeczy działo się równocześnie. Dobrze jest pamiętać, że wszyscy jesteśmy zdolni do tak wspaniałych akcji.
Empik zmienia właściciela, dobre wyniki spółek z Grupy
Rodzinne wydawnictwo Alulalu – rozmowa z Urszulą Kuncewicz-Jasińską
Misją wydawnictwa jest publikowanie pozycji umilających czas zarówno dzieciom, jak i dorosłym. Tytuły wydawnictwa Alulalu to kunsztownie zilustrowane, nowatorskie opowieści w duchu nauki przez zabawę i rodzicielstwa bliskości. Ich najnowsze dzieło, „Niedźwiedź i przestrzeń”, to druga część ciepło przyjętej serii „Zwierzęta z bieszczadzkiego lasu”. W listopadzie pojawi się trzeci, zimowy, tom o łasicy.
Postępująca inflacja może być zagrożeniem dla Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0
Rozwijająca się w ostatnim czasie inflacja może negatywnie wpłynąć na osiąganie wartości docelowych wskaźników Priorytetu 1, 2 oraz 3. Jest to spowodowane znaczącym wzrostem cen książek, czasopism, materiałów budowlanych, energii elektrycznej, mebli, artykułów dekoracyjnych, sprzętu oświetleniowego i usług transportowych. Okresowy wzrost cen książek może być też spowodowany wzmożonym popytem na różnego rodzaju publikacje. Taka sytuacja pojawiła się w pierwszej edycji NPRCz, ponieważ czas przeznaczony na zakup nowości wydawniczych w ramach Priorytetu 1 był zbyt krótki.
E-kiosk i Legimi podsumowują drugi kwartał
Zachęcamy do zamawiania prenumeraty (rocznej, półrocznej, kwartalnej)
https://rynek-ksiazki.pl/kategoria-produktu/czasopisma/prenumerata/
Biblioteka Analiz” dostępna jest wyłącznie w prenumeracie. To profesjonalny, prestiżowy informator o rynku wydawniczo-księgarskim. Pismo adresowane jest do pracowników wydawnictw, hurtowni i księgarni i wszystkich osób związanych z branżą książkową. Istnieje na rynku od 2000 roku.
Nasze starania o dostarczanie informacji trwają już ponad dwadzieścia lat. Przez te lata zmieniał się nasz rynek wydawniczy, zmieniły się technologie i trendy. Mamy nadzieję, że wiele z opublikowanych tekstów pozostanie nie tylko w historii polskiego rynku książki, ale także w żywej pamięci Czytelników naszego dwutygodnika.
Kupując subskrypcję, nie tylko trzymacie Państwo rękę na pulsie rynku, ale też wspieracie niezależne branżowe dziennikarstwo.