Wtorek, 16 kwietnia 2024
Badanie Empiku

Z danych Empiku wynika, że sprzedaż gier planszowych systematycznie rośnie z roku na rok. Grupa nie podaje jednak żadnych danych sprzedażowych.

Na Empik.com dostępnych jest 14 tys. tytułów, a w największych salonach stacjonarnych od ręki jest ich ok. 800.

Na topie znajdują się klasyki, takie jak „Wsiąść do pociągu: Europa”, „Monopoly Classic”, „Rummikub”, „Jenga”, a w ostatnich miesiącach hitem jest karcianka „Wirus” w różnych odsłonach.

– Chętnie kupujemy dobrze znane tytuły. Dzięki temu łatwiej jest zebrać drużynę i rozpocząć zabawę natychmiast, bez konieczności tłumaczenia zasad. Nowe gry poznajemy często na spotkaniach towarzyskich i gdy nam się spodobają, dołączamy je do naszych kolekcji. Tu wciąż bardzo mocno działają bezpośrednie polecenia od naszych bliskich czy znajomych. Jako Empik również staramy się inspirować i podpowiadać, a kulminacją naszych działań jest Festiwal Gier Planszowych. Promujemy wtedy perełki i nowości, które można upolować okazyjnie w niższych cenach – mówi Katarzyna Braksator, menadżerka Działu Zabawki w Empiku.

Jak wynika z badania* przeprowadzonego przez markę dowiadujemy się, że większość respondentów (68 proc.) gra w planszówki przynajmniej kilka razy w miesiącu – to wzrost o niemal 10 p.p. w porównaniu do fali badania z 2021 roku. Ta regularność sugeruje, że dla wielu osób granie stało się ulubionym sposobem spędzania wolnego czasu czy wręcz hobby. Nie zmienił się natomiast odsetek prawdziwych zapaleńców, którzy znajdują na nie czas nawet kilka razy w tygodniu. To wciąż ok. 15 proc. graczy.

Planszówki i karcianki przede wszystkim urozmaicają weekendy (92 proc.), mimo że spora część respondentów sięga po nie również w dni powszednie (40 proc.). Rozgrywki w gronie bliskich niezmiennie towarzyszą także świętom – to sposób na odpoczynek dla ponad połowy ankietowanych (60 proc.). Fani planszówek preferują dłuższe rozgrywki – co najmniej godzinne (33 proc.) oraz takie trwające nawet do dwóch godzin (36 proc.).

Aż 65 proc. planszówkowiczów gra z członkami rodziny, ale prawie tyle samo (66 proc.) rywalizuje ze znajomymi – to wzrost o prawie 40 p.p. na przestrzeni ostatnich lat. Coraz popularniejsze są randki nad planszą. Jeszcze kilka lat temu tylko co 10. osoba deklarowała, że gra z partnerką i partnerem – teraz to prawie połowa graczy.
Zatem widać wyraźnie, że planszówki zyskały bardziej „dorosły” charakter.

Prawie 70 proc. respondentów obdarowuje grami członków rodziny i znajomych. Co drugi gracz kupuje nową planszówkę co najmniej raz na pół roku, a co dziesiąty – nawet raz na miesiąc.

W salonach Empik do 23 kwietnia trwa Festiwal Gier Planszowych. Przy zakupie gry za min. 69 zł klient otrzymuje rabat 20 proc., a z Empik Premium zniżka wynosi 25 proc. Szczegóły akcji na stronie: www.empik.com/zabawki/festiwal-gier

*Badanie przeprowadzone metodą CAWI na grupie klientów Empiku: N=2787 w dniach: 5-9 kwietnia 2024

Podaj dalej
Autor: ET, fot. Empik
Źródło: Empik