Poniedziałek, 2 marca 2020
WydawcaArkady
AutorDorota Folga-Januszewska
RecenzentPiotr Dobrołęcki
Miejsce publikacjiWarszawa
Rok publikacji2019
Liczba stron608
Tekst pochodzi z numeru MLKMagazyn Literacki KSIĄŻKI 2/2020

Do wspaniałej serii arcydzieł malarstwa z kolekcji najsłynniejszych muzeów świata, od Waszyngtonu przez wielkie galerie europejskie po nasze Muzea Narodowe w Warszawie i Krakowie, dołączyła teraz kolekcja z Wilanowa w opracowaniu prof. Doroty Folgi-Januszewskiej, byłej dyrektor warszawskiego Muzeum Narodowego, której dziełem jest też tom obejmujący zbiory malarstwa z Muzeum Historii Sztuki w Wiedniu. Fakt, że wiedeńskie zbiory zaprezentowała polska badaczka, jest godny szczególnego podkreślenia i potwierdza jej wysoką pozycję w światowym kręgu historyków sztuki.

Z pewnością czytelnicy będą zaskoczeni, że do największych kolekcji zaliczono zbiory z niewielkiego zespołu muzealnego, jakim jest Wilanów, a który przecież „należy do nielicznej w Polsce grupy kolekcji muzealnych, które przetrwały zmienne i tragiczne losy kraju w XIX i XX wieku”, co nie oznacza, że zbiory te przetrwały nienaruszone, bo w trakcie II wojny światowej „pewna grupa dzieł została wywieziona” i „pod koniec wojny świadkowie odnotowali w opuszczonym pałacu zaledwie piątą część zbioru”. W późniejszych latach „część historycznych zbiorów powróciło z terenów Niemiec i Austrii, w wyniku restytucji prowadzonej przez rząd polski, jednak większość zabytków została przekazana przez Związek Radziecki w latach 50. XX wieku”.

Zbiory wilanowskie stworzył przede wszystkim Jan Sobieski, czyli król Jan III, który panował od 1674 do 1696 roku, a rozszerzył je Stanisław Kostka Potocki (17551821). Jak pisze we wstępie prof. Paweł Jaskanis, dyrektor Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, „Sobieski, wznosząc pałac, nadał miejscu tożsamość. Potocki wzbogacił ją o zbiory i funkcje muzealne, których profil zachowany jest do dzisiaj”.

Zbiory malarskie w Wilanowie obejmują nie tylko samodzielne obrazy, ale w dużej mierze malarstwo ścienne i plafonowe. Wśród obrazów autorka opracowania zwraca szczególną uwagę na portret Chrystusa zatytułowany „Salvator Mundi”, którego autorstwo nie jest zdecydowane, ale „współcześnie wizerunek ten budzi powszechne zainteresowanie przez bliską analogię z dziełem uznawanym za oryginalny obraz Leonarda”, a „historia kolejnych sprzedaży tego obrazu zdopingowała do rewizji badań i poglądów na temat autorstwa innych naśladownictw tego dzieła”. Autorka sugeruje, że porównanie wilanowskiego portretu „z podobnym przedstawieniem Chrystusa, znajdującym się w Art Institute w Detroit, skłania, by zastanowić się, czy nie jest to dzieło Giampietrino (działał w latach 1495-1549)”. I jest jeszcze w Wilanowie wiele innych wspaniałych dzieł, które zasługują na szczególną uwagę.

No votes yet.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.
OCEŃ KSIĄŻKĘ
escort bayan trabzon escort bayan yalova escort bayan edirne escort bayan manisa bursa görükle escort