Poniedziałek, 12 lipca 2021
Wzrosty ze sprzedaży produktów cyfrowych, wpływy ze sprzedaży detalicznej i tytułów GW Foksal w dół

Epidemia mocno wpłynęła na wyniki grupy kapitałowej Empik w 2020 roku: przychody zmalały o 6,7 proc. do 1,81 mld zł, a wynik netto – z 37,96 mln zł zysku do 90,27 mln zł straty. Firma obniżyła wydatki na wynagrodzenia, marketing i amortyzację, mocno wzrosły jej przychody z e-commerce – wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.

Stanowiący zdecydowaną większość działalności grupy Empik dział detaliczny zanotował spadek przychodów zewnętrznych z 1,74 do 1,57 mld zł.

“Spadek sprzedaży spowodowany okresami lockdownu miał dominujący efekt na ostateczny wynik, mimo dynamicznie rosnących przychodów online oraz digital. Spadek ten spowodowany był przede wszystkim zamknięciem większości sklepów w okresie marzec-kwiecień oraz znacznie zmniejszoną ilością klientów w galeriach handlowych w okresie zamknięcia większości sklepów w listopadzie. Dodatkowo część sklepów Empik była zamknięta przez dłuższy okres niż obowiązywanie ograniczeń w handlu ze względu na odstąpienie od umów najmu” – czytamy w sprawozdaniu.

W maju ub.r. Empik poinformował o likwidacji rozwijanej przez trzy lata sieci księgarni Mole Mole, obejmującej ponad 30 placówek i sklep internetowy. Pracę w nich straciło prawie 100 osób. Łączna liczba sklepów stacjonarnych należących do grupy Empik na koniec ub.r. wynosiła 296, o 11 mniej niż na koniec 2019 roku.

W ciągu 2020 roku otwarto 14 nowych sklepów, z których większość w retail parkach w mniejszych ośrodkach miejskich, w których nie było do tej pory salonów Empik. W 2021 spółka planuje przyśpieszyć ekspansje otwierając 30 nowych lokalizacji, w tym lokalizacji ulicznych w formacie convenience.

O ile przychody grupy Empik ze sprzedaży fizycznej zmalały z 1,83 do 1,66 mld zł, o tyle te z produktów cyfrowych (głównie e-booków, audiobooków i muzyki cyfrowej) zwiększyły się z 62,77 do 96,5 mln zł.

Firma w sprawozdaniu podała, że w kwietniu i maju ub.r. dynamika sprzedaży na platformie Empik.com oscylowała wokół 70 proc., a tylko w przypadku sprzedaży marketplace’owej (czyli od zewnętrznych sprzedawców) sięgała 110 proc.

Przychody zewnętrzne grupy Empik z działalności hurtowej poszły w górę do 201,66 mln zł, zysk EBITDA – z 9,34 do 11,91 mln zł, a zysk brutto – z 7,34 do 9,77 mln zł.

“To wynik przede wszystkim intensywnych prac działów sprzedaży i zakupów w Platon Sp. z o.o. Działania te nakierowane były na poprawę atrakcyjności oferty poprzez rozpoczęcie współpracy z nowymi dostawcami zwłaszcza w asortymencie artykułów papierniczych, kreatywnych i zabawek oraz pozyskanie nowych klientów zwłaszcza w kanałach sprzedaży retail, księgarni internetowych i bibliotek” – wyliczono w sprawozdaniu.

Wpływy zewnętrzne pionu wydawniczego grupy Empik, obejmującego głównie Grupę Wydawniczą Foksal, poszły w dół z 47,23 do 34,46 mln zł. Wynik EBITDA zmalał z 3 mln zł zysku do 556 tys. zł straty, a wynik brutto – z 1,41 mln zł zysku do 2,31 mln zł straty.

Do największych sukcesów 2020 roku należał poradnik „Statystycznie rzecz biorąc” Janiny Bąk, influencerki i promotorki nauki. Książka sprzedała się łącznie w ponad 80 tys. nakładzie. Jeszcze większym sukcesem była premiera nowego thrillera przygodowego Zygmunta Miłoszewskiego „Kwestia ceny” (ponad 100 tys. sprzedanych egzemplarzy). Z kolei wydana pod koniec roku „Ludowa historia Polski” Adama Leszczyńskiego sprzedała się w ponad 40 tys. egz.

Podaj dalej
Autor: ET
Źródło: Wirtualnemedia.pl