Wtorek, 29 stycznia 2019

 

 

 

 

 

Justyna Bereźnicka Kawiarnia. Mój pierwszy biznes
Poławiacze Pereł, Warszawa 2018, 32 zł, ISBN 978-83-937988-6-5

Kreatywny zeszyt wprowadzający młodych czytelników w tajniki ekonomii. Justyna Bereźnicka jest doktorantką na Wydziale Zarządzania UJ oraz właścicielką kawiarni w Krakowie. Teoria więc łączy się tu z praktyką,  pokazując krok po kroku kolejne etapy działań w tworzeniu własnego biznesu.

Autorka zaczyna od odpowiedzi na najprostsze pytania: Jak zacząć? Skąd zdobyć pieniądze na start? Jak ustalić cenę? Z każdą kolejną stroną pojawiają się bardziej skomplikowane zagadnienia. Młodzi, a nierzadko także ci już zupełnie dorośli czytelnicy, którym dotąd nie po drodze było z ekonomią, dowiedzą się m.in., czym jest crowfunding, work-life balance albo CSR. Poznają różnicę między przychodem a dochodem oraz popytem a podażą. Choć to nie najłatwiejsza dziedzina wiedzy, luźno poprowadzona narracja i konkretne zadania do wykonania (zaprojektowanie logo, wymyślenie menu, obliczenie dochodu) czynią ją zdecydowanie przystępną.

Otwarta forma publikacji zachęca do aktywnego uczestnictwa w lekturze. Bazując na wyobraźni i kreatywności młodego odbiorcy, staje się jedynie zarysem książki, której ostateczny kształt ma nadać czytelnik. „Ty zdecydujesz, kto będzie u Ciebie  pracować, co i za ile będziesz sprzedawać, komu pomagać, no i przede wszystkim, skąd weźmiesz pieniądze na swój pierwszy biznes. A oprócz tego wymyślisz kampanię reklamową i zaprojektujesz wystrój lokalu. Przygotuj kredki, zatemperuj ołówki i do
dzieła!”.

O estetyczne i dopracowane w szczegółach wydanie w dużym formacie zadbało wydawnictwo Poławiacze Pereł. Autorką ilustracji jest Izabela Dudzik. I tu wszystko przywołuje na myśl „pachnącą domowymi ciasteczkami i gorącą czekoladą kawiarnię”. Z okładki uśmiecha się do nas barista z ogromną filiżanką kawy w ręku. Przez kolejne strony prowadzą nas wysmakowane ciepłe barwy, a wnętrze kawiarni przywołuje klimat retro. Między ilustracje zostały wplecione notatnikowe kartki z zadaniami dla czytelnika w kolorze stonowanego różu, który przywołuje na myśl słodki lukier. Poza konkretną porcją wiedzy ekonomicznej, lektura „Kawiarni” niesie ze sobą wielką estetyczną przyjemność.

 

Ricardo Henriques, Teatr
tłum. Jakub Jankowski, Tako, Toruń 2018, 45 zł, ISBN 978-83-65480-41-5

Ilustrowany leksykon dla dzieci, który bawi się znaczeniami figur i słów związanych z teatrem. Poza konkretną dawką wiedzy o teatrze, młody  czytelnik znajdzie tu propozycje zajęć praktycznych do samodzielnego wykonania (dekoracje, kukiełki, maski).

To kolejny zadaniariusz (zadania + abecedariusz) autorów Ricarda Henriquesa i André Letrii. Przed „Teatrem” współpraca tego pisarsko-ilustratorskiego duetu zaowocowała nagrodą Non Fiction Bologna Ragazzi Awards 2010 za „Morze” (Tako, 2016). Zarówno „Morze”, jak i „Teatr” zostały wydane w Pato Lógico, wydawnictwie założonym w 2010 roku przez André Letrię.

„Teatr to sztuka, która mieści w sobie wiele innych. W teatralnej obsadzie znajdziemy literaturę, muzykę, taniec, malarstwo, architekturę, fotografię, a nawet i kino. W teatrze jest miejsce na tragedię, komedię, dramat, satyrę, farsę i wiele innych rodzajów i gatunków, które rozpierają scenę do granic. (…) Teatr istnieje, aby zaprzątać naszą uwagę, aby nas bawić, czasami żeby nas budzić i żeby dokumentować. Można by rzec, że ma tylko trzy elementy stałe: aktora, postać i widza” – czytamy we wstępie do publikacji.

Utrzymana w kremowo-pomarańczowo-czarnej kolorystyce wielkoformatowa książka zawiera mnóstwo informacji z wiedzy o teatrze. Najbardziej esencjonalne z nich zostały dodatkowo umieszczone w ramkach, bądź na pomarańczowych aplach. Ricardo Henriques serwuje czytelnikom teatralną podróż przez wieki. Zaczyna od Arystofanesa i starożytnego amfiteatru. Opowiada o burlesce, Broadwayu i komedii dell’arte. Przybliża postaci Czechowa, Szekspira i Moliera, a także Stanisławskiego, Grotowskiego, a nawet Arystotelesa i Freuda. Przełożony z portugalskiego „Teatr” ma greckie korzenie, a wśród nich wiele słów i pojęć, obecnych w teatrze do dziś, np. katharsis, hybris, mimesis, theatron czy drama. Same ilustracje są bardzo wyraziste, teksturalne i dość surrealistyczne, przez co jeszcze bardziej wpisują się w teatralną, pełną przenośni tematykę.

To idealna lektura dla każdego – młodszego i starszego wielbiciela teatru.

Autor: Anna Czarnowska-Łabędzka
Źródło: Magazyn Literacki KSIĄŻKI 1/2019