Wtorek, 24 maja 2005
Felieton Zabić wydawcę! Na wydawcę ciągle czyha kostucha z przygotowaną do ataku kosą. Jak przystało na kobietę, kostucha ma wiele twarzy. Bywa, że jest nieudaną inwestycją, która na początku wydaje się górą złota. Czasem jest błędem w zarządzaniu, dużą, silną i bezduszną konkurencją, najczęściej zaś bankrutującą lub niepłacącą hurtownią. Tak to już jest, że wydana przez wydawcę książka idzie do hurtownika, który daje ją księgarzowi, i dopiero ten sprzedaje dzieło czytelnikowi. Pewnie wszyscy się oburzą, że używam tak kolokwialnego języka. Bo przecież książka nigdzie nie "idzie" i nikt jej nie "daje", tylko jest sprzedawana. Jasne, sprzedawana, ale chyba jakoś trochę dziwnie. "Depozyt" to słowo-klucz do magii rządzącej handlem książką. A moim zdaniem, gdy ktoś bierze towar, za który zapłaci dopiero, kiedy sam go sprzeda i dostanie pieniądze, to nie mówimy o sprzedaży. Biedni wydawcy dwoją się i troją, by kupić jak najlepsze licencje, wydać profesjonalnie każdą książkę, a później w znacznej części ją rozdać. Czyż to nie absurd? Najpierw zainwestuj, zapłać drukarni, licencjodawcy, tłumaczowi, pracownikom, a za jakiś czas, jak z hurtownią będzie wszystko dobrze, zainwestowane pieniądze wrócą. Chyba, że ktoś będzie pierwszy, ważniejszy i cała (twoja, oczywiście) kasa zainwestowana zostanie w inny (kolejny) biznes. Nie liczą się umowy, terminy, tylko dola lub niedola hurtownika. Pewnie teraz wielu przedstawicieli segmentu hurtowego podniesie krzyk, że wydawcy nie są tacy biedni, większość dystrybutorów przecież respektuje zawarte umowy. To przecież wydawcy zarabiają na każdej książce krocie, im ntomiast zostają tylko skrawki. Czy zawsze? Nie mamy już w kraju galopującej …
Wyświetlono 25% materiału - 246 słów. Całość materiału zawiera 984 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się