środa, 13 lipca 2011
WydawcaImpuls
AutorDorota Merecz i Jacek Pyżalski (red.)
RecenzentHAB
Miejsce publikacjiKraków
Rok publikacji2010
Liczba stron156


W jakiej kondycji jest szkoła w Polsce? Kto powinien
się zmienić – nauczyciel czy jego miejsce pracy?
Jakie trzeba podjąć działania, by ograniczyć stres
zawodowy nauczycieli? Czy polscy nauczyciele są
przeciążeni pracą? Czy są narażeni na mobbing?
Czy w gronie nauczycielskim panują zdrowe relacje?
Czy wypalenia zawodowego da się uniknąć?
Odpowiedzi na te i wiele innych pytań dotyczących
warunków pracy nauczycieli w Polsce, znajdziemy
w tej pracy. Na podstawie ogólnopolskich
badań ankietowych na wybranej losowo grupie ponad tysiąca dwustu
nauczycieli szkół publicznych, możemy stwierdzić, jak postrzegają oni
pozytywne i negatywne czynniki swojego miejsca pracy. Śledzimy dyskusję
na temat związków między warunkami pracy nauczyciela a relacją
nauczyciel – uczeń. I zastanawiamy się, jak polski nauczyciel, pracując
w takich warunkach, zdoła spełnić postulat D.G. Duncana: „Kompetencją
nauczyciela jest zapewnić naszym uczniom: po pierwsze, szacunek
i tolerancję dla innych, po drugie: godność i szacunek dla siebie”. Okazuje
się, że polscy nauczyciele, co nasuwa się samo, biorąc pod uwagę
kondycję polskiego szkolnictwa, są bardziej obciążeni pracą, a więc
„wypaleni zawodowo” niż ich europejscy koledzy. Złe warunki pracy,
konflikty wewnątrzszkolne, stres, agresja uczniów…Co istotne – publikacja
zawiera także propozycje praktycznych rozwiązań. Książka adresowana
jest do osób zajmujących się planowaniem i organizacją pracy
nauczycieli na różnych poziomach – od systemowego po zarządzanie
konkretną placówką oświatową. Powinni ją także przeczytać rodzice
dzieci w wieku szkolnym.

Podaj dalej
OCEŃ KSIĄŻKĘ