środa, 7 lipca 2021
Najważniejsze wyróżnienia dla poligrafów

W sobotę 26 czerwca w hotelu The Westin Warsaw w Warszawie odbył się coroczny Bal Polskiej Izby Druku, podczas którego miała miejsce Gala XXI edycji konkursu o nagrodę Złotego Gryfa, najbardziej prestiżowego wyróżnienia w świecie polskiej poligrafii.

Gości przywitał Leszek Wojtczuk, wiceprezes Polskiej Izby Druku, który  nawiązał do najważniejszych spraw, z jakimi przyszło się zmierzyć branży poligraficznej w roku ubiegłym i zapoznał słuchaczy z obecną sytuacją i wyzwaniami polskiej poligrafii. – Mija kolejny rok, jakże inny od dotychczasowych lat, a w zasadzie mijają dwa lata, podczas których dynamiczne wydarzenia covidowe nas dotknęły, znaleźliśmy się w trackie walki o przetrwanie naszej branży. Myślę, że jesteśmy na tyle silni i zdecydowani na osiągnięcie postawionych sobie celów, że je zrealizujemy – powiedział Leszek Wojtczuk.

Galę konkursową rozpoczął prof. Jerzy Petriaszwili, przewodniczący jury Nagrody Złotego Gryfa 2020. Jury Konkursu w składzie: Jerzy Petriaszwili (IMiP PW), Ryszard Czekała (Polska Izba Druku), Piotr Dobrołęcki (Polska Izba Książki), Maciej Hoffman (Stowarzyszenie Dziennikarzy i Wydawców REPROPOL), Stefan Jakucewicz (ekspert Polskiej Izby Druku), Andrzej Rowicki (ekspert fleksografia), Andrzej Tomaszewski (Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Przemysłu Poligraficznego), Beata Pyś-Skrońska (Polska Izba Opakowań) i Bogdan Wyrzykowski (SIMP), po zapoznaniu się z pracami nadesłanymi na konkurs, postanowiło przyznać następujące nagrody Złotego Gryfa w dziewięciu kategoriach produktowych:

– produkt wielobarwny w oprawie prostej: „Styl zakopiański Stanisława Witkiewicza” – Drukarnia Skleniarz Włodzimierz Skleniarz

– produkt wielobarwny w oprawie złożonej: „Samurai-Armour & Art. Sylwia Makris – Edica Sp. z o.o.

– produkt jedno- lub dwubarwny w oprawie prostej: „What if? A co, gdyby? – Drukarnia Pozkal Sp. z o.o. Sp.k

– produkt jedno- lub dwubarwny w oprawie złożonej: H.C. Andersen – Drukarnia Skleniarz Włodzimierz Skleniarz

– produkt informacyjno-reklamowy: „Chronariak Collector Box” – Takt Sp. z o.o.

– czasopismo wielobarwne” MAYO line “Mayones Guitars&Basses” – Drukarnia WL Sp. z o.o.

– opakowanie z nadrukiem: opakowanie kaszerowane „2 Masters” dla Dictador Sp. z o.o. – Takt Sp. z o.o.

– kalendarz: Kalendarz „Tinta i przyjaciele” – Drukarnia TINTA Zbigniew Szymański

– etykieta: Nalewka Wiśniowa „Etyfleksówka” – Etyflex Sp. z o.o.

 

Nagrodę „Diamentowego Gryfa 2020”, którą przyznaje się trzykrotnym laureatom nagrody „Złotego Gryfa”, otrzymały firmy: Drukarnia Pozkal Sp. z o.o. Sp.k, Drukarnia Skleniarz Włodzimierz Skleniarz oraz Takt Sp. z o.o.

– To był mój pierwszy Złoty Gryf jako prezesa Polskiej Izby Druku i moja pierwsza Gala tej nagrody, chociaż formalnie jest to Gala 2020, czyli jeszcze z czasu kadencji mojego poprzednika Leszka Wojtczuka. Bardzo się cieszę, że pomimo różnych niedogodności, ograniczeń i restrykcji udało nam się zorganizować to wydarzenie i przybyło dosyć dużo gości z naszej branży, bo jest nas blisko 150 osób mimo wszystkich restrykcji, jakie ciągle obowiązują. Jest to też duży sukces organizacyjny Biura PID – powiedział Bibliotece Analiz dr inż. Jacek Hamerliński, prezes Polskiej Izby Druku. – Przez przypadek udało nam się dobrze trafić z terminem. Z jednej strony jest to koniec roku szkolnego, ale okres przed wakacjami, a więc wszyscy jeszcze są w pracy, a z drugiej strony restrykcje są luzowane i nie musimy się obawiać, że za chwilę nas ktoś wygoni, bo zebrało się razem za dużo ludzi, albo za blisko stoimy – dodał prezes Izby.

Pytany o kondycję polskiej poligrafii, prezes Jacek Hamerliński stwierdził: – Nagroda Złotego Gryfa pokazuje, że kształtuje się w Polsce wyraźna czołówka drukarni pod względem jakości, bo nie bez powodu przyznajemy „Diamentowe Gryfy” za kolejne sukcesy. I ta czołówka drukarni jest dość ustabilizowana i nie ma wątpliwości, że pod względem jakości i dbałości o szczegóły polska poligrafia jest bardzo dobrze przygotowana do walki konkurencyjnej, o czym najlepiej świadczy fakt, że bardzo duża część polskiej produkcji poligraficznej jest eksportowana. A duże drukarnie nie boją się walczyć ze swoimi rywalami. Znam drukarnię, w której się twierdzi, że jedyny rywal, z którym może walczyć, to jest drukarnia w Belgii, bo innych już nie ma! Trzeba jeszcze dodać, że niewątpliwie dominują opakowania, bo przecież od pewnego czasu prognozowano, że tradycyjna książka zaniknie, ale na szczęście tak się nie dzieje. I w dalszym ciągu książka, z którą obcuje się fizycznie, ma o wiele większą wartość dla odbiorcy niż książka elektroniczna. Ale z kolei wzrost produkcji opakowań pokazuje, że poligrafia nie umarła i długo jeszcze nie umrze! W tej dziedzinie dzieją się bardzo ważne rzeczy, czego przykładem są dzisiejsze nagrody”.

Na zdjęciu członkowie jury konkursu Złotego Gryfa z dr. inż. Jackiem Hamerlińskim, prezesem PID (trzeci od lewej): Ryszard Czekała, prof. Stefan Jakucewicz, Andrzej Rowicki, prof. Jerzy Petriaszwili, Maciej Hoffman i Piotr Dobrołęcki.

Podaj dalej
Autor: (pd), Foto: Foto-Studio Katrzyna Rainka