środa, 22 marca 2017
WydawcaArkady
AutorGabriele Crepaldi
TłumaczenieKarolina Dyjas, Zbigniew Okulus, Danuta Ściborowska-Wytrykus
RecenzentPIOTR KITRASIEWICZ
Miejsce publikacjiWarszawa
Rok publikacji2003
Liczba stron480


Nurt w malarstwie
nazwany
impresjonizmem
– od tytułu obrazu Claude’a Moneta
,,Impresja
– wschód słońca” – pojawił się oficjalnie w 1874 roku. Wtedy to grupa paryskich malarzy, którzy
zerwali z tradycyjnym, akademickim
sposobem ukazywania
rzeczywistości plenerowej, po raz pierwszy zaprezentowała publicznie swoje prace. Mało kto zdawał sobie wówczas sprawę, że ekspozycja ta ma wymiar historyczny
i zapoczątkuje nowy rodzaj
artyzmu sztalugowego. Tym bardziej, że pierwsze reakcje krytyków
były dalekie od zachwytu (mówiąc delikatnie).

Album włoskiego historyka sztuki Gabriele’a Crepaldi’ego nie poprzestaje na prezentacji impresjonizmu
właśnie od owego, cenzurowego
roku 1874. Autor cofa
się aż do początków XIX wieku
pokazując prekursorów i mistrzów
późniejszych artystów impresjonistycznych.
Dowiadujemy się jaki wpływ na obrazy Edouarda Maneta, Claude’a Moneta, Paula Cezanne’a, Vincenta Van Gogha, Paula Gauguina, Edgara Degasa, Augusta Renoira, Camille’a Pissarra
i innych wywarli tacy klasyczni
twórcy pędzla jak Eugene Delacroix, Jean Baptiste Corot czy Honore Daumier. Przyglądamy
się kształtowaniu nowego kierunku
na tle polityczno-społecznych,
kulturowych oraz obyczajowych
wydarzeń epoki, a potem… Potem obcujemy z największymi oraz mniej znanymi dziełami mistrzów:
martwymi naturami Cezanne’a,
tancerkami Degasa, polami
i mostami Moneta, portretami
kobiet Renoira i Maneta. Są oczywiście słynne ,,Słoneczniki” Van Gogha i wiele innych dzieł tego malarza, jak również akty egzotycznych
mieszkanek Tahiti pędzla
jego przyjaciela, Gauguina. Autor
doprowadza nas aż do lat 20. XX wieku – okresu ostatnich dzieł Moneta, najdłużej żyjącego bohatera
wystawy z 1874 roku (zmarł w 1926 r. w wieku 86 lat). Książkę zamyka słownik biograficzny zawierający
życiorysy artystów impresjonistycznych.
Album prezentuje
twórczość poszczególnych
twórców poprzez wybór występujących w ich dziełach tematów, podzielonych na cztery
podstawowe kategorie. Są to: przyroda, miasto, postać ludzka i fascynacja egzotyką. Jest prawdziwą
ucztą dla oczu, pozycją niezbędną
w bibliotece każdego miłośnika
sztuki malarskiej.

Podaj dalej
OCEŃ KSIĄŻKĘ