WIADOMOŚCI KSIĘGARSKIE
nr 54
"Wiadomości Księgarskie" to kwartalnik adresowany do księgarzy. Zawiera informacje z życia branży księgarskiej i szeroko pojętego rynku książki. Prezentuje wydarzenia i sprawy ważne z punktu widzenia środowiska księgarskiego oraz wypowiedzi najważniejszych przedstawicieli polskiego rynku książki.  Oprócz aktualności, publicystyki i artykułów o charakterze poradnikowym pismo podnosi kwestie kształcenia księgarskiego oraz publikuje wspomnienia i teksty z historii polskiego księgarstwa. To jedyne na polskim rynku pismo dla księgarzy.  Po raz pierwszy "Wiadomości Księgarskie" ukazały się w 1993 roku i przez 11 lat były biuletynem Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgarzy Polskich. Od 2004 roku wydawcą czasopisma jest Biblioteka Analiz Sp. z o.o.  Kwartalnik ukazuje się w formie zeszytów o formacie A5, objętości ok. 90 stron, z kolorowymi okładkami i czarno-białym środkiem. Redaktorem naczelnym jest Waldemar Janaszkiewicz. Koszt rocznej prenumeraty wynosi 36 zł. Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
W Numerze
Piątek, 11 kwietnia 2008
Rozmowa z Aldoną Zawadzką, wiceprezes Polskiej Izby Książki
23 kwietnia znów obchodzić będziemy Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich. Gdyby jednak zrobić wśród Polaków sondę, z czym kojarzy im się ta data lub kiedy obchodzimy Światowy Dzień Książki, zapewne okazałoby się, że wiedza na ten temat jest w narodzie niewielka. Wydaje mi się, że za dużo pan wymaga. W ubiegłym roku obchody Światowego Dnia Książki przygotowywaliśmy ? jako Polska Izba Książki ? na taką skalę właściwie po raz pierwszy. W Barcelonie ta tradycja …
Piątek, 11 kwietnia 2008
Czytelmania ? Ogólnopolska Kampania na Rzecz Wspierania Czytelnictwa - RYNEK KSIĄŻKI
Od 31 marca do 6 kwietnia trwał Festiwal Czytelmanii, podczas którego rozdanych zostało 60 tys. egzemplarzy książki-prezentu wydrukowanych specjalnie na tę okazję. Odbywająca się już od trzech lat kampania promująca czytelnictwo organizowana przez fundację COMMITMENT TO EUROPE arts & business cieszy się dużą popularnością. Nie tylko dzięki książkowym prezentom, ale również dzięki towarzyszącym jej kulturalnym wydarzeniom.
Piątek, 11 kwietnia 2008
RYNEK KSIĄŻKI
Pomysłodawcą stworzenia Polskiego Katalogu Składowego Książek, w skrócie PKSK, jest Polska Izba Książki. Celem tego projektu jest zebranie w jednym miejscu całego krajowego dorobku wydawniczego w postaci elektronicznego repozytorium. Już kilka lat temu PIK przymierzał się do stworzenia takiego katalogu, jednak ze względu na trudności technologiczne oraz wysoki koszt realizacji wszystko pozostało w sferze planów. Z upływem czasu i postępem technologicznym pojawiły się nowe możliwości. Na dodatek pomysłem tym zainteresowała się Biblioteka Narodowa oraz Ministerstwo …
Piątek, 11 kwietnia 2008
KSZTAŁCENIE KSIĘGARSKIE
Jednym z najważniejszych problemów minionego roku było utrzymanie dotychczasowej, korzystnej dla książki, stawki podatku VAT.Wprawdzie od dnia wejścia do UE wszyscy zainteresowani wiedzieli, że zerowa stawka VAT dla książek i czasopism specjalistycznych kończy się 31 grudnia 2007 roku, jednak wiara, że 0 proc. obowiązywało będzie także w kolejnych latach, była powszechna.Otrzeźwienie nadeszło z początkiem ubiegłego roku, kiedy okazało się, że przekonać Brukselę do zmian w Traktacie Akcesyjnym jest znacznie trudniej, o ile w ogóle jest …
Piątek, 11 kwietnia 2008
KSZTAŁCENIE KSIĘGARSKIE
Popularyzacja literatury dla dzieci i młodzieży przez księgarzy, by mogła zasłużyć na opinię dobrze prowadzonej, wymaga udzielenia sobie odpowiedzi na dwa wcześniej postawione pytania: co (czyli jakie książki) i jak chcemy promować. Oba te zagadnienia są niezwykle obszerne i jednoczesne ich omówienie przekroczyłoby granice cierpliwości redakcji. Zacznijmy więc od próby odpowiedzi na pytanie pierwsze, drugie pozostawiając do kolejnego numeru.Co promować?Co promować ? to w istocie kwestia budowania odpowiedniego asortymentu, który w równej przynajmniej mierze szanowałby …
Piątek, 11 kwietnia 2008
Dział antykwaryczny
Początki aukcji książkowych sięgają XVI wieku, kiedy to księgarze wędrowni sprzedawali na aukcjach podczas głośnych targów frankfurckich resztki swego towaru. Jarmarki te od wielu wieków odgrywały niezwykle ważną rolę w obrocie towarowym między północną a południową częścią Niemiec, również między Niemcami a Italią, Francją a Niderlandami. Wczesne pojawienie się książek na targach frankfurckich możemy tłumaczyć znaczeniem targów, bliskością centrów drukarstwa w Nadrenii i południowo-wschodnich Niemczech oraz tanim i wygodnym transportem wodnym. O znaczeniu targów jako …