Piątek, 31 października 2008


Hachette Livre Polska Sp. z o.o. (dawniej Wydawnictwo Wiedza i Życie S.A.)


01-029 Warszawa, ul. Dzielna 60, tel.
(022) 5364900, fax (022) 5364999,

http://www.hlp.waw.pl, e-mail wiz@wiz.com.pl

 

W 2007 roku przychody Hachette Livre Polska wyniosły 39,49 mln zł. Na sprzedaż książek przypadło 37,13 mln zł, czyli o 20 proc. więcej niż w 2006 roku (31,03 mln zł). Opublikowano 330 tytułów, z czego 293 stanowiły pierwsze edycje. Łączny nakład wyniósł 4,62 mln egz. Znacznie, z 1,74 mln do 2,79 mln (60,5 proc.) wrosła także sprzedaż liczona w egzemplarzach. Średnia cena książki ukształtowała się na poziomie 13,30 zł. Uzyskany wynik netto to 4,33 mln zł przy kapitałach własnych w wysokości 9,21 mln zł. Wzrosło również zatrudnienie i na koniec roku w wydawnictwie pracowało 36 osób.


Od lutego 2007 roku dyrektorem spółki jest Katarzyna Sobańska, która zastąpiła na tym stanowisku Magdalenę Cowden. Prezesem został Jèrome Denoix z centrali w Paryżu. Od połowy 2007 roku Katarzyna Sobańska kieruje także wydawnictwem Larousse Polska, które należy do tej samej francuskiej grupy kapitałowej co Hachette Livre.


Dominującą pozycję w ofercie HLP zajmują książki ilustrowane, wydawane w dalszym ciągu pod uznaną marką „Wiedza i Życie” (56 tytułów na koniec 2007 roku). Przychody ze sprzedaży przewodników turystycznych wyniosły natomiast w 2007 roku 5 mln zł. W tym okresie oficyna powiększyła tę ofertę o 24 nowe tytuły.


Firma jest polskim edytorem serii „Eyewitness Travel Guides” („Przewodniki Wiedzy i Życia”) na licencji brytyjskiego koncernu Dorling Kindersley, która już w 2008 roku powiększyła się o kolejne tytuły jak „Szkocja”, „Hiszpania Północna” i „Węgry”. W 2007 roku do najlepiej sprzedających się w jej ramach tytułów należały m.in.: „Chiny”, „Paryż”, „Indie”, „Portugalia”, „Chorwacja”, „Hiszpania” oraz „Egipt”.


HLP jest jedynym na świecie wydawnictwem, które przygotowało kilkanaście tytułów dla Dorling Kindersley (m.in.: „Warszawę”, „Budapeszt”, „Kraków”, „Berlin”, „Polskę”, „Monachium i Bawarię”, „Niemcy”, „Austrię”, „Szwajcarię”, „Wyspy Kanaryjskie”, „Polskę”, „Norwegię”, „Danię”, „Tunezję”, „Majorkę, Minorkę i Ibizę”, „Cypr”, „Czechy i Słowację”).


HLP sygnuje także kilka innych licencyjnych serii dla turystów („Przewodniki Thomasa Cooka”, „Wspaniały Weekend”, „Top 10”). „Przewodniki Thomasa Cooka” (33 tytuły) to produkty należące do segmentu tańszych przewodników. Spośród nich w 2007 roku najlepiej sprzedawały się „Poland”, „Maroko” i „Egipt”, nowości z 2008 roku to „Austria”, „Szwajcaria” i „Sycylia”. Natomiast najpopularniejszymi publikacjami z liczącej 11 pozycji serii „Top 10” stały się w 2007 roku: „Toskania”, „Szkocja” czy „Barcelona”.


W ofercie wydawnictwa znajduje się także autorska seria przewodników „Wędrówki po Polsce” – ukazały się w niej bogato ilustrowane: „Mazowsze”, „Tatry i Podtatrze”, „Mazury i Warmia”, „Sudety”. Naszemu krajowi poświęcony jest również cykl „Miasta dla ciekawych”, w ramach którego do księgarń trafiło dziewięć tytułów m.in. przewodniki po: Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Krakowie, Lublinie i Zamościu.


Od 2006 roku wydawana jest seria przewodników „Globtroter” na licencji francuskiego Hachette. Książki, bez ilustracji, aczkolwiek pełne informacji praktycznych (segment „Praktycznych Przewodników” Pascala), adresowane są do mniej zamożnego klienta niż seria „Przewodniki Wiedzy i Życia”. Na początek ukazało się sześć tytułów: „Czechy”, „Słowacja”, „Węgry”, „Bułgaria”, „Rumunia”, „Chorwacja”, a w 2007 roku obszerna „Turcja” i „Włochy Południowe”. W 2008 roku seria została poszerzona o „Egipt”, „Grecję Kontynentalną i Wyspy Jońskie”, „Irlandię” i „Paryż”. W tym okresie spośród tytułów z tej serii najwyższą sprzedaż notowały: „Włochy Południowe”, „Włochy Północne”, „Hiszpania Zachodnia”, „Wyspy Greckie” czy „Turcja”.


