Najnowszy tom z serii ilustrowanych atlasów warszawskiej architektury przedstawia wyjątkowe obiekty z obszaru Śródmieścia Północnego. Ten fragment miasta obfituje w wiele miejsc godnych uwagi. Autorzy z tego bogactwa wyłonili 76 obiektów, każdy z nich opatrzony jest ilustracją i krótkim opisem w języku polskim i angielskim. Atlas zawiera także indeks osób i pracowni architektonicznych.
W publikacji ujęto obszar warszawskiego śródmieścia rozciągający się na północ od Alej Jerozolimskich. Granicą północną jest zbudowana po wojnie Trasa W–Z, od wschodu Skarpa Warszawska i zabudowa staromiejska, a od zachodu aleja Jana Pawła II.
Z niekłamaną przyjemnością sięgnęłam po to wyjątkowej urody wydawnictwo, wszak dotyczy ono tej części miasta, w której mieści się redakcja „Magazynu Literackiego KSIĄŻKI”. Przy naszej ulicy Mazowieckiej usytuowany jest Dom Artysty Plastyka, na murach którego widoczne są ślady po wojennych kulach. W bliskim sąsiedztwie można podziwiać majestatyczną sylwetkę Hotelu Warszawa, dawniej był to gmach Towarzystwa Ubezpieczeniowego Prudential. Tuż po wybuchu Powstania Warszawskiego, po zajęciu gmachu przez powstańców, na maszcie zawisła biało-czerwona flaga. 28 sierpnia 1944 roku w najnowocześniejszy wieżowiec ówczesnej Warszawy uderzył pocisk, a moment ten został utrwalony przez Sylwestra Brauna na słynnej już fotografii. Po drugiej stronie pl. Powstańców Warszawy znajduje się natomiast budynek Narodowego Banku Polskiego, wznoszony przez 30 lat, którego reprezentacyjna ściana nawiązuje do estetyki sejfu, ale koncepcji na jego wygląd było wiele, wraz ze zmieniającymi się ekipami rządzącymi.
W przewodniku nie mogło oczywiście zabraknąć przestrzennej ikony Warszawy, czyli Pałacu Kultury i Nauki, jak również znanego wszystkim przybywającym do stolicy Dworca Centralnego czy Rotundy PKO.
W atlasie znalazła się również budowla, której jeszcze nie ma, a chodzi o Muzeum Sztuki Współczesnej przy pl. Defilad. Twórcy publikacji podjęli decyzję o jej umieszczeniu, ponieważ prace są już zaawansowane, a to niezwykle ważna dla miasta inwestycja.
Ale nie tylko charakterystyczne budynki omawiają autorzy, lecz także inne wyjątkowe obiekty, jak palma Joanny Rajkowskiej w Alejach Jerozolimskich, żelbetowa syrenka z osiedla Za Żelazną Bramą, gablota reklamowa z ulicy Chmielnej, jedna z ostatnich zachowanych witryn, czy eleganckie wnętrze cukierni Lukullus projektu Jana Strumiłło.
Godnym docenienia jest zamysł prezentacji obiektów jako monochromatycznych brył. „Taki sposób przedstawienia architektury pozwala zrozumieć podstawowe założenia przestrzenne poszczególnych projektów, niezakłócone ograniczeniami, z jakimi mamy do czynienia w przypadku zdjęć budynków (zasłaniające je drzewa, inne obiekty czy elementy infrastruktury miejskiej, brak dostępu z niektórych stron, zmiany modernizacyjne). Tym samym mamy szansę lepiej poznać pierwotny zamysł architekta” – wyjaśnia wydawca.
Rysowniczki i rysownicy, którzy zapełnili strony „ŚRÓD PN” rysunkami nieprzeciętnej urody to: Kamila Doniec, Maria Łomiak, Peter Lyczkowski, Mateusz Gryzło i Maciek Drążkiewicz.
Ilustrowane atlasy warszawskiej architektury wymyśliła graficzka Magdalena Piwowar. Pierwszy był „SAS”, potem „ŻOL”, „MOK”, „OCH”, „POW” i „PRA”.