Raz jeszcze wracamy do Konferencji „350 lat Prasy Polskiej”, która odbyła się w połowie czerwca na Uniwersytecie Warszawskim. W trakcie jednej z sesji zatytułowanej „Prasa i rynek książki”, która odbyła się w Instytucie Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznych UW, a którą moderował dr Michał Zając, wygłoszono sześć referatów: „Prasa branży wydawniczo – księgarskiej w XX wieku” dr Marka Tobery, „Nowe Książki (1949-2011)” Bogdana Klukowskiego, „Prasa branżowa dziś i jutro” Piotra Dobrołęckiego, „Kolekcje książkowe gazet codziennych” Agnieszka Chamera- Nowak i „Dziennikarz na rynku książki” Krzysztofa Masłonia oraz dr Ewy Jabłońskiej- Stefanowicz z Uniwersytetu Wrocławskiego zatytułowany „Między portalem branżowym a społecznościowym. Książka w prasie internetowej”. Część z tych referatów omówiliśmy już poprzednio, a teraz chcieliśmy przedstawić główne stwierdzenia z wystąpienia dr Ewy Jabłońskiej-Stefanowicz. Autorka już we wstępie zwróciła uwagę, że termin „prasa internetowa”, która zwana jest też „prasą elektroniczną”, „cyfrową” czy „e-prasą” powinno się raczej skorygować i używać terminu pisma albo czasopisma, bo etymologicznie „prasa” oznacza coś, co wychodzi spod pras drukarskich. W grupie internetowych czasopism o książce jako przykład czasopisma ukazującego się jednocześnie zarówno w wersji drukowanej jak i elektronicznej przedstawiła nasz dwutygodnik Biblioteka Analiz, natomiast jako przykład czasopisma istniejącego wyłącznie w postaci elektronicznej i dostępnