Tradycyjnie w okresie letnim poświęcamy nieci uwagi analizie sytuacji globalnej branży wydawniczej oraz wybranych zagranicznych rynków książki. W tym numerze Biblioteki Analiz skoncentrujemy się na rynku niemieckim oraz brytyjskim, a zwłaszcza wynikach ekonomicznych osiągniętych w roku 2017, jak również bieżących trendach zakupowych i czytelniczych modach. „W 2018 roku wydawcy książek z całego świata stoją frontem wobec ekonomicznych i cywilizacyjnych wyzwań, które powstawały i rozwijały się w ostatnich latach. Przede wszystkim, na przestrzeni ostatniej dekady, większość największych rynków książki zanotowała spadek wartości zrealizowanej sprzedaży. Kolejna ogólnoświatowa tendencja dotyczy rywalizacji, jaką książka prowadzi z innymi mediami i aktywnościami, które przyciągają uwagę konsumentów i angażują ich budżety przeznaczone na produkty kulturalne” – pisze Rüdiger Wischenbart we wstępie do publikacji „White Paper. Business of Books 2018: New tunes for an old trade” poprzedzającej tegoroczną edycję Frankfurckich Targów Książki. To oznacza, że aby budować skuteczne strategie biznesowe wydawcy muszą sprostać stosunkowo sprzecznym priorytetom: – jednocześnie zapewnić stabilność bieżącego biznesu, wprowadzać innowacje, testować nowe modele biznesowe, poszukując nowych odbiorców; – koncentrować się na utrzymaniu odpowiedniego poziomu przychodów realizowanych na sprzedaży podstawowego produktu, jakim jest książka drukowana, konsekwentnie poszerzając portfolio produktów cyfrowych, zarówno o e-booki, książki audio w plikach, a także subskrypcję w modelu transakcyjnym oraz sprzedaż poprzez platformy streamingowe; – docierać bezpośrednio do końcowego odbiorcy, co wymaga wdrażania skomplikowanych systemów informatycznych, zdolnych do konkurowania z graczami takimi jak Amazon czy systemy dedykowane self-publisherom, które są dla nich jednocześnie najważniejszymi biznesowymi partnerami i głównymi rynkowymi konkurentami. Zapowiadany przegląd czołowych europejskich rynków rozpoczniemy od naszych zachodnich sąsiadów. Mniej kupujących Niemiecki rynek książki od półtorej dekady cechuje stabilizacja w zakresie realizowanych przychodów ze sprzedaży. Jednocześnie przedstawiciele rynku doskonale wiedzą, że książka musi „wyjść” do czytelnika, pamiętając, że za dobrymi wynikami sprzedaży na niemieckim rynku książki stoi stosunkowo niewielka grupa stałych konsumentów. Najważniejszym wyzwaniem dla firm z tej branży pozostaje zatem zadbanie o odpowiedni rozwój potencjału zakupowego niemieckich czytelników. Cechą charakterystyczną rynku naszych zachodnich sąsiadów jest fakt, iż odsetek kupujących spada konsekwentnie od 2012 roku. Szczegółowo sytuację tę prezentuje wykres nr 1. Wydawcy działający na tamtejszym rynku wydawniczym zdają sobie sprawę z konieczności zmiany priorytetów kształtujących politykę wydawniczą, produkcyjną i marketingową. W centrum zmian ma znaleźć się koncentracja na potrzebach potencjalnych nabywców książek. Wartość niemieckiego …