Niezmiennie trwa zainteresowanie czytelników naszą laureatką Nagrody Nobla w dziedzinie literatury. Pod koniec marca zorganizowano obchody związane z nadaniem Oldze Tokarczuk doktoratu honorowego Uniwersytetu Gdańskiego. Uroczystość odbyła się w najbardziej prestiżowym miejscu miasta, czyli w Dworze Artusa, w ceremonii uczestniczyło grono wybranych gości, ale po południu w największym audytorium Wydziału Filologicznego Uniwersytetu już szersza publiczność w liczbie ponad pół tysiąca osób zajęła nie tylko wszystkie miejsca siedzące, ale też schody i przejścia, a nawet przestrzeń pod sceną, chociaż nie wszyscy się zmieścili i wiele osób musiało stać za drzwiami. W Gdańsku Noblistka uczestniczyła jeszcze w obradach jury Nagrody Europejski Poeta Wolności, ale w tle tych wszystkich wydarzeń była edycja książki „innej”, chociaż Olga Tokarczuk chyba już nas przyzwyczaiła, że wokół niej i z nią dzieją się sprawy „inne”.
Ta inna książka to nie powieść, lecz… libretto opery! Utwór ten ma już swoją historię, która zaczyna się jeszcze przed 2006 rokiem, gdy ukazała się „Anna In w grobowcach świata”, zamówiona przez krakowski Znak jako polski udział w inicjatywie brytyjskiego wydawnictwa Canongate. Miała powstać międzynarodowa seria zatytułowana „Mity” składająca się z osiemnastu tomów, ale nie ukazał się angielski przekład polskiej książki. Jednak temat wrócił w 2018 roku w Krakowie, gdzie odbyła się prapremiera opery Aleksandra Nowaka zatytułowanej „Ahat ilī”, do której Olga Tokarczuk napisała libretto i to w zrytmizowany sposób, co szczególnie podkreśliła.
Teraz w tle tych wszystkich wydarzeń otrzymaliśmy tę „inną” książkę, która składa się z dwóch tekstów Olgi Tokarczuk – jeden zatytułowany „A. sceny dramatyczne” i drugi „B. libretto”. A do tego dostajemy nie mniej znaczący tekst prof. Zbigniewa Mikołejko, który obejmuje „posłowie i komentarze”, ale niewątpliwym wzbogaceniem edycji jest dokonany przez współautora „wybór ilustracji”, co podkreślono w podtytule. Właśnie strona graficzna stanowi też o wyjątkowości tej publikacji. Twórcą projektu graficznego i typograficznego jest Stanisław Salij, ale już od dawna wiadomo, że pod tym pseudonimem skrywa się prof. Stanisław Rosiek, współtwórca i wieloletni prezes wydawnictwa, wielki mistrz sztuki edytorskiej.
Aby domknąć temat gdańskich wydarzeń, odnotujmy, że Olga Tokarczuk, aby je upamiętnić, przekazała swoją togę doktorską do powstającego właśnie Muzeum Uniwersytetu Gdańskiego, tworząc szczególną tradycję, bo miesiąc wcześniej zgodziła się przekazać do Muzeum Miejskiego Wrocławia swoją suknię, w której odbierała Nagrodę Nobla.