Wtorek, 10 maja 2005
Rea wygrywa z Langenscheidtem
Sąd Okręgowy w Warszawie Wydział XVI Gospodarczy oddalił powództwo firmy Langenscheidt K.G. w Berlinie przeciwko wydawnictwu Rea. Spór dotyczył wykorzystywania przez wydawnictwo Rea niektórych elementów graficznych typowych dla publikacji Langenscheidta (m.in. charakterystyczny żółty kolor na okładce). 14 maja 2003 roku Langenscheidt wniósł o zakazanie wydawania i wprowadzania do obrotu słowników: "Praktycznego słownika polsko-rosyjsko-ukraińskiego ekonomika i handel", "Uniwersalnego słownika rosyjsko-polskiego i polsko-rosyjskiego" oraz "Współczesnego słownika polsko-rosyjskiego i rosyjsko-polskiego", wydanych przez oficynę Rea SJ, kierowaną przez Witolda Bójskiego. Zdaniem ekspertów z Langenscheidta szata graficzna, kolorystyka, format oraz układ wewnętrzny naśladowały słowniki publikowane przez spółkę Langenscheidt Polska. Przypomnijmy, że Rea była przez wiele lat dystrybutorem Langenscheidta w Polsce, dopóki niemiecki wydawca nie powołał osobnej spółki. Niedawno w sprawie tej zapadł wyrok Sądu pierwszej instancji. Zdaniem sądu nie zostały naruszone prawa Langenscheidta, nie ma też mowy o nieuczciwej konkurencji. W wyroku czytamy m.in.: "W ocenie Sądu do podstawowych cech funkcjonalnych produktów, jakimi są słowniki języków obcych, określane potocznie jako podręczne, kieszonkowe czy małe, zapewniających ich użyteczność należy niewielki poręczny i wygodny format. (...) Wszelkie wydawnictwa słownikowe mają zbliżone lub identyczne formaty, a niemal wszystkie wydawane słowniki identyczny układ wewnętrzny tj. zazwyczaj dwie kolumny na jednej stronie oraz poszczególne hasła wyróżnione pogrubioną czcionką. (...) Tym samym zarzut powoda naśladownictwa gotowego produktu, będącego czynem nieuczciwej konkurencji …
Wyświetlono 25% materiału - 210 słów. Całość materiału zawiera 843 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się