Szczerze zawiedziony może czuć się każdy kto w 2014 roku liczył na przełamanie pewnego impasu w działalności oficyn katolickich aktywnych na polskim rynku wydawniczym, w związku z potencjalnym renesansem „książek papieskich”, dla którego pretekstem mogła być kanonizacja Jana Pawła II, do jakiej doszło wiosną ubiegłego roku. Widać zatem wyraźnie, że w połowie poprzedniej dekady rynek wydawniczy, a w praktyce domowe księgozbiory Polaków, nasyciły się publikacjami poświęconymi osobie papieża Polaka, a liczne dzieła jego autorstwa, szczególnie te bardziej specjalistyczne, w praktyce krzewiące naukę Jana Pawła II, jak encykliki, nigdy nie stawały w szranki o laury w branżowych rankingach popularności. Trzeba zresztą przyznać, że sam rynek także nie przeżywał prawdziwego wysypu nowych publikacji dotyczących osoby Karola Wojtyły, co z kolei wskazuje na stosunkowo niską ocenę sprzedażowego potencjału tego rodzaju oferty przez samych wydawców. Zatem jak wygląda dziś charakterystyka tego sektora wydawniczego biznesu w Polsce? Z czego żyją wydawnictwa związane z nauczaniem Kościoła katolickiego? Jakie publikacje dominują w ich ofercie, gdzie przebiega linia swoistego kompromisu między działalnością komercyjną, a misją, która stoi za każdym biznesowym przecież przedsięwzięciem tego rodzaju? 7-procentowy udział Obecnie dość rzeczowy obraz kondycji segmentu wydawców książki religijnej i samych publikacji scharakteryzowanych w ten sposób oferuje nam oficjalna statystyka dotycząca publikacji książkowych i prasowych wydawanych w Polsce. Najbardziej aktualne dane dotyczące tej kwestii pochodzą z opracowania „Ruch Wydawniczy w Liczbach 2014” przygotowanego przez Bibliotekę Narodową. Zawarte w nim dane liczbowe znalazły się w bibliografii narodowej, która w fizycznej postaci dostępna jest w „Przewodniku bibliograficznym” za poszczególne lata. Aktualnie dostępne wskaźniki statystyczne dotyczą zatem 2013 roku. Pierwsze ślady aktywności firm z omawianego sektora znajdziemy dzięki analizie kategorii tematycznych utworzonych przez Bibliotekę Narodową przy pomocy systemu Uniwersalnej Klasyfikacji Dziesiętnej. W 2013 roku najliczniejszą kategorię tworzył zbiór utworów literackich, które stanowiły 22 proc. wszystkich zarejestrowanych przez BN pozycji. W ramach najbardziej interesującej nas kategorii „teologia i religia” ukazało się 7 proc. wszystkich publikacji książkowych zgłoszonych do narodowej książnicy. Dla porządku zdefiniujmy od razu, jakiego typu publikacje określa się tu mianem „religijnych”. Otóż, jako takie traktuje się utwory związane funkcjonalnie z praktykami religijnymi. Dotyczy to pozycji, które kupuje się i gromadzi nie dla ich walorów literackich, lecz ze względu na przydatność w realizowaniu kultu. Pod względem udziału kategoria ta zajmuje trzecie miejsce wśród wszystkich typów wydanych w Polsce książek, jednak dzieli je z jeszcze trzema kategoriami, a mianowicie: „prawo, administracja i opieka społeczna”, „historia i biografie” oraz „inżynieria, technika, przemysł, handel i rzemiosło”. Co więcej, taki udział publikacji religijnych w narodowej produkcji wydawniczej wyróżnia Polskę na tle innych państw, zwłaszcza europejskich. Dla przykładu, we Francji zaledwie 3,6 proc. całej produkcji stanowią książki o tematyce …