środa, 22 marca 2017
WydawcaOficyna Wydawnicza Impuls
AutorMagdalena Krzpiet
Recenzent(KF)
Miejsce publikacjiKraków
Rok publikacji2005
Liczba stron168


Nie wiem‚ czy to pierwsza taka rozprawa‚
ale świetnie‚
że nie trafiła
wyłącznie do uniwersyteckich archiwów‚ ale również do księgarń‚
co jest zasługą oficyny wydawniczej
Impuls specjalizującej się w literaturze
pedagogicznej.

„Fenomen ekshibicjonizmu w telewizji”
to próba „zrozumienia rosnącej
woli obnażania się przed masową publicznością” w takich programach jak „Big Brother”‚ od którego wszystko się zaczęło‚ aż po „Bar” czy – z nieco innej półki – „Rozmowy w toku”. Dodać
należałoby do nich mniej lub bardziej
udane mutacje nobliwej już przy nich „Szansy na sukces”. Tym‚ co łączy
każdy z tych programów‚ jest odpowiedź
na zapotrzebowania‚ a raczej samo kreowanie‚ kultury masowej. Ta – zdaniem autorki – umasowiła się już do takiego stopnia‚ iż „każdy ruch oporu może zostać skomercjalizowany
przez kulturę popularną‚ tak by stał się produktem konsumpcji”. Doskonałym
przykładem jest hip-hop‚ który wyszedłszy (również w Polsce) z podziemia‚
dla wytwórni płytowych i wykonawców
szybko stał się maszynką do robienia łatwego szmalu.

To praca naprawdę naukowa‚ ale bez przegięcia. Jest tu i Arystoteles‚ i Foucault‚ i Fromm, ale prawdziwą kopalnię informacji‚ choć – jak sama
przyznaje – nie zawsze wartościowych‚
stanowi dla autorki reality i talk show. Cytaty z tych ostatnich są zabawne‚ ale i niekiedy bardzo przykre.

Podaj dalej
OCEŃ KSIĄŻKĘ