W okresie członkostwa w UE polski eksport książek, gazet, obrazków i pozostałych wyrobów poligraficznych zwiększył się ponad ośmiokrotnie, do 2,3 mld EUR w 2021 roku. Nawet pandemia COVID-19 nie zaburzyła tego trendu – czytamy w „Tygodniku Gospodarczym” 27/22 wydawanym przez Polski Instytut Ekonomiczny.
Udział Polski w światowym eksporcie wyrobów poligraficznych w 2021 roku wyniósł 7,5 proc. i był o 0,65 pkt. proc. większy niż w roku poprzednim oraz o 1,66 pkt. proc. niż w 2019 roku.
Z 7-proc. udziałem była trzecim – po Chinach i Hongkongu – eksporterem książek obrazkowych dla dzieci, także tych do rysowania lub kolorowania, czwartym eksporterem książek, broszur i ulotek (8,2 proc.) oraz również czwartym światowym dostawcą różnych rodzajów kalendarzy (6,2 proc.).
W 2021 roku wartość polskiego eksportu wyrobów branży poligraficznej była o 13,5 proc. większa niż w roku poprzednim, zaś wobec przedpandemicznego 2019 roku – większa o 17,1 proc. Najważniejszą pozycją towarową były książki, których eksport sięgał 1,15 mld EUR, a jego udział w całym eksporcie branży wyniósł 49,7 proc.
Za 60 proc. polskiego eksportu wyrobów branży poligraficznej odpowiadały Niemcy. W 2021 roku zakupiły ponad 85 proc. gazet i czasopism, ok. 72 proc. książek obrazkowych dla dzieci, 62 proc. różnych rodzajów kalendarzy oraz ponad 58 proc. książek i broszur.