Czwartek, 4 kwietnia 2024
WydawcaMuzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK i Hatje Cantz Verlag w Berlinie
AutorJakub Julian Ziółkowski
TłumaczenieAnda MacBride, Magda Witkowska
RecenzentJerzy Brukwicki
Miejsce publikacjiKraków
Rok publikacji2023
Liczba stron344
Tekst pochodzi z numeru MLKMagazyn Literacki KSIĄŻKI 3/2024

Wystawa „Jesteście moi” Jakuba Juliana Ziółkowskiego była jednym z najciekawszych pokazów sztuki współczesnej w roku 2023. Fascynująca, wielobarwna, różnorodna. Krakowskie Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK zaprezentowało wybór prac artysty z lat 2007–2023 obejmujący ponad 100 obrazów, rysunków, monotypii, rzeźb ceramicznych i instalacji, urzekający poetyką emocjonalnych i refleksyjnych uniesień, zniewalający przestrzeniami mistyfikacji o skomplikowanej formie, przykuwający uwagę niezwykłą ikonografią. Dzieła, osadzone na pograniczu jawy i snu, rzeczywistości i fikcji, dokumentowały ludzkie namiętności i szaleństwa.

Twórczość Jakuba Juliana Ziółkowskiego (rocznik 1980), absolwenta krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych (dyplom 2005) została wcześnie zauważona w kraju i za granicą. W 2006 roku został zaproszony do udziału w prestiżowej wystanie „Malarstwo polskie XXI wieku” w warszawskiej Zachęcie, trzy lata później uczestniczył w „The Generational: Younger Than Jesus” w nowojorskim The New Museum of Contemporary Art, brał udział w wystawie głównej „Il Palazzo Enciclopedico” na 55. Międzynarodowym Biennale Sztuki w Wenecji (2013); miał wystawy indywidualne i zbiorowe w galeriach na całym świecie. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem, rzeźbą, scenografią teatralną, tworzy formy przestrzenne. Należy do pokolenia artystów „zmęczonych rzeczywistością”, zwraca się ku symbolice filozoficznej i religijnej, czerpie inspiracje z surrealizmu, malarstwa metafizycznego, ekspresjonizmu i sztuki kultur pozaeuropejskich. Fascynuje go człowiek, jego duchowość, emocje, namiętności i pragnienia. „Człowiek to wielki przełyk, który pochłania książki, ludzi, filmy, emocje, miłości, alkohol, papierosy, doświadczenia metafizyczne… – mówił, komentując jeden ze swoich obrazów „Oesophagus” (2008).

„Jesteście moi” była manifestem życia oraz nadrzędnych procesów rządzących wszystkim, co istnieje; refleksją o trwaniu, zasadach funkcjonowania człowieka w świecie oraz o tym, jak ten świat się zmienia. Ogromne zainteresowanie wywołał monumentalny, ośmiometrowy obraz „Sen o życiu”, namalowany w 2022 roku, komentujący życie i śmierć, naturę człowieka i nierozerwalny związek ciała z umysłem, zmysłowości ze świadomością, odpowiadający na pytanie o siebie i świat, symbolizujący wszelkie zdarzenia i siły natury.

Wystawie towarzyszyła obszerna polsko-angielska publikacja o sztuce Jakuba Juliana Ziółkowskiego z esejami: „Wewnętrzne. Ukryte. Żywe” Olgi Tokarczuk, „Słoneczny odbyt” Cecilii Alemani, kuratorki 59. Międzynarodowego Biennale Sztuki w Wenecji, „Sztuka jako rytuał” Delfiny Jałowik, krytyczki sztuki, kuratorki wystawy, „W drodze do Zachodniej Krainy albo Jakuba Juliana Ziółkowskiego sen o życiu. Rzecz w dwóch odsłonach” Bartłomieja Dobroczyńskiego, psychologa, „Nauki wiosennego ślimaka” Kajetana Młynarskiego, filozofa, zapiski artysty „Jesteście moi” oraz wywiad przeprowadzony z nim przez Delfinę Jałowik zatytułowany „Pieśń życia”. Wydana w atrakcyjnej formie, wyróżnia się znakomitymi reprodukcjami, okładką, opracowaniem graficznym.

Podaj dalej
OCEŃ KSIĄŻKĘ