Wtorek, 6 lutego 2024
Rozmowa z MARKIEM KOCHANEM
Twoja droga ku Melpomenie zaczęła się od prozy? Powiedziałbym, że jestem generalnie prozaikiem, który ma równolegle długi, trwający już ponad dwie dekady romans z dramatem. Zaczęło się to w 2001 roku. Byłem na studiach scenariuszowych w łódzkiej Filmówce. Napisałem scenariusz, który wysłałem na konkurs dramaturgiczny. Został tam doceniony. Wtedy pomyślałem, że może w tym jest jakiś sens, że być może moja wrażliwość pasuje w pewien sposób do teatru. Potem byłem w dwóch projektach Teatru Rozmaitości (późniejszego TR Warszawa): Teren Warszawa oraz TR/PL. Napisane tam sztuki zaczęły żyć w obiegu zagranicznym. Dokładnie w tym samym czasie ukazywały się moje książki, np. w 2005 roku zbiór nowel „Ballada o dobrym dresiarzu”, a w 2007 roku powieść „Plac zabaw”. Potem się to jakoś przeplatało. Zaadaptowałem jedno z moich opowiadań na scenariusz słuchowiska. W 2013 roku wydałem jeszcze powieść „Fakir z Ipi”, a w 2014 powieść dla dzieci „Martynika i Biała Wyspa”. Potem pisałem mniej prozy, za to już regularnie powstawały sztuki. Ich losy były różne. Dostałem trochę nagród. Niektóre były wystawiane, np. „Holyfood” – w Buenos Aires. Kilkanaście trafiło do radia, kilka do Teatru Telewizji, można je zobaczyć na VOD („Traktat o miłości”, „Rio”, „Trójkąt Bermudzki”). Po dziesięciu scenariuszach dla radia zacząłem sam reżyserować i dobierać muzykę. W grudniu wyreżyserowałem dziewiąte słuchowisko. W sumie nie wiem, czy napisałem więcej prozy, czy dramatów. Ten ostatni tom, „Dramaty intymne”, jest trzecim wydanym po polsku, a jest jeszcze jeden po hiszpańsku. Może stałem się bardziej dramatopisarzem? Teraz zamierzam wrócić do prozy. Tworzysz dla teatru radiowego, telewizyjnego i stacjonarnych. Piszesz od razu pod konkretną scenę? Bywa bardzo różnie. Najczęściej po prostu coś mnie dręczy i muszę to przepracować, pisząc tekst. Szukam formy i często właśnie dramat jest gatunkiem, w którym mogę wyrazić to, co myślę i czuję. Czasem piszę sztuki na konkurs, jeśli temat mnie zainspiruje. Tak było z „Lento rubato” – to mój najbardziej nagradzany tekst, który powstał w ramach konkursu pod hasłem „Muzyka – bohater, inspiracja, pretekst”, organizowanego przez radiową Dwójkę. Czasem piszę na zamówienie, np. tak powstał „Trójkąt Bermudzki”, na potrzeby Teatru Telewizji. Najpierw był pomysł na jedną stronę maszynopisu, potem umowa z telewizją, potem sztuka. Wielokrotnie zdarzało mi się adaptować własne teksty: z dramatu pisanego na scenę przerabiać na radio albo na telewizję, z telewizji na radio, z radia na telewizję. I oczywiście z prozy na dramat. Na podstawie mojego zbioru opowieści sufickich pt. „Turban Mistrza Mansura” napisałem scenariusz do spektaklu w Teatrze Miniatura w Gdańsku. Dramat teatralny, radiowy i telewizyjny to formy pokrewne. Proza i dramat też się jakoś łączą, a może uzupełniają? „Paloma z Buenos Aires” powstała za sprawą pandemii? Z powodu pandemii i za sprawą projektu opisania pandemii w dramacie, …
Wyświetlono 25% materiału - 411 słów. Całość materiału zawiera 1646 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się