Czwartek, 17 maja 2012
Rozmowa z Anitą Musioł - dyrektorem wydawniczym i programowym książek w Weltbild Polska/Wydawnictwo Świat Książki oraz Pawłem Wojciechowskim - dyrektorem marketingu Weltbild Polska
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeru327
Jaką pozycję wśród wszystkich grup produktowych z oferty Weltbild Polska zajmują obecnie książki (jaki procent przychodów generują?) i czy pozycja ta może ulec zmianie w ciągu kilku najbliższych lat?  Anita Musioł:Anita Musioł: Książki są dla nas najważniejszą i niezwykle prestiżową częścią oferty, wręcz flagowym produktem. Na obecną chwilę generują ponad 50 proc. obrotu firmy (uwzględniając zarówno tytuły własne, jak i innych wydawców). Planujemy dalszy wzrost ich udziału w całościowym obrocie firmy. Świat Książki to przede wszystkim marka wydawnicza o dużej renomie, jedna z najważniejszych na polskim rynku, o której dalszy rozwój z pewnością będziemy starannie dbali. W ciągu ostatniego roku, w części wydawniczej firmy, doszło do znaczących zmian personalnych... AM: Zmiany personalne stały się naturalną konsekwencją połączenia obu firm i przeprowadzanej w związku z tym restrukturyzacji. Założeniem było ujednolicenie i zwiększenie skuteczności funkcjonowania firmy odbywające się na pewnych obszarach poprzez konsolidację kompetencji w rękach jednej osoby, a na innych poprzez ich rozdzielenie. Stanowisko dyrektora wydawniczego i programowego książek oraz moja obecność w wydawnictwie Świat Książki od końca 2011 roku jest jednym z efektów tych działań. Przychodząc do Świata Książki zastałam grupę profesjonalnych i lojalnych współpracowników, gotowych do tego, aby swoje doświadczenie oraz pasje przekładać na dalszy rozwój oferty wydawniczej. Etap zmian mamy już za sobą i obecnie skupiamy się na tym, co dla nas najważniejsze, czyli na przygotowywaniu dla czytelników kolejnych znakomitych książek. Jak wydawnictwo reaguje na doniesienia o planach rozwoju oficyny Wielka Litera, która powstała z inicjatywy osób do niedawna blisko związanych ze Światem Książki? Ta nowa na rynku firma wydawnicza zapowiada wydanie swoim nakładem książek takich autorów jak: Jerzy Pilch, Inga Iwasiów czy Henryk Grynberg, czyli twórców związanych wcześniej ze Światem Książki? AM: Zupełnie naturalnym wydaje mi się budowanie zespołu w oparciu o sprawdzonych i zaufanych współpracowników. Nie dziwią mnie zatem rotacje personalne związane z powstaniem oficyny Wielka Litera. Sama również korzystając z tej zasady, zaprosiłam do współpracy doświadczonego wydawcę, który wchodził w skład zespołu wydawniczego, jakim miałam przyjemność kierować przez dziewięć lat. Fakt, że autorzy zmieniają wydawców jest również dość często spotykany. Wspomniani przez pana pisarze mają na swoim koncie publikacje wydane zarówno przez Świat Książki, jak i przez inne oficyny. Do nas także dołączają twórcy związani dotychczas z różnymi wydawnictwami. Swoją najnowszą książkę wyda u nas po raz pierwszy Joanna Jodełka, laureatka Nagrody Wielkiego Kalibru z 2009 roku. Opublikujemy także nową powieść Krystyny Kofty, która aktualnie związana jest z inną oficyną. Prowadzimy rozmowy z wieloma wybitnymi pisarzami. Podpisaliśmy kontrakt na kolejne powieści z Manuelą Gretkowską, kontynuujemy współpracę z Sylwią Chutnik. W przyszłym roku ukaże się premierowa książka Michała Witkowskiego. Jestem przekonana, że w najbliższym czasie będziemy mogli miło zaskoczyć czytelników informacjami o naszych dalszych planach wydawniczych. Sytuacja na polskim rynku wydawniczym coraz częściej przypomina funkcjonowanie rynków zachodnich. Wydawnictwa dokonują licznych estymacji budżetowych, uwzględniając przy tym m.in. potencjał danego tytułu, jego walory literackie, prestiż, czy bieżącą sytuację rynkową. Oczywiście ważne są dobre relacje twórców z wydawcami, nierzadko budowane latami, olbrzymią rolę odgrywają także skuteczne działania promocyjne, przekładające się na wyniki handlowe. Ale i w tych względach zespół Świata Książki ma olbrzymie doświadczenie, które w połączeniu z możliwością wykorzystania własnych kanałów sprzedażowych Weltbildu przekłada się na doskonałe efekty. Dysponujemy wysyłkowym katalogiem produktowym (dystrybuowany co miesiąc w nakładzie 500 tys. egz.), newsletterem z bazą 900 tys. odbiorców, Weltbild.pl - trzecim co do wielkości sklepem internetowym w branży i siecią księgarń - obecnie 40 punktów w całej Polsce. To naprawdę stwarza olbrzymie możliwości, a my umiejętnie z nich korzystamy. Jaka część przychodów 2012 roku pochodziła ze sprzedaży książek własnych (brandy Świat Książki i Weltbild)? AM: Obrót ze sprzedaży wszystkich książek (własnych i obcych) za okres od stycznia do czerwca 2011 wynosił w przybliżeniu 40 proc. całego obrotu firmy, natomiast w okresie od czerwca do grudnia 2011 ok. 56 proc. całego obrotu firmy. Jak rozwijać się będzie oferta Świata Książki? Czy nadal będzie miała ona tak szeroki tematycznie charakter? AM: Poza nazwiskami, o których wspominałam powyżej, współpracujemy też z innymi pierwszoligowymi pisarzami z kraju i zagranicy, stale poszerzając to grono. Będziemy proponować szeroką ofertę tematyczną, zgodną z profilem wydawniczym, do jakiego nasi czytelnicy zdążyli się już przyzwyczaić. Każdy, kto lubi czytać znajdzie w niej coś dla siebie - światowe bestsellery, ambitne i nagradzane książki znanych oraz cenionych autorów. Ucieszą się zarówno miłośnicy beletrystyki, jak i literatury faktu, którą niedawno wzbogaciliśmy o bardzo dobrze przyjętą na rynku serię "Sfery". Będziemy także rozwijać naszą ofertę przygotowaną w ramach akcji "Kobiety czytają więcej". Jako jedno z ważniejszych wydawnictw, czujemy się współodpowiedzialni za promocję czytelnictwa w Polsce, dlatego nie wykluczamy innych aktywności, których celem jest zachęcenie do obcowania z literaturą. Pamiętamy o tym, że najlepsza zawartość zasługuje na perfekcyjną oprawę, dlatego dbamy również o to, by okładki naszych książek wyróżniały się na rynku i reprezentowały światowy poziom edytorski. Wierzymy, że każdy szczegół się liczy i że czytelnicy …
Wyświetlono 25% materiału - 791 słów. Całość materiału zawiera 3164 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się