Niedziela, 14 października 2007


Reader’s Digest Przegląd Sp. z o.o.


02-366 Warszawa, ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku 7a, tel.
(022) 3193200, fax (022) 3193299, http://www.digest.com.pl, e-mail info@digest.com.pl

 

Przychody ze sprzedaży książek polskiej spółki Reader’s Digest w 2006 roku spadły o 14 proc. – ze 160,5 do 137,5 mln zł. Przychody całej firmy (RD jest też m.in. wydawcą wysokonakładowego kolorowego magazynu) spadły również o 14 proc. – z 209,91 do 180,64 mln zł. Kapitały własne wynosiły 41,22 mln zł, a zysk netto to 10,19 mln zł.


Znaczący spadek przychodów ze sprzedaży książek nastąpił pomimo dalszego poszerzenia oferty, która obecnie obejmuje 64 tytuły (24 nowości w 2006 roku). Jeszcze w 2003 roku spółka opublikowała zaledwie 13 tytułów, osiągając wówczas 147,9 mln zł przychodu. Zarząd Reader’s Digest nie podał wysokości łącznego nakładu i liczby sprzedanych egzemplarzy, dzieląc jednak obrót na książkach przez średnią cenę w tym wydawnictwie (114,5 zł), otrzymamy liczbę ok. 1,2 mln sprzedanych książek – o ok. 200 tys. egz. mniej niż w roku poprzednim.


W 2006 roku udział książek w przychodach spółki wynosił nieco ponad 76 proc. (tak samo jak w roku poprzednim). Pozostałe przychody pochodziły ze sprzedaży prenumerat i powierzchni reklamowej w miesięczniku „Przegląd Reader’s Digest” oraz płyt CD, DVD i kaset wideo. W stałej sprzedaży Reader’s Digest ma ponad 50 tytułów książek ilustrowanych (głównie popularnonaukowe i poradniki) i osiem pozycji w serii „Książki Wybrane”. Łącznie w tej serii ukazało się ok. 30 pozycji. Składają się na nią publikowane raz na kwartał jednotomowe zbiory czterech skróconych wersji bestsellerów światowej beletrystyki. Cena jednego tomu to 69 zł. Średnia na tom wynosi 60-70 tys. egz., choć były i takie, które rozeszły się w nakładzie 270 tys. egz. W ciągu dziesięciu lat udało nam się sprzedać 3,5 mln egz. tych książek – mówi o serii Jacek Fronczak, redaktor naczelny redakcji książek w Reader’s Digest
.


Wśród publikacji ilustrowanych dominują poradniki, od kilku lat RD z sukcesem sprzedaje jednak także tytuły kartograficzne (atlasy samochodowe Polski i Europy oraz atlasy geograficzne), a niedawno pojawiły się w ofercie książki do nauki języków obcych wzbogacone o pakiety multimedialne. Najlepiej sprzedające się tytuły w historii wydawnictwa to „Rodzinna encyklopedia zdrowia” i  „Ilustrowany atlas świata” – rozeszły się w nakładach przekraczających 600 tys. egz.


Reader’s Digest często współpracuje z innymi polskimi wydawnictwami, korzystając z ich dorobku redakcyjnego (m.in. z Wilgą, Pallottinum, wydawnictwem Kluszczyński, Muzą, Debitem, Belloną, Parkiem). Dla przykładu, ilustrowane wydanie Biblii w koedycji z Pallottinum rozeszło się w liczbie ponad 400 tys. egz.


W 2003 roku w spółce Reader’s Digest Polska zrestrukturyzowano zatrudnienie, zmniejszono liczbę etatów aż o 26 proc. – z 76 do 56, a w 2004 roku zlikwidowano następne trzy etaty. Nastąpiły zmiany personalne w wyższej kadrze kierowniczej. Firma przeprowadziła się też do nowej siedziby. W latach 2005-2006 zwiększono zatrudnienie o 13 proc., na koniec 2006 roku spółka zatrudniała 60 osób.

 

Wydawnictwo Reader’s Digest jest częścią międzynarodowej korporacji The Reader’s Digest Association, która realizuje aktywność wydawniczą na wszystkich kontynentach. Reader’s Digest rozpoczęło swoją działalność w 1922 roku w Greenwich Village, wtedy to został wydany pierwszy numer miesięcznika „Reader’s Digest”. Natomiast już w 1930 roku jego nakład wyniósł 2 mln egz., co pozwoliło założycielom przenieść siedzibę do Pleasantville, gdzie mieści się do dziś. Od tego momentu rozpoczęła się historia sukcesu „Reader’s Digest” – najpoczytniejszego miesięcznika świata (ponad 100 mln egz.) – a małe rodzinne wydawnictwo przerodziło się w globalnego giganta wydawniczego, który swoje produkty: miesięcznik, książki, albumy muzyczne oraz kolekcje filmów wideo, sprzedaje łącznie w ponad 60 krajach.


W Polsce spółka działa od 1995 roku (w Europie Wschodniej poza naszym krajem jest spółka w Czechach i od niedawna na Węgrzech). Tak jak w innych krajach, rozpoczynano od miesięcznika „Przegląd Reader’s Digest”, który obecnie rozchodzi się głównie w prenumeracie (99 proc.) w nakładzie ok. 200 tys. egz., choć był czas, gdy nakład sięgał 750 tys. egz. Roczna cena prenumeraty to 109,60 zł. „Przegląd” jest polską wersją międzynarodowego czasopisma (48 wydań w 19 językach). Od 1996 roku Reader’s Digest wydaje w Polsce również książki i tytuły fonograficzne.


Wszystkie produkty Reader’s Digest sprzedawane są w formie marketingu bezpośredniego – poprzez wysyłanie katalogów, ulotek, telemarketing. Od 1996 roku firma sprzedała ponad 12 mln egz. książek, z których każda kosztuje zwykle ok. 100 zł. Liczba ich stałych odbiorców szacowana jest na 600 tys. osób, a ponad 10 tys. osób kupiło jak dotąd wszystkie tytuły wydane przez oficynę. Do klientów regularnie wysyłane są zapytania, jakie obszary wiedzy ich interesują i w jakiej formie chcieliby takie informacje uzyskiwać – fonograficznej czy właśnie książek. Na podstawie tych odpowiedzi konstruujemy ofertę – mówi Bożena Chmielarczyk, dyrektor zarządzająca Reader’s Digest
. Za każdym razem klient dostaje wykaz 21 pomysłów na książkę z danego obszaru, z prawdziwymi tytułami i podtytułami. W stu słowach opisujemy je, podając korzyści z ich posiadania. Za odesłanie odpowiedzi ankietowany otrzymuje drobny upominek z podziękowaniami. Możliwe są takie odpowiedzi jak: „na pewno bym kupił”, „chyba bym kupił”, „raczej bym nie kupił” i „na pewno bym nie kupił”. Ze zwycięskich konceptów układamy plan wydawniczy na następne cztery lata, który potwierdzany jest kolejną fazą testów. Do osób, które uczestniczą w testowaniu, wysyłane są następnie projekty okładek i prawdziwych stron w przygotowywanych publikacjach z prośbą o informacje, czy im się to podoba, czy nie. Dodam, że nie są to te same osoby, które brały udział w pierwszym badaniu. Etap ten zamykany jest w ciągu roku czy półtora przed planowaną datą publikacji – dodaje Jacek Fronczak.


Komunikaty marketingowe RD nie przez wszystkich jednak uznawane są za nie wywołujące u ich adresatów wrażenia wygranej, która niekoniecznie może im przypaść w udziale. W kwietniu 2006 roku wydawnictwo zawarło bowiem ugodę z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczącą wysyłania klientom informacji o potencjalnych wygranych w loteriach.
Ugoda ta kończy sprawę sądową, która zaczęła się ponad sześć lat temu. Od tej pory Reader’s Digest zmieniać będzie formę korespondencji, jaką kieruje do klientów, urzędnicy UOKiK mają natomiast prawo to zobowiązanie weryfikować.


Książki Reader’s Digest sprzedawane są prawie wyłącznie w formie wysyłkowej. Wysyłkę wspiera akcja promocyjna, w tym tzw. Wielka Loteria Reader’s Digest, która ma dwie edycje rocznie. Osoby odpowiadające na ofertę biorą udział w losowaniu nagród. Rocznie nagradzanych jest ponad 3 tys. czytelników, a wartość nagród wynosi ok. 3 mln zł. Od 1996 roku nagrodzono już ponad 20 tys. osób, a w 20 edycjach przeprowadzonych do końca 2006 roku łączna pula nagród przekroczyła 18 mln zł. W 2007 roku rozpoczęto kolejną edycję loterii, w której główną nagrodą jest 550 tys. zł, a łączna pula to ponad milion złotych. Zwycięzcy odbierali czeki od takich gwiazd jak: Claudia Schiffer, Sophia Loren i Jane Seymour. Na zaproszenie Reader’s Digest w Polsce gościli też popularni pisarze wydawani w serii „Książki Wybrane”: Nicholas Sparks, Jack Higgins i Ken Follett.


Publikacjom książek Reader’s Digest towarzyszą też często bezpłatne upominki – kalendarze, zegarki. Każdą publikację poprzedzają długie i kosztowne badania rynku, dzięki czemu praktycznie nie ma tytułów nietrafionych, a pojedyncze pozycje nieraz osiągają sprzedaż przekraczającą 100 tys. egz. Wysoka cena poszczególnych książek decyduje o bardzo dużych przychodach firmy mimo niewielkiej oferty. Reader’s Digest daje czytelnikowi możliwość zapłacenia za każdą książkę w trzech nieoprocentowanych ratach, nie wymaga też płatności przy odbiorze publikacji, lecz dopiero po zapoznaniu się z nią.

 

Reader’s Digest – najważniejsze dane


Podaj dalej