W poszukiwaniu współczesnych polskich tekstów oficjalnych, które potwierdzałyby najwyższy stopień staranności w doborze środków językowych, należałoby odrzucić – rzecz jasna – rozmaite wystąpienia publiczne, a za to skupić się na podręcznikach. Tak uważam, w pełni świadom, że to jednak ciągle podejście bardziej teoretyczne niż praktyczne, skoro z myślą o polszczyźnie naprawdę poprawnej można większości podręczników zarzucić niejedno. Raz są to uwagi słuszne, innym razem dochodzi do nieporozumienia, które w przestrzeni publicznej zyskuje niekiedy drugie życie, całkiem niepotrzebnie. Jednak świadomi użytkownicy języka potrzebują jakiegoś wzorca. Gdy zatem trudno posługiwać się konkretnymi nazwiskami w celu jego wskazania, pozostaje odwołać się do korpusu tekstów, od którego oczekujemy jak najmniejszej liczby błędów i usterek. Czy obiektywnie powinny tworzyć go podręczniki, właściwe zresztą różnym etapom edukacyjnym? W odpowiedzi na to pytanie może pomóc przyjęcie perspektywy rzeczoznawcy językowego (który na co dzień jest redaktorem językowym i korektorem) – ale dopiero wtedy, gdy skonfrontujemy ją z wymaganiami, oczekiwaniami i możliwościami percepcyjnymi docelowych czytelników. Tak się przecież składa, że to oni pozostają w całej tej historii (i teraźniejszości) najważniejsi – dr Tomasz Karpowicz.
Szkolenie obejmie najczęstsze typy błędów przechodzących przez redakcję językową i korektę w różnych wydawnictwach edukacyjnych. Bywa zresztą, że takich czy podobnych sytuacji nie zauważy sam recenzent językowy. Zarazem więc okaże się ono zwięzłym przeglądem najtrudniejszych zagadnień właściwych poziomowi wzorcowemu normy językowej. I jako takie może zainteresować nie tylko redaktorów pracujących nad podręcznikami.
Program szkolenia:
- Językowa specyfika podręczników – teoria a praktyka
- Najpoważniejsze utrudnienia ortograficzne
a) Pisownia łączna i rozdzielna, ze szczególnym uwzględnieniem dywizu
b) Użycie wielkiej i małej litery na początku wyrazu. Różne przesłanki - Kanoniczne pułapki interpunkcyjne
- Odmiana wyrazów i koszt jej regularności. Problem nazwisk
- Przegląd błędów składniowych
a) Natura składni wzorcowej
b) Składnia związku głównego przy podmiocie szeregowym
c) Imiesłowowe równoważniki zdania jako maniera językowa
d) Zdania niejednoznaczne z powodów składniowych - Najczęstsze odstępstwa od normy leksykalnej i stylistycznej
- Bliżej zawiłości edytorskich. Inne zagadnienia dyskusyjne
- Pytania Państwa Uczestników szkolenia
Szkolenie poprowadzi dr Tomasz Karpowicz – językoznawca, dr nauk humanistycznych, pracownik naukowy Zakładu Edytorstwa i Stylistyki Instytutu Polonistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego. W latach 2004–2006 sekretarz Komisji Ortograficzno-Onomastycznej Rady Języka Polskiego. Autor kilku słowników ortograficznych i wielu artykułów poświęconych współczesnej polszczyźnie. W latach 2007-2009 kierownik specjalizacji edytorsko-wydawniczej na Wydziale Polonistyki UW. Współpracuje z wieloma warszawskimi wydawnictwami.
Termin szkolenia: 14 grudnia 2021, w godz. 9.00-15.00
Szkolenie odbędzie się na platformie Zoom
Koszt udziału jednej osoby: 550 zł +23% VAT (koszt obejmuje: udział w szkoleniu online, materiały szkoleniowe i certyfikat uczestnictwa w pliku pdf). Przy zgłoszeniu minimum 3 osób z ramienia jednej firmy koszt uczestnictwa dla 1 osoby wynosi 500 zł + VAT.
Formularz zgłoszeniowy do pobrania:
doc: formularz_Wzorzec_wzorca_Polszczyzna_podrecznikow_14_12_2021
Kontakt w sprawie szkoleń:
Ewa Zając: ewa_zajac @rynek-ksiazki.pl
Ewa Tenderenda-Ożóg:ewa @rynek-ksiazki.pl
tel. 22 828 36 31