Udział we wzroście obrotów miała wprowadzona w 2007 roku seria przewodników ilustrowanych „Key Guide”, sprzedająca się dobrze od kilku lat „Top 10” oraz inna autorska „Miejsca Niezwykłe” (cztery tytuły). Wszystkie były kontynuowane w 2008 roku. W ramach „Key Guide” ukazały się: „Portugalia”, „Francja” i „Praga”, z serii „Top 10” wprowadzono do sprzedaży: „Gran Canaria” i „Kopenhagę”, natomiast „Zamki, turnieje, rycerze” oraz „SPA i Uzdrowiska” to nowość z cyklu „Miejsca Niezwykłe”.


Rozwijać będziemy cykle, które odniosły suk­ces, w tym „Globtrotera” i „Miejsca Niezwykłe”. Postaramy się zwiększyć udział w rynku przewodników ze śred­niej półki cenowej. Póki co, z „Prze­wodnikami Wiedzy i Życia” wydawa­nymi na licencji Dorling Kindersley, jesteśmy liderem na rynku przewod­ników kategorii Premium, czyli tych najbardziej ekskluzywnych
– opowiadała Katarzyna Sobańska.


Nie należące do oferty przewodnikowej książki sprzedawane są przede wszystkim w ramach kilkudziesięciu cykli i bloków tematycznych. Obok już wymienionych znajdują się ilustrowane serie: „Sposób na…”, „Sport dla Każdego”, „Zwierzęta”, „Moje dziecko”, „Seria z kluczem”, „Dom i ogród”, „Kulinaria”, „Fotografowanie”, „Zrób to sam”, „Ezoteryka” czy obecny na rynku od końca 2005 roku cykl dla hobbystów „Kolekcja Wiedzy i Życia”. Ciekawie zapowiada się również seria „Gotowanie z gwiazdami”, czyli książki kucharskie napisane przez znane osobowości, połączone z refleksjami i opowiastkami biograficznymi. Serię zapoczątkują: Andrzej Grabowski (aktor teatralny i filmowy znany powszechnie z serialu telewizyjnego „Świat według Kiepskich”), Tadeusz Drozd i Karol Strasburger.


W edytorskim dorobku HLP znajdują się także publikacje wydawane poza seriami, jak choćby dwukrotnie nagrodzony Asem Empiku (1999, 2000) bestseller Joanny Chmielewskiej „Jak wytrzymać z mężczyzną”. Od 2000 roku firma jest także wydawcą serii kolekcjonerskich rozprowadzanych w kioskach z gazetami. Ukazują się one z logo Hachette Livre Polska. Podobne serie dla zbieraczy z powodzeniem sprzedaje we Francji spółka-matka.


W 2007 roku we współpracy z Katolicką Agencją Informacyjną wprowadzono do sprzedaży „Wielką Narodową Kolekcję Dzieł Zebranych” Jana Pawła II. W jej ramach zaplanowano edycję 50 tomów, w łącznej cenie 900 zł. Kolekcję dystrybuowano przez kioski i inne punkty sprzedaży prasy. W jej skład wchodzą: encykliki, adhortacje, listy apostolskie, najważniejsze homilie i przemówienia oraz dzieła literackie, a także książki o charakterze osobistym. Każdy tom opatrzono komentarzem dominikanina o. Macieja Zięby, wprowadzającym w tematykę dzieła i interpretującym najważniejsze wątki. Kolekcje to trudny rynek. Każda stanowi dużą inwestycję, gdyż jej wprowadzenie wspierają niebagatelne budżety marketingowe, liczone w milionach złotych. Na jednej kolekcji można więc albo wiele stracić albo wiele zyskać. Stąd każdą wnikliwie testujemy na rynku, na wyselekcjonowanej grupie klientów – mówi Katarzyna Sobańska.


Od kwietnia 2005 roku – w wyniku zakończenia współpracy z Wydawnictwem Szkolnym PWN – HLP jest wyłącznym dystrybutorem materiałów do nauczania języka francuskiego wydawanych przez spółkę-matkę. W stałej dystrybucji dostępne są publikacje skierowano zarówno do uczniów, jaki i nauczycieli. Podręczniki są uzupełniane o materiały audio, a także ćwiczenia, materiały do nauki języka biznesu itp. Ofertę uzupełniają publikacje z serii „Lecture
Facile” oraz „Lire en français facile”, tematycznie związane z francuską kulturą i literaturą.


Od 2004 roku logistyką sprzedaży książek HLP zajmuje się firma Arvato. Paczki dostarczane są do odbiorców hurtowych i detalicznych z magazynu zlokalizowanego w Plewiskach pod Poznaniem. Umowa obejmuje także faktoring.


