Piątek, 26 listopada 2010
Publikacje fachowe
Czasopismo"Magazyn Literacki Książki"
Tekst pochodzi z numeru11/2010
Segment literatury fachowej niezmiennie od lat notuje stałe wzrosty, ominął go nawet kryzys gospodarczy 2009 roku. Analizując poprzedni rok, widzimy że przychody wydawców w tej grupie tematycznej wzrosły o ponad 8 proc., tj. 75 mln zł. Łącznie wartość sprzedaży publikacji fachowych i naukowych w 2009 roku wyniosła 940 mln zł. Rosły także inne wskaźniki obrazujące siłę wydawnictw fachowych. Łączny nakład publikacji wyniósł 15,8 mln egz., ukazało się 5460 tytułów (wzrost o blisko 10 proc.), dla których średni nakład zamknął się liczbą 2894 egz. (niewielki spadek). Średnia cena także nieznacznie wzrosła, do 59,49 zł. Jeżeli chodzi o literaturę zawodową wzrosty notowali najwięksi gracze: Wolters Kluwer Polska — 9 proc. (170,9 mln zł), Wiedza i Praktyka — 5 proc. (81,5 mln zł), C.H. Beck. — 12 proc. (50,5 mln zł), LexisNexis — 2 proc. (40,50 mln zł) i Raabe — 8 proc. (20,71 mln zł). Spadek przychodów zaliczyły: Forum — 6 proc. (36,47 mln zł) i Verlag Dashöfer — 29 proc. (13,95 mln zł), natomiast przychody na niezmiennym poziomie pozostały w trójmiejskim Ośrodku Doradztwa i Doskonalenia Kadr (12 mln zł). Z mniejszych podmiotów tradycyjnie spadek zaliczyło Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne — 9 proc. (6,4 mln zł), nieznacznie, bo o 2 proc., wzrosła sprzedaż w Difinie (6 mln zł). Generalnie zatem trudno tu mówić o kryzysie. Konsekwentnie od lat odpowiedzi na nasze ankiety odmawia gorzowski Gofin. Jednak analiza sprawozdań finansowych tego podmiotu budzi respekt. W latach 2004-2008 przychody spółki wyniosły odpowiednio: 58,5, 56,1, 50,7, 54,8 i 52,9 mln zł, przy zysku netto: 20,0, 20,4, 18,2, 18,7 i 19 mln zł. Rentowności mogą zatem pozazdrościć Gofinowi wszyscy konkurenci! Gros tej sprzedaży — warto zauważyć — osiągnięte zostało na czasopismach dla księgowych, którzy prenumerują 100 tys. egz. gorzowskich periodyków. Przytoczmy te dane: „Biuletyn Informacyjny” trafia do 36 tys. odbiorców, „Ubezpieczenia i Prawo Pracy” do 27,2 tys., „Gazeta Podatkowa” ma 25,1 tys. prenumeratorów, „Poradnik VAT” — 19,4 tys., „Zeszyty Metodyczne Rachunkowości” — 18,3 tys., a „Przegląd Podatku Dochodowego” 16,9 tys. (stan na koniec 2009 roku). Jak twierdzą analitycy tego sektora, siła Gofinu polega przede wszystkim na rzeszy wiernych prenumeratorów. Wszyscy dostarczamy treść Warto zauważyć, że rozwój oferty adresowanej do segmentu fachowego przebiega w kierunku udostępniania zasobów na wszelkich możliwych platformach, z których cyfrowa notuje największy postęp. Według naszych szacunków już blisko 80 proc. przychodów wydawców literatury zawodowej pochodzi z cyfrowej formy sprzedaży treści. Dlatego, choć średni nakład 2894 egz. nie jest największy, pamiętać należy, że coraz większy udział mają publikacje elektroniczne, szczególnie udostępniane on-line, w przypadku których o liczbie kopii mówić nie można (najwyżej o liczbie pobrań lub zarejestrowanych użytkowników, którzy wówczas i tak mają dostęp do kilku różnych tytułów danego wydawcy), zaś w najbliższych latach segment ten niemal całkowicie przestawi się na dokumenty dostarczane w ten sposób. Podział na rozmaite pola eksploatacji jest o tyle niedoskonały, że część dzisiejszych źródeł wiedzy fachowej to utwory hybrydowe — książki z dodanymi płytami CD lub kompendiami na DVD, których aktualizacje dostępne bywają na stronach internetowych wydawców. Jedyne, co jest pewne, to coraz większe znaczenie elektronicznych źródeł danych, które rozwijają się równolegle do upowszechniania szybkiego, mobilnego i coraz tańszego u nas internetu. Ten sam los — przechodzenia do świata wirtualnego — czeka podręczniki akademickie, rozprawy naukowe czy nawet poradniki biznesowe (prekursorem w ostatniej z tych dziedzin jest oficyna Złote Myśli, która publikuje e-booki adresowane do adeptów wiedzy menedżerskiej, jej obroty w 2009 roku wzrosły o 25 proc. — z 1,9 do 2,38 mln zł, zaś w 2008 o 46 proc. — z 1,27 mln zł). O trudnościach klasyfikacyjnych mówi Włodzimierz Albin, prezes Wolters Kluwer Polska: — Powinniśmy skończyć z tworzeniem sztucznych podziałów. Nie ma znaczenia, czy publikujemy on-line, off-line, na płytach czy na papierze… Wszyscy dostarczamy treść. Przyjęcie takiego punktu widzenia ułatwi zresztą później klasyfikację działających na tym …
Wyświetlono 25% materiału - 618 słów. Całość materiału zawiera 2474 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się