środa, 31 marca 2021

Poznaliśmy nazwiska laureatek i laureatów drugiej odsłony konkursu „Jak zdobyć nagrodę Nobla?” zorganizowanego przez Fundację Olgi Tokarczuk i Wrocławski Dom Literatury z myślą o uczennicach i uczniach szkół ponadpodstawowych. Zadanie konkursowe polegało na napisaniu przez młodzież mowy noblowskiej podejmującej temat uznany przez autora pracy za szczególnie istotny.

Na konkurs wpłynęło 95 prac z całej Polski. Teksty oceniało jury w składzie: Marta Mizuro, prof. Waldemar Okoń, Luiza Rzymowska i Dawid Szkoła. Wszyscy nagrodzeni i wyróżnieni otrzymają książki z autografem Olgi Tokarczuk oraz zostaną zaproszeni do udziału w warsztatach wystąpień publicznych, które – ze względu na trwającą pandemię – odbędą się jesienią 2021 roku.

Jury postanowiło nagrodzić następujące osoby, w tym przyznać dwie równorzędne trzecie nagrody:

I miejsce:

Zofia Artymiak (15 lat)

Liceum Ogólnokształcące im. Jana III Sobieskiego w Lublinie

II miejsce:

Bartosz Danisiewicz (16 lat) za mowę noblowską „Okna”

II Liceum im. Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego w Olsztynie

III miejsce:

Jędrzej Rzepko (14 lat) za mowę noblowska „Rewolucja pokoju”

VIII Liceum Ogólnokształcące im. Władysława IV w Warszawie

III miejsce:

Martyna Serafin (17 lat)

II Liceum Ogólnokształcące im. Hugona Kołłątaja w Wałbrzychu

Jurorzy zdecydowali się przyznać także aż cztery wyróżnienia, które otrzymują:

Sonia Anaszko (16 lat, I Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego w Elblągu), Julia Jerominko (15 lat, IV Liceum Ogólnokształcące im. Emilii Sczanieckiej w Łodzi), Oliwia Jurkowska (16 lat, IV Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stanisława Staszica w Sosnowcu) i Hanna Podgórska (14 lat, II Liceum Ogólnokształcące im. Mieszka I w Szczecinie).

Cała ósemka otrzyma książki z autografem Olgi Tokarczuk oraz zostanie zaproszona do udziału w warsztatach z wystąpień publicznych, które odbędą się w drugiej połowie 2021 roku.
Operatorami projektu „Jak zdobyć Nagrodę Nobla” są Fundacja Olgi Tokarczuk iWrocławski Dom Literatury.

Konkurs jest częścią programu edukacyjnego dla szkół zatytułowanego „Jak zdobyć nagrodę Nobla?”, który ma pomóc zrozumieć fenomen pisarstwa Noblistki, a także wesprzeć promocję literatury i czytania. W ramach programu odbywa się szereg działań skierowanych zarówno do uczniów, jak i do nauczycieli i rodziców: od konkursów dla uczniów, poprzez scenariusze lekcji i materiały dydaktyczne dla nauczycieli, do wydania poradnika z dobrymi praktykami czytelniczymi. Pierwszy konkurs, dedykowany dzieciom ze szkół podstawowych, odbył się w ubiegłym roku i miał swój finał 10 grudnia, w rocznicę wręczenia Nagrody Nobla w dziedzinie literatury Oldze Tokarczuk. Młodzi czytelnicy mieli za zadanie napisać bajkę inspirowanych pierwszą powieścią, którą pisarka zaczęła tworzyć w wieku 12 lat.

Podaj dalej
Autor: W
Źródło: Wrocławski Dom Literatury