Wtorek, 9 sierpnia 2011
WydawcaImpuls
AutorZbyszko Melosik, Bogusław Śliwerski
RecenzentJoanna Habiera
Miejsce publikacjiKraków
Rok publikacji2010
Liczba stron650


Ten profesjonalnie opracowany monograficzny tom
studiów z pedagogiki alternatywnej zachęca do dyskusji,
wymiany myśli, poglądów i nowych podejść do
edukacji. Tym bardziej, że edukacja alternatywna zawsze
prowokowała liczne dylematy i wątpliwości.
„Alternatywność edukacyjna może być pojmowana

jako rodzaj »konstruktywnej krytyki«. Jest
bowiem ekspresją niezgody na określony typ działań
edukacyjnych z jednoczesną pozycją stosowania
w ich obrębie innych rozwiązań” – dowiadujemy się
ze wstępu. Czym jest edukacja alternatywna? „Kontrowersje zaczynają się
już na poziomie etymologicznego wyjaśniania pojęć »pedagogika alternatywna
« i »edukacja alternatywna«. Niektórych pedagogów najbardziej
dręczy przymiotnik »alternatywna«, który budzi skojarzenia z czymś niepewnym,
kontrkulturowym, niesprawdzonym, marginalnym, odrębnym,
niekonwencjonalnym, nienaukowym” – pisze prof. Śliwerski. Najprościej
rzecz ujmując, edukacja alternatywna oznacza taki typ kształcenia lub wychowania
odmienny od oferowanego przez instytucje oświatowe.
Autorzy zawartych w publikacji tekstów omawiają m.in. alternatywne

koncepcje pedagogiczne, współczesną teorię pedagogiczną, pedagogikę
waldorską, poszukują sensu pedagogiki alternatywnej, przedstawiają
edukację przedszkolną i szkolną we Włoszech, Norwegii, Japonii,
USA. Zastanawiają się, czy szkoła alternatywna oznacza szkołę
nowoczesną i otwartą na potrzeby rozwijającego się dziecka. Do książki
dołączona jest płyta DVD z reportażem z alternatywnych szkół niepublicznych
w Warszawie.

Podaj dalej
OCEŃ KSIĄŻKĘ