"MAGAZYN LITERACKI KSIĄŻKI"
nr 10/2008
Pismo istnieje na rynku od 1992 roku, wcześniej funkcjonowało pod tytułem "Magazyn Literacki". Dziś "Magazyn Literacki KSIĄŻKI" to profesjonalny miesięcznik poświęcony rynkowi wydawniczemu i księgarskiemu, skierowany do wszystkich miłośników książek, księgarzy, bibliotekarzy, wydawców i dystrybutorów książek. Co miesiąc "Magazyn" odnotowuje najistotniejsze wydarzenia branżowe, jest również cennym przewodnikiem po nowościach wydawniczych. W każdym numerze recenzujemy ok. 100 nowych tytułów, prezentujemy listę bestsellerów. Dużym zainteresowaniem Czytelników cieszą się publikowane na łamach miesięcznika wywiady. Od 2004 roku nasza redakcja przyznaje Nagrody "Magazynu Literackiego KSIĄŻKI". Stale współpracują: Małgorzata Janina Berwid, Anna Czarnowska-Łabędzka, Janusz Drzewucki, Tomasz Gardziński, Łukasz Gołębiewski, Jarosław Górski, Joanna Habiera, Piotr Kitrasiewicz, Bogdan Klukowski, Tadeusz Lewandowski, Marek Ławrynowicz, Krzysztof Masłoń, Małgorzata Orlikowska, Urszula Pawlik, Bożena Rytel, Grzegorz Sowula, Paweł Waszczyk, Michał Zając, Tomasz Zapert
W Numerze
Poniedziałek, 20 października 2008
Jarosław Marek Rymkiewicz - Rozmowa numeru
W pana najnowszej książce „Kinderszenen” wciąż pojawia się pytanie graniczące ze zdumieniem: dlaczego żyję? Każdy, kto przeżył tutaj wojnę, mógł jej nie przeżyć. Kto przeżył, ten żyje przez przypadek, jego istnienie jest przypadkowe. Także ja mogłem nie przeżyć, bo to przecież był przypadek, że 1 sierpnia nie było mnie w Warszawie. Pochodziłem z dość zamożnej warszawskiej rodziny, rodzice byli, jak na okupacyjne warunki, stosunkowo nieźle sytuowani i byli w stanie wywieźć dwoje dzieci, siostrę i …
Poniedziałek, 20 października 2008
Książka i prawo
Problematyka utworu pracowniczego ma w działalności wydawniczej niebagatelne znaczenie. Etatowi dziennikarze, redaktorzy, informatycy, graficy, łamacze – to spora grupa pracowników, których owoce działań niejednokrotnie mają znamiona indywidualnej twórczości. W umowach o pracę powinno to znaleźć swoje odzwierciedlenie, gdyż ustawa z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (dalej: PrAut) nie przewiduje przejścia na pracodawcę autorskich praw majątkowych do utworu pracowniczego z mocy samego prawa, choć zdecydowanie łagodzi wymogi postawione przez ustawodawcę innym, …
Poniedziałek, 20 października 2008
Rzecz o Robercie Wierzbickim
Po odejściu Doroty Oleksiak z biura prasowego Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych nie ma dobrego fachowca od public relations w branży książkowej. Poza Robertem Wierzbickim, który pełni tę funkcję w Wiedzy i Praktyce. Tylko oni oboje swą działalność postrzegali w wymiarze znacznie szerszym niż współpraca z mediami – organizowanie konferencji prasowych, wysyłka materiałów o nowościach wydawniczych, umawianie zarządów na wywiad itp. Zarówno dla Doroty, jak i Roberta, PR zawsze było (były?) czymś znacznie więcej – kreowaniem …
Poniedziałek, 20 października 2008
Co czytają inni
Howard Jacobson znany jest angielskim czytelnikom od ćwierćwiecza – w 1983 zadebiutował doskonale przyjętą powieścią „Coming from behind”, rok później ukazał się „Peeping Tom”. Szybko okrzyknięto go, wtedy może jeszcze na wyrost, brytyjskim Philipem Rothem: Żyd piszący z humorem o żydowskiej mniejszości, ironizujący, nie stroniący od seksu, przy tym pełen zrozumienia i ciepła dla swych korzeni (Jacobson pochodzi z Manchesteru). W Polsce długo pozostawał nieznany, niebawem nakładem Cyklad ukaże się wreszcie pierwszy polski przekład jego …
Bestsellery Magazynu Literackiego KSIĄŻKI
1
"Kicia Kocia i Nunuś. Jaka piękna zima!"
Anita Głowińska
Książeczka „Kicia Kocia i Nunuś. Jaka piękna zima!” Anity Głowińskiej pokazuje, jak piękna jest ta pora roku na wsi i w mieście, w lesie i parku – wszędzie. A jak wygląda za oknem? To już …
2
"„Kicia Kocia i Nunuś. Czekamy na święta!”"
Anita Głowińska
„Kicia Kocia i Nunuś. Czekamy na święta!” Anity Głowińskiej to w istocie jeszcze jeden kalendarz adwentowy. Fajniejszy niż inne, choć może mniej smaczny.
3
"It Starts with Us"
Colleen Hoover
Lektura „It Starts with Us” Colleen Hoover wskazuje na wyraźną potrzebę znalezienia nowego określenia dla literatury młodzieżowej. Wszelkie odniesienia do dawnych powieści nie mają najmniejszego sensu.