Czwartek, 30 września 2021
Powstał poradnik o tym, jak rozwijać zainteresowania czytelnicze dzieci, zanim pójdą do szkoły

29 września, w Światowym Dniu Głośnego Czytania, miała swoją premierę publikacja “Supermoc książek w przedszkolu. Jak rozwijać zainteresowania czytelnicze dzieci?”. Książka jest kierowana do nauczycieli wychowania przedszkolnego, dyrektorów przedszkoli, pracowników samorządowych wydziałów edukacji oraz rodziców. Dostęp do publikacji jest bezpłatny.

“Supermoc książek w przedszkolu” to siostrzana publikacja wydanej w kwietniu “Supermocy książek. Poradnika upowszechniania czytania”. Książki powstały dzięki rozmowom, wspólnej wizji i współpracy pięciu instytucji: KBF – operatora programu Kraków Miasto Literatury UNESCO, Wrocławskiego Domu Literatury – operatora programu Wrocław Miasto Literatury UNESCO, Polskiej Izby Książki, Fundacji Olgi Tokarczuk i Fundacji Powszechnego Czytania.

Publikację poświęconą edukacji czytelniczej w przedszkolach współtworzyło Wydawnictwo Nowa Era.

Jak rozwijać zainteresowania czytelnicze dzieci i zapewnić im dostęp do wartościowych książek? Jak sprawić, by dzięki opowieściom dziecko wyrosło na dorosłego o supermocach? Co zrobić, by nasze społeczeństwo więcej czytało i co dzięki temu zyskamy? Wspólna inicjatywa miast i instytucji w uporządkowany, prosty i atrakcyjny wizualnie sposób odpowiada na te pytania.

Publikację można bezpłatnie pobrać na stronie fpc.org.pl/supermoc.

Dzięki wsparciu drukarni Abedik i Anczyca publikacja będzie dostępna także w formie drukowanej: aż 18 tys. egzemplarzy trafi do przedszkoli i bibliotek.

„Książka sprawia, że widzimy szerzej, rozumiemy więcej i głębiej – zyskujemy realne supermoce do funkcjonowania w skomplikowanej współczesności. Władzom Wrocławia ogromnie zależy na takim rozwoju mieszkańców, od małego” – podkreśla Katarzyna Janusik z Wrocławskiego Domu Literatury. „Angażowanie dzieci i rodzin, odczarowanie literatury jako zajęcia samotniczego, podkreślenie konieczności pokazywania dobrych praktyk od małego – to wszystko powody, dla których KBF zaangażował się w projekt” – dodaje Katarzyna Jakubowiak z KBF, operatora programu Kraków Miasto Literatury UNESCO.

Autorki “Supermocy książek w przedszkolu” – prezeska Fundacji Powszechnego Czytania i szefowa wydawnictwa Słowne, Maria Deskur, a także ekspertki Nowej Ery: Agnieszka Szprycer-Brodowska, Monika Hałucha i Ewa Wilczyńska – przedstawiają praktyczne narzędzia, pomysły i inspiracje dotyczące tego, jak zwiększyć zainteresowanie książką oraz jakie podjąć działania angażujące nauczycieli, rodziców i innych opiekunów dzieci. Wspólne czytanie z dzieckiem tworzy i wzmacnia więzi, wyzwala emocje i ma pozytywny wpływ na zdrowie. Rozwija umiejętności osobiste i społeczne, dotyczące rozumienia i tworzenia informacji, a także te związane ze świadomością i ekspresją kulturalną. Dzieci, którym czytanie kojarzy się z przyjemnością, o wiele częściej sięgają po książkę, a później samodzielnie doskonalą umiejętność czytania – to dlatego tak ważne jest, by wybierać książki adekwatne do etapu rozwoju dziecka. Publikacja podpowiada, jak to zrobić i wskazuje na pozycje bibliograficzne, które pozwolą pogłębić tematykę pracy z książką wśród dzieci.

Za wyjątkowe ilustracje odpowiada Joanna Gniady, a projekt graficzny publikacji przygotowała Dorota Nowacka.

W premierze poradnika wzięły udział – obok przedstawicielek organizatorów – Ewa Wilczyńska, współautorka publikacji, ekspertka wydawnictwa Nowa Era oraz Bożena Skomorowska z Departamentu Programów Nauczania i Podręczników w Ministerstwie Edukacji i Nauki.

„Nowa Era od zawsze wspiera akcje proczytelnicze i angażuje się w nie całym sercem, a także całą naszą wiedzą ekspercką. Dlatego nie mogło nas zabraknąć i w tym projekcie. Na co dzień dokładamy starań, by naszymi inicjatywami czy publikacjami rozwijać dziecięce talenty, wyrównywać szanse edukacyjne i przeciwdziałać wykluczeniu” – podkreślała Ewa Wilczyńska z Nowej Ery.

Ekspertki opowiedziały o tym, jak praca z książką przyczynia się do realizacji podstawy programowej w przedszkolach, i zachęcały do złożenia wniosku do Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa na wzbogacenie biblioteczek przedszkolnych oraz działania proczytelnicze. Nagranie spotkania jest dostępne m.in. na profilu Fundacji Powszechnego Czytania pod adresem www.facebook.com/fundacjapowszechnegoczytania.

Edukacja literacka od najmłodszych lat jest podstawą rozwoju demokratycznych społeczeństw. Publikacja “Supermoc książek. Poradnik upowszechniania czytania”, która swoją premierę miała 22 kwietnia, w przeddzień Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich, powstała z myślą o profesjonalistach i wolontariuszach angażujących się w najróżniejszy sposób na rzecz zwiększenia liczby Polaków czytających książki.

Bibliotekarze, nauczyciele, nauczyciele wychowania przedszkolnego, pracownicy samorządów w działach kultury i edukacji, pracownicy opieki społecznej, działacze i politycy każdego szczebla władzy państwowej, biznesmeni, filantropi, aktywiści NGO – wszyscy, którzy już zajmują się tematem upowszechniania czytania lub chcą się nim zająć w przyszłości – są adresatami tej publikacji. Podobnie jak “Supermoc książek w przedszkolu” jest dostępna bezpłatnie na stronie fpc.org.pl/supermoc.

Podaj dalej
Autor: ET
Źródło: Wrocławski Dom Literatury