W 2008 roku opublikowano pierwsze książki w segmentach literatury fantasy i biografii, w których spółka deklaruje rozwój oferty. We wrześniu wprowadzono z kolei trzy serie opowiadań dla dzieci („Magiczny Klub”), bazujących na popularnych licencjach znanych dzieciom z kreskówek i gier multimedialnych.


Wydawnictwo Wiedza i Życie powstało w 1989 roku. W wyniku likwidacji koncernu RSW Prasa dziennikarze miesięcznika „Wiedza i Życie” zawiązali spółdzielnię pod tą samą nazwą. Jej prezesem został redaktor naczelny miesięcznika Jan Rurański. Spółdzielnia kontynuowała publikowanie „Wiedzy i Życia”. Wydawała też polską edycję amerykańskiego miesięcznika „Scientific American” („Świat Nauki”). Słabe wyniki sprzedaży obydwu miesięczników, a także nieudane przedsięwzięcie związane z wydawaniem dziennika „Życie Codzienne” (inwestycja ponad 100 tys. USD) spowodowały, że w 1993 roku periodyki przejęła oficyna Prószyński i S-ka.


W 1990 roku Wiedza i Życie rozpoczęła wydawanie książek. Pierwszym tytułem był „Atlas zwierząt świata”, który rozszedł się w nakładzie 100 tys. egz. Kolejnym bestsellerem okazała się „Wielka księga ziół” – pierwsza na polskim rynku książka kupiona od Dorling Kindersley – sprzedano jej 160 tys. egz.


Porażki na rynku prasowym zmusiły członków spółdzielni dziennikarskiej Wiedza i Życie do sprzedaży firmy. W 1995 roku w wyniku inwestycji Polsko-Amerykańskiego Funduszu Rozwoju Przedsiębiorczości powstała spółka akcyjna, w której 91 proc. miały fundusze inwestycyjne, a 9 proc. zarząd i pracownicy. W marcu 2000 roku fundusz sprzedał swoje akcje grupie Hachette, a w lipcu tego samego roku Hachette Livre podniosło kapitał akcyjny spółki i odkupiło część akcji należących do pracowników, zwiększając zaangażowanie w wydawnictwo najpierw do 97, a potem do 100 proc.


Do 2000 roku firma działała pod nazwą Wiedza i Życie. Po jej zakupieniu przez Hachette Livre zmieniła nazwę na Hachette Livre Polska Sp. z o.o. Inwestycja dała wymierne efekty. Przychody ze sprzedaży książek wzrosły niemal czterokrotnie: z 10,2 do 37,1 mln zł na koniec 2007 roku.


Hachette
należące do grupy Lagardere najbardziej jest znane jako potężny dystrybutor książek. Inwestuje znaczne środki w rynki zagraniczne, w Polsce działa kilka spółek należących do tej firmy. Na rynku książki najlepiej znana jest marka „Wiedza i Życie”, a także spółka HDS – dystrybutor prasy i książek, posiadający sieci sprzedaży Inmedio i Relay. Ponadto szeroko zakrojoną działalność prowadzi Hachette Filipacchi Magazines wydawca czasopism: „Elle”, „Elle Decoration”, „Film” oraz „Samo Zdrowie”. Do Hachette należy także firma EuroZet, będąca współwłaścicielem Radia Zet i Legion Polska. Wszystkie działają niezależnie od siebie. Do grupy należą też oficyny Orion i Cassell w Wielkiej Brytanii, Salvat w Hiszpanii oraz koncern medialny Time Warner w Stanach Zjednoczonych.


Od wielu lat Hachette Livre wykazuje zainteresowanie kolejnymi inwestycjami na polskim rynku książki – w tym czasie firma prowadziła rozmowy z wydawcami beletrystyki, książek dziecięcych oraz podręczników szkolnych. Plany te zostały jednak wstrzymane, po zakupieniu przez Lagardere największego konkurencyjnego wydawnictwa we Francji – Vivendi Universal Publishing.


Od kwietnia 2007 roku HLP ściśle współpracowała z Larousse Polska (wcześniej jego książki dystrybuował udziałowiec, wydawnictwo Siedmioróg). Firmy miały tego samego dyrektora, wspólną księgowość, promocję i redakcję. Z kolei 31 grudnia HLP przejęła spółkę Larousse Polska, tym samym poszerzając ofertę o dorobek LP. Składają się na nią publikacje z zakresu literatury dziecięcej – serie edukacyjne i albumowe, a także kilka serii słowników dwujęzycznych oraz encyklopedie. Od początku 2008 roku HLP wydaje książki ukazujące się pod trzema znakami towarowymi: „Hachette”, „Wiedza i Życie” oraz „Larousse”.

 

Hachette Livre Polska – najważniejsze dane

 

Podaj dalej