Wtorek, 7 września 2021

Sąd administracyjny nie może sformułować pod adresem ministra obowiązku rozpatrzenia wniosku o wpisanie do wykazu wydawnictwa naukowego, ponieważ naruszyłby konstytucyjną zasadę państwa prawa i zasadę praworządności – orzekł Naczelny Sąd Administracyjny. I dodał, że wpis do wykazu wydawnictw publikujących recenzowane monografie naukowe nie jest decyzją administracyjną – czytamy w serwisie Prawo.pl

Spółka z o.o. wniosła skargę na bezczynność Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego polegającą na niedopisaniu skarżącej spółki do sporządzonego przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego Wykazu wydawnictw publikujących recenzowane monografie naukowe.

W uzasadnieniu skargi skarżąca stwierdziła, że tego rodzaju akty (czynności) muszą mieć indywidualny charakter i muszą być skierowane do konkretnych, imiennie oznaczonych podmiotów. Powinny też wywoływać dla tych podmiotów skutki prawne, przewidziane przepisami prawa, a więc w sposób prawnie wiążący wpływać bezpośrednio lub nawet pośrednio na ich sytuację prawną.

Rozpoznając skargę sąd pierwszej instancji wskazał, że sporządzane przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, na podstawie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce wykazy wydawnictw i czasopism naukowych, o których mowa w art. 265 ust. 9 pkt 1 i 2 tej ustawy stanowią element procedury ewaluacji (ceny) jakości działalności naukowej, prowadzonej przez uczelnię akademicką, instytut PAN oraz instytut międzynarodowy, uczelnię zawodową, instytut badawczy.

Jednym z podstawowych kryteriów tej oceny jest poziom naukowy lub artystyczny prowadzonej działalności, a miarą tego poziomu są publikacje naukowe, umieszczone w wydawnictwach objętych wykazem wydawnictw sporządzonym przez ministra.

Zdaniem WSA w Warszawie wykaz wydawnictw jest aktem odnoszącym się wyłącznie do relacji zachodzących pomiędzy ocenianym podmiotem naukowym lub naukowo-dydaktycznym i ministrem do spraw nauki i szkolnictwa wyższego.

Nie dotyczy natomiast w jakikolwiek sposób sytuacji prawnej wydawnictwa umieszczonego lub nieumieszczonego w wykazie. Omawiane przepisy prawne nie przyznają wydawnictwu prawa domagania się umieszczenia w wykazie. Nieumieszczenie w wykazie nie pozbawia wydawnictwa ani nie uszczupla żadnych jego praw, a więc nie ma w ogóle wpływu na sferę prawną tego podmiotu.

W ocenie Sądu, wbrew sugestiom skarżącej spółki nie ma podstaw do uznania, że wykaz jest aktem skierowanym do indywidualnych podmiotów – wydawnictw nim objętych. W tym sensie wydawnictwa wymienione w Wykazie nie są adresatami tego aktu.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie skargę spółki odrzucił.

Skargę kasacyjną od tego postanowienia wniosła spółka. Zarzuciła naruszenie przepisów postępowania przez stwierdzenie, że wykaz wydawnictw publikujących recenzowane monografie naukowe nie wywołuje dla określonego podmiotu żadnych skutków prawnych, wynikających z przepisów prawa.

WSA pozbawił w ten sposób spółkę ochrony sądowej (prawa do sądu) w odniesieniu do bezczynności w zakresie podjęcia w oparciu o wniosek skarżącej władczej, jednostronnej i dyskrecjonalnej czynności organu wykonującego zadania z zakresu administracji publicznej.

Naczelny Sąd Administracyjny orzekł, że skarga kasacyjna nie zawiera usprawiedliwionych podstaw. “Należy wskazać, że wpis do wykazu wydawnictw publikujących recenzowane monografie naukowe nie następuje w formie decyzji administracyjnej, jak również innego aktu” – orzekł Naczelny Sąd Administracyjny.

Więcej na Prawo.pl: https://www.prawo.pl/student/wykaz-czasopism-naukowych-nie-do-zaskarzenia,510424.html

Podaj dalej
Autor: W
Źródło: Prawo.pl