Niemiecki miesięcznik branżowy „Buchreport Magazin” od wielu lat prowadzi analizy działalności księgarskiej i wydawniczej w kraju i na świecie. We wrześniowym numerze z 2006 roku znajduje się ranking dwudziestu największych sieci księgarskich świata. Zamieszczamy to zestawienie wraz z komentarzem Bogdana Klukowskiego. (RED) W branży księgarskiej, podobnie jak w wydawniczym segmencie rynku książki, występuje zjawisko koncentracji kapitału. Ma ono dwie postacie. Inwestycja w księgarstwo jest opłacalna dla dużych koncernów medialnych i stanowi istotną część ich przychodów. Drugim zjawiskiem jest koncentracja kapitału niejako wewnątrz rynku książki, polegająca na rozbudowie potencjału dotychczas istniejących dużych sieci księgarskich, które stają się jeszcze większymi przez wykupywanie mniejszych organizmów sieciowych, posiadających po kilkanaście księgarń. Usieciowienie księgarstwa w gospodarce wolnorynkowej rozpoczęło się w latach 70. zeszłego wieku. Ponieważ od kilku dziesięcioleci wiadomo, że wszystko, co dobre i duże, miało miejsce w Stanach Zjednoczonych (wcześniej rolę pioniera we wszystkich dziedzinach pełnił Związek Radziecki), właśnie w USA doszło do narodzin sieci księgarskich. Pierwszym był właściciel księgarni uczelnianej Leonard Riggio, który kupił jeszcze jedną księgarnię „Barnes & Noble” i w ten sposób rozpoczął światowy marsz ku sieci. Od 1990 roku księgarz wprowadził model sprzedaży w księgarniach o dużej powierzchni – od jednego tysiąca metrów kwadratowych do pięciu tysięcy obecnie. Obecnie sieć ta, prowadzona przez potomka założyciela, osiąga największe w świecie obroty ze sprzedaży książek – blisko cztery miliardy EUR w 2005 roku z prawie ośmiuset księgarń. Podobnie postępowali księgarze w Europie, głównie w Niemczech i Wielkiej Brytanii. W ostatnim dziesięcioleciu XX wieku nastąpiła reorientacja tradycyjnych klientów księgarń, którzy z potencjalnych czytelników stawali się równocześnie nabywcami tytułów prasowych, nagrań muzycznych, gier komputerowych, a następnie CD-ROM-ów. Europejscy właściciele dużych sieci: Watersone’s na Wyspach Brytyjskich i niemiecki Hugendubel wyszli naprzeciw temu zapotrzebowaniu i rozpoczęli budowę księgarń o powierzchni ponad jednego tysiąca metrów kwadratowych. Do branżowej legendy przeszła duża księgarnia Hugendubel …
Wyświetlono 25% materiału - 296 słów. Całość materiału zawiera 1186 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu,
należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880.
Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.