Czwartek, 15 lipca 2010
WydawcaNaukowe PWN
AutorArystoteles
TłumaczenieDaniela Gromska
Recenzent(ł)
Miejsce publikacjiWarszawa
Rok publikacji2009
Liczba stron332


Kolejne wydanie – wydawca nawet już przy
dodrukach nie zmienia numeracji edycji – najważniejszej
etycznej pracy Arystotelesa, w której
wyraźnie widać proponowany przez niego
rozdział pomiędzy cnotą a żądzą. Filozofowie
zwracają uwagę na wyodrębnienie przez Arystotelesa
dobra, jako właściwości indywidualnej
a nie uniwersalnej, dobro jest subiektywne
i nie ma charakteru absolutu, podobnie jak mądrość
czy umiarkowanie. Ta polemika z ideami
Platona okazała się być najbardziej trwałym elementem etyki Arystotelesa,
zwracał on uwagę na znaczenie woli, ale też wychowania
i indywidualnych predyspozycji rozumnego człowieka, w tym
też jego skłonności. Zaskakująco nowocześnie brzmią fragmenty
„Etyki nikomachejskiej”, Arystoteles zwracał bowiem uwagę na te
cechy człowieka, na które w XX wieku położyła nacisk psychologia,
w szczególności zaś psychoanaliza. „Człowiek nieumiarkowany
pożąda wszystkiego, co przyjemne (…) i do tego stopnia ulega żądzy,
że owe rzeczy przyjemne przenosi nad wszystko inne; dlatego też doznaje przykrości zarówno wtedy, kiedy tych rzeczy nie może
dostąpić, jak też wtedy, kiedy ich tylko pożąda; wydaje się jednak
niedorzeczna przykrość z powodu przyjemności” – pisał w IV w.
p.n.e. Swoją drogą przekład Danieli Gromskiej (z lat 1937-1950),
dokonany pod okiem Romana Ingardena, wymagałby odświeżenia,
podobnie jak obszerne wprowadzenie do dzieła. Literackość języka
przekładu sprawia, że często ucieka współczesny wymiar etycznych
rozważań wielkiego filozofa.

No votes yet.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.
OCEŃ KSIĄŻKĘ
escort bayan trabzon escort bayan yalova escort bayan edirne escort bayan manisa bursa görükle escort