Poniedziałek, 15 kwietnia 2024

W numerze:

Nasza odpowiedzialność za to, co proponujemy dzieciom, jest ogromna – rozmowa z Anną Nowacką-Devillard, założycielką wydawnictwa Widnokrąg, przewodniczącą Sekcji Wydawnictw Dziecięcych i Młodzieżowych PIK

Niedawno zakończył się festiwal Mały Koneser i towarzyszące mu targi wy­dawnictw dla dzieci i młodzieży. Wy­dawnictwo Widnokrąg było jednym z wystawców. Jak ocenia pani to wy­darzenie?

To już trzecia edycja tego wydarzenia. Cieszę się, że Mały Koneser staje się cy­klicznym spotkaniem niezależnych wy­dawnictw książek dla dzieci i młodzieży. To inicjatywa wydawnictwa Wytwórnia, Roberta Podsiadło i Magdy Kłos-Pod­siadło, którzy podjęli się organizacji wy­darzenia łączącego nasze środowisko. W tym roku osiągnęliśmy ogromny suk­ces jako wszyscy wydawcy, którzy przy nim współpracowali. Było to aż 28 wy­dawnictw, w tym trzy wydawnictwa z zagranicy: czeski Baobab, francuskie MeMo i włoskie Topipittori.

Wydawcy, którzy – jeśli chodzi o ofertę i odbiorców – ze sobą konkurują, potrafią się zjedno­czyć…

Chcieliśmy te trzy lata temu, aby poja­wiło się nowe wydarzenie, które będzie promowało wydawców, bo to oni decy­dują, jakie książki są publikowane i dla­czego. To nie sią targi typowo sprzedażowe, kier­maszowe, ani nie jest to festiwal, na którym promuje się jedynie twórców. Tu silną pozycję zajmuje wydawca.

Wspólne problemy połączyły też trzy­nastkę wydawców, którzy postanowi­li przy Polskiej Izbie Książki utworzyć Sekcję Wydawnictw Dziecięcych i Mło­dzieżowych.

Sekcja powstała dlatego, że zauważyli­śmy, że nasze rozproszone głosy nie da­ją żadnych efektów. Określaliśmy to mia­nem „narzekactwa”. Narzekamy, ale nic za tym nie idzie. I przyszła decyzja, że­by się bardziej zaangażować, bo moż­na mieć pretensje i można mieć oczeki­wania, ale trudno, żeby ktoś za nas coś zrobił. (…) Uważamy, że nie jesteśmy mniejszym bratem tych wielkich wydaw­nictw od wielkiej literatury, jesteśmy czę­ścią rynku literackiego i ilustracyjnego – nieodzowną i wartościową.

W numerze także:

Najlepszy wynik od dekady – stan czytelnictwa w Polsce

Komentarz do raportu Marii Deskur, prezes Fundacji Powszechnego Czytania

Wyjątkowy plakat od PIK na Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich

Wydawnictwo Kirin – specjaliści od kultury japońskiej

Empik marketplace w 2023 roku i ambitne plany

Kaufland marketplace wchodzi do Polski

Nie znoszę artystostwa – Janusz Górski o projektowaniu książki

 

👉Zachęcamy do zamawiania prenumeraty (rocznej, półrocznej, kwartalnej) w naszym e-sklepie

✔️„Biblioteka Analiz” dostępna jest wyłącznie w prenumeracie. To profesjonalny, prestiżowy informator o rynku wydawniczo-księgarskim.

Pismo adresowane jest do pracowników wydawnictw, hurtowni i księgarni i wszystkich osób związanych z branżą książkową. Istnieje na rynku od 2000 roku. Nasze starania o dostarczanie informacji trwają dwadzieścia trzy lata. Przez ten okres zmieniał się nasz rynek wydawniczy, zmieniły się technologie i trendy. Mamy nadzieję, że wiele z opublikowanych tekstów pozostanie nie tylko w historii polskiego rynku książki, ale także w żywej pamięci Czytelników naszego dwutygodnika.

Zamawiając prenumeratę, nie tylko trzymacie Państwo rękę na pulsie rynku, ale też wspieracie niezależne branżowe dziennikarstwo.

Podaj dalej