W numerze:
Nasza odpowiedzialność za to, co proponujemy dzieciom, jest ogromna – rozmowa z Anną Nowacką-Devillard, założycielką wydawnictwa Widnokrąg, przewodniczącą Sekcji Wydawnictw Dziecięcych i Młodzieżowych PIK
Niedawno zakończył się festiwal Mały Koneser i towarzyszące mu targi wydawnictw dla dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Widnokrąg było jednym z wystawców. Jak ocenia pani to wydarzenie?
To już trzecia edycja tego wydarzenia. Cieszę się, że Mały Koneser staje się cyklicznym spotkaniem niezależnych wydawnictw książek dla dzieci i młodzieży. To inicjatywa wydawnictwa Wytwórnia, Roberta Podsiadło i Magdy Kłos-Podsiadło, którzy podjęli się organizacji wydarzenia łączącego nasze środowisko. W tym roku osiągnęliśmy ogromny sukces jako wszyscy wydawcy, którzy przy nim współpracowali. Było to aż 28 wydawnictw, w tym trzy wydawnictwa z zagranicy: czeski Baobab, francuskie MeMo i włoskie Topipittori.
Wydawcy, którzy – jeśli chodzi o ofertę i odbiorców – ze sobą konkurują, potrafią się zjednoczyć…
Chcieliśmy te trzy lata temu, aby pojawiło się nowe wydarzenie, które będzie promowało wydawców, bo to oni decydują, jakie książki są publikowane i dlaczego. To nie sią targi typowo sprzedażowe, kiermaszowe, ani nie jest to festiwal, na którym promuje się jedynie twórców. Tu silną pozycję zajmuje wydawca.
Wspólne problemy połączyły też trzynastkę wydawców, którzy postanowili przy Polskiej Izbie Książki utworzyć Sekcję Wydawnictw Dziecięcych i Młodzieżowych.
Sekcja powstała dlatego, że zauważyliśmy, że nasze rozproszone głosy nie dają żadnych efektów. Określaliśmy to mianem „narzekactwa”. Narzekamy, ale nic za tym nie idzie. I przyszła decyzja, żeby się bardziej zaangażować, bo można mieć pretensje i można mieć oczekiwania, ale trudno, żeby ktoś za nas coś zrobił. (…) Uważamy, że nie jesteśmy mniejszym bratem tych wielkich wydawnictw od wielkiej literatury, jesteśmy częścią rynku literackiego i ilustracyjnego – nieodzowną i wartościową.
W numerze także:
Najlepszy wynik od dekady – stan czytelnictwa w Polsce
Komentarz do raportu Marii Deskur, prezes Fundacji Powszechnego Czytania
Wyjątkowy plakat od PIK na Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich
Wydawnictwo Kirin – specjaliści od kultury japońskiej
Empik marketplace w 2023 roku i ambitne plany
Kaufland marketplace wchodzi do Polski
Nie znoszę artystostwa – Janusz Górski o projektowaniu książki
👉Zachęcamy do zamawiania prenumeraty (rocznej, półrocznej, kwartalnej) w naszym e-sklepie
✔️„Biblioteka Analiz” dostępna jest wyłącznie w prenumeracie. To profesjonalny, prestiżowy informator o rynku wydawniczo-księgarskim.
Pismo adresowane jest do pracowników wydawnictw, hurtowni i księgarni i wszystkich osób związanych z branżą książkową. Istnieje na rynku od 2000 roku. Nasze starania o dostarczanie informacji trwają dwadzieścia trzy lata. Przez ten okres zmieniał się nasz rynek wydawniczy, zmieniły się technologie i trendy. Mamy nadzieję, że wiele z opublikowanych tekstów pozostanie nie tylko w historii polskiego rynku książki, ale także w żywej pamięci Czytelników naszego dwutygodnika.
Zamawiając prenumeratę, nie tylko trzymacie Państwo rękę na pulsie rynku, ale też wspieracie niezależne branżowe dziennikarstwo.