Na początku lat 80. zaczął publikować felietony w “Tygodniku Powszechnym”. Ukazywały się one przez niemal dekadę i zyskały autorowi opinię jednego z najwybitniejszych polskich felietonistów. Pilch traktował “Tygodnik” jako swoją macierzystą redakcję, podziwiał ludzi, z którymi zetknął się w krakowskiej redakcji na Wiślnej. Jednak w marcu 1999 roku przeniósł się ze swoimi felietonami na łamy “Polityki”, w latach 2006-2009 ukazywały się one w “Dzienniku”, a ostatnich latach – w “Przekroju”.
Pierwszą książkę Pilcha, “Wyznania twórcy pokątnej literatury erotycznej” (Londyn 1988) uhonorowano nagrodą Fundacji im. Kościelskich. Powieść “Spis cudzołożnic” (1993) doczekała się ekranizacji z brawurową rolą Jerzego Stuhra, a film został nagrodzony na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych za scenariusz i dialogi. Aż cztery książki Pilcha były nominowane do Literackiej Nagrody NIKE. Po nominacjach dla “Monologu z lisiej jamy” (1996), “Tezach o głupocie, piciu i umieraniu” (1997) i “Bezpowrotnie utraconej leworęczności” (1998) “Pod Mocnym Aniołem” w 2001 roku przyniosła autorowi tę nagrodę.
“Pod Mocnym Aniołem” to opowieść o piciu, zakochaniu i otrzeźwieniu pisarza-alkoholika Jurusia. Autor, gorąco zaprzeczając autobiograficznemu charakterowi powieści, deklarował jednocześnie, że zawarł w niej “całą prawdę o chlaniu”.
Już w warszawskiej epoce życia Pilcha ukazała się powieść “Miasto utrapienia” (2004), jeden z jej wątków został rozbudowany w dramacie “Narty Ojca Świętego”(2004). Potem ukazał się zbiór opowiadań “Moje pierwsze samobójstwo” ( 2006) i kolejna powieść – “Marsz Polonia” (2008). W większości książek Pilcha pojawiają się motywy alkoholu i miłości, a także opowieści o dzieciństwie w ewangelickiej Wiśle. “Wiem, że jestem autorem jednej książki, piszę cały czas to samo i cały czas obracam się wewnątrz jednego gatunku literackiego” – powiedział Pilch o swojej twórczości w rozmowie z “Res Publicą Nową” w 2002 roku.
Był siedmiokrotnie nominowany do Nike. Otrzymał ją raz – w 2001 r. za “Pod mocnym Aniołem” .