Wtorek, 28 marca 2023
WydawcaInstytut De Republica
Autorpod red. Janusza Górskiego
RecenzentPiotr Dobrołęcki
Miejsce publikacjiWarszawa
Rok publikacji2022
Liczba stron224
Tekst pochodzi z numeru MLKMagazyn Literacki KSIĄŻKI 3/2023

Nie ma wątpliwości, że taką wspaniałą publikację mógł stworzyć właśnie prof. Janusz Górski, jeden z najwybitniejszych współczesnych twórców formy edytorskiej książki, który od lat wyznacza wzory i kształty sztuki typograficznej.

Rzadko się zdarza, aby autor projektu graficznego książki był też jej redaktorem, ale w tym przypadku jest to całkowicie zrozumiałe. Chociaż zamieszczone w niej teksty są najwyższego lotu, to jednak dominuje rozwiązanie graficzne. Ale szczególny wymiar ma też wprowadzenie prof. Janusza Górskiego ze wzruszającą nutą osobistą, odnoszącą się do manifestacji w Gdańsku po ogłoszeniu stanu wojennego w grudniu 1981 roku i do odśpiewania na podeście sklepu muzycznego przy ul. Heweliusza przez kilkanaścioro protestujących czterech zwrotek hymnu. „Spontanicznie wyraziliśmy potrzebę jedności w obliczu przemocy i wzmocniliśmy siły przed dalszymi protestami”, wspomina redaktor książki, ukazując znaczenie „Mazurka” i siłę jego oddziaływania.

Zachwyca dobór i sposób prezentacji niezwykle bogatej ikonografii, na którą składają się liczne reprodukcje malarstwa ze wspaniałą kolekcją portretów, w tym zwłaszcza Józefa Wybickiego, twórcy tekstu „Mazurka”, oraz gen. Henryka Dąbrowskiego, który dzięki temu utworowi został unieśmiertelniony. Warto zwrócić uwagę na wyklejkę, na której w sposób perfekcyjny pod względem estetycznym projektant zamieścił rękopiśmienny niewielki fragment nutowy Fryderyka Chopina z refrenem właśnie „Mazurka Dąbrowskiego” zapisany w 1835 roku w Karlsbadzie.

Warstwa tekstowa książki jest równie cenna, chociaż jej twórcy skromnie odwołują się do innych prac, gdyż literatura wokół „Mazurka Dąbrowskiego” jest bardzo obfita, chociaż, co podkreślono, „wciąż nie poznaliśmy autora muzyki” i „zaginął rękopis tekstu Józefa Wybickiego”. W części pierwszej o charakterze popularyzatorskim dr Krzysztof Mordyński omawia „Narodziny »Mazurka Dąbrowskiego« i jego dalsze losy”, a Małgorzata Gańska i Przemysław Rey (oboje z Muzeum Hymnu Narodowego w Będominie) przedstawiają „Józefa Wybickiego i jego epokę”. Część druga zawiera teksty zaprezentowane jako teoretyczne: dr. Piotra Kąkola „»Mazurek Dąbrowskiego« jako tekst literacki” oraz dr hab. Violetty Kostki „Muzyczne początki hymnu”, jednak ich lektura jest równie interesująca, gdyż ukazują mało znane szczegóły odnoszące się do naszej najważniejszej narodowej pieśni.

Podaj dalej
OCEŃ KSIĄŻKĘ