Czwartek, 30 sierpnia 2018
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeruBiblioteka Analiz nr 485 (13/2018)

W drugim kwartale 2018 roku wyniki Grupy Agora były pod wpływem negatywnych trendów rynkowych, w szczególności spadku frekwencji kinowej. Pomimo tego Grupa Agora odnotowała wzrost przychodów reklamowych we wszystkich pozaprasowych obszarach działalności i zamknęła kwartał z zyskiem netto, który bez odpisu należności wyniósłby 12,8 mln zł.

Całkowite przychody Grupy Agora w tym okresie wyniosły 258,3 mln zł i zmniejszyły się o 8,6 proc. Wyższe były wpływy z reklamy i z działalności filmowej Grupy, przy niższych wpływach ze sprzedaży usług poligraficznych, niższych przychodach kin z biletów i sprzedaży barowej oraz niższej sprzedaży wydawnictw.

Negatywne trendy rynkowe wpłynęły na zmniejszenie przychodów Grupy w pozostałych kategoriach, co ostatecznie spowodowało spadek całkowitych przychodów Agory w porównaniu z ubiegłym rokiem. Istotnie zmniejszyły się wpływy ze sprzedaży usług poligraficznych w związku z ograniczeniem liczby zamówień, zwłaszcza w technologii coldset. Spadek frekwencji kinowej w drugim kwartale 2018 roku, do którego przyczyniły się wyjątkowo słoneczna pogoda, ograniczenie handlu w niedziele i przesunięcie terminów premier filmowych z uwagi na mistrzostwa świata w piłce nożnej, zaważył na przychodach ze sprzedaży biletów do kin oraz ze sprzedaży barowej w kinach, wynoszących odpowiednio 35,0 mln zł i 13,8 mln zł. W omawianym okresie w kinach Helios zakupiono blisko 1,9 mln biletów, czyli o 21,0 proc. mniej niż rok temu, a rynkowy spadek frekwencji wyniósł 15,7 proc.

Niższe wpływy ze sprzedaży wydawnictw, związane przede wszystkim z zakończeniem wydawania wybranych tytułów prasowych oraz ograniczeniem nakładów i liczby wydań w ofercie dwucenowej, tylko częściowo zostały zrekompensowane przez wyższe przychody ze sprzedaży prenumeraty cyfrowej „Gazety Wyborczej” oraz Wydawnictwa Agora.

Autor: (p)