Czwartek, 4 lipca 2019

Ukazał się właśnie jubileuszowy 500. numer dwutygodnika „Biblioteka Analiz”.  Pół tysiąca wydań w przeciągu ponad 19 lat! Jubileuszowy numer ukazuje się również w szczególnym momencie – w tym roku wydawca – Biblioteka Analiz – obchodzi 20-lecie istnienia na rynku. To właśnie na jesieni 1999 roku Łukasz Gołębiewski, wówczas dziennikarz „Rzeczpospolitej”, znawca i analityk branży książkowej, zarejestrował działalność gospodarczą, żeby m.in. publikować dwutygodnik o rynku wydawniczym.

 

 

Zapraszamy do lektury wywiadu z Łukaszem Gołębiewskim:

– Zróbmy mały powrót do przeszłości. Pretekstem jest 500. numer dwutygodnika Biblioteka Analiz. Pamiętasz kiedy urodził ci się w głowie pomysł na to czasopismo?

– Oczywiście. To było w Krakowie, podczas Targów Książki, w 1999 roku. Rozmawiałem z kilkoma wydawcami podczas wie­czornej imprezy integracyjnej, zrozumiałem, że jest w środowi­sku potrzeba na regularne branżowe informacje biznesowe. To były czasy, kiedy z internetem trzeba było łączyć się przez te­lefon, wiele firm nie miało swoich domen www, poczta elek­troniczna raczkowała. Zapotrzebowanie na szybką informację było dużo większe niż obecnie, kiedy czasami nawet cierpimy na nadmiar źródeł i treści. Można powiedzieć, że to był idealny czas. Podzieliłem się tym pomysłem z kilkoma osobami wów­czas aktywnie działającymi w branży i razem stworzyliśmy re­dakcję, nazwaną Radą Redakcyjną.

– Gdy zaczynałeś, na rynku ukazywały się już branżowe pe­riodyki: „Megaron”, „Notes Wydawniczy”, „Wydawca”. Czym dwutygodnik miał się od nich odróżniać?

– Był także na rynku „Magazyn Literacki”, od maja 2001 roku ja­ko „Magazyn Literacki KSIĄŻKI”. „Biblioteka Analiz” zaś miała być ośmiostronicowym biuletynem, bez ilustracji, bez reklam, bez kolorów, bez okładki. Atutami miała być częstotliwość, szybkość cyklu wydawniczego, a także nastawienie wyłącznie na infor­macje biznesowe, ekonomiczne, prawne. Bez publicystyki, któ­ra doszła później, wraz z rozwojem pisma. (…)

– Jak teraz patrzysz na 30 lat wolnego rynku książki?

– Mamy naj­mocniejszy rynek w tej części Europy. Mamy świetnych wy­dawców, redaktorów. Z drugiej – trafiliśmy w ostatnich latach na ogólnocywilizacyjne bariery wzrostu, z którymi słabo sobie radzimy. Najgłupszą możliwą walką o czytelnika były obniż­ki cen książek. Cyfryzacja wymusiła też znaczne cięcia kosz­tów po stronie redakcji, tłumaczeń, korekt – generalnie jakość książki drukowanej, podobnie jak prasy, pauperyzuje się. Jesz­cze wydawcy profesjonalni są w stanie konkurować z amatora­mi, którym wpadły w ręce narzędzia do transmisji treści, ale już nie na każdym polu, a każdy utracony fragment rynku rodzi ko­lejne biznesowe problemy i nakręca spiralę oszczędności, przy i tak minimalnej marży. Myślę, że wiele inwestycji poszło w złym kierunku – w zakup praw, w druk zbyt wysokich nakładów. W re­zultacie mamy duży problem nadpodaży. Może to jakieś odre­agowanie po latach niedoborów w PRL, ale czas się otrząsnąć. Zamiast w nowe tytuły lepiej inwestować w czytelnika. W dotar­cie z informacją o książce, w jakieś formy zachęty, programów lojalnościowych, aktywizujących. To się dzieje, ale wciąż jest to poniżej procenta budżetów wydawnictw. Za mało.

Cała rozmowa w numerze 500. “Biblioteki Analiz”.

Początki “Biblioteki Analiz” wspominają dawni członkowie Rady Redakcyjnej – Andrzej Chrzanowski i Piotr Dobrołęcki, a także Joanna Hetman-Krajewska, ówczesna dyrektor wydawnictwa Biblioteka Analiz, i dziennikarz i krytyk literacki Tadeusz Lewandowski. O pracy nad dwutygodnikiem wypowiadają się jego byli redaktorzy naczelni: Renek Mendruń i Kuba Frołow.

W numerze także:

LitRes – nowy gracz wprost z Rosji na rynku dystrybucji e-booków

Księgarnie w centrach handlowych największymi przegranymi

Dyskonty przed tradycyjnym sklepami

Polski rynek magazynowy a rozwój e-commerce

FiKa – wzorcowa kluboksięgarnia

Top 10 Nielsen Bookcscan

Prenumeratę można zamówić TUTAJ>>>http://rynek-ksiazki.pl/sklep/biblioteka-analiz-prenumerata-roczna/

Z okazji wydania 500. numeru koszt prenumeraty rocznej wynosi 500 zł. Promocja obowiązuje przez najbliższe dwa tygodnie.

„Biblioteka Analiz” to profesjonalny, prestiżowy informator o rynku wydawniczo-księgarskim. Pismo adresowane jest głównie do pracowników wydawnictw, hurtowni i księgarni, jego celem jest dostarczanie kadrze menedżerskiej szybkiej oraz rzetelnej informacji. Istnieje na rynku od 2000 roku.

„Biblioteka Analiz” dostępna jest wyłącznie w prenumeracie. W naszym >>>sklepie internetowym można zamówić egzemplarze drukowane lub elektroniczne

 

Podaj dalej
Autor: ET