Czwartek, 3 września 2020
Rozmowa z prof. Krzysztofem Opolskim i red. Krzysztofem Turskim, autorami „Historii ludzkiej chciwości” 
Powstała książka dwóch panów Krzysztofów, profesora Krzysztofa Opolskiego i redaktora Krzysztofa Turowskiego. Kto wpadł na pomysł napisania takiej książki? Krzysztof Turski: Chyba wpadliśmy razem? Krzysztof Opolski: Jesteś bardzo skromny, bo pomysł był twój, polegajmy na tym, że chciałeś stworzyć coś sensownego i do tego czegoś sensownego zaprosiłeś mnie. Tematyka wzięła się stąd, że wcześniej rozmawialiśmy o tym, że kiedy zacząłem zajmować się ekonomią społeczną, zacząłem bardzo silnie dostrzegać wpływ pewnych mechanizmów społecznych na wyniki gospodarze. I pochwyciłeś to, proponując, byśmy coś na ten temat napisali. KT: Przede wszystkim dlatego, że świat lekko zwariował. Jest reklama jednej z sieci handlowych, która wzywa: „kup więcej, kup więcej!”. KO: I „podaruj sobie odrobinę luksusu!”. KT: Właśnie! Ale po co? I to były pytania podstawowe, które nas nurtowały, i od nich zaczęliśmy dywagować, co jest z tą bezsensowną ludzką chciwością. KO: Krzysztof jako dziennikarz był zawsze bardzo wrażliwy społecznie – i ja też z uwagi na pierwszy profil moich studiów. Jednak tematyka, jaką się potem zacząłem zajmować, była „twarda” i bezwzględna – szukaliśmy cały czas w gospodarce tzw. optymalizacji zysku, pewnego rodzaju przyrostów zysku. A tu się nagle okazało, że jest bardzo wiele mechanizmów, które powodują, że ten zysk mimo że jest osiągalny – nie zostaje osiągnięty. Jest bardzo dużo mechanizmów sprawiających, że ludzie w swojej chytrości strasz nie wiele tracą i strasznie wiele ryzykują. Potem płaczą, ale dążą cały czas do „więcej, więcej”! Czyli przesłanie brzmi: lepiej mniej kupować, lepiej mniej inwestować? KT: Nie, przede wszystkim lepiej się zastanowić! Po co to robić? Jeżeli ktoś chce mieć cztery domy, pięć pałaców i siedem jachtów – ale rzeczywiście tego potrzebuje, bo prowadzi biznes turystyczny i ma to wartość użytkową – to proszę bardzo! Ale komu jest potrzebne tyle tych dóbr dla siebie samego? KO: To jest też element społeczny. Mimo że takiemu człowiekowi nie jest to potrzebne, to on to ma, żeby pokazać, że go stać na to. I to jest ten element społeczny, presja społeczna, presja konsumeryzmu. Nieważne jest to, co potrafisz i co umiesz, lecz to, co posiadasz! KT: To jest fatalne i o tym jest ta książka. KO: Ona o tym jest, ale czy to jest fatalne …
Wyświetlono 25% materiału - 340 słów. Całość materiału zawiera 1363 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się
escort bayan trabzon escort bayan yalova escort bayan edirne escort bayan manisa bursa görükle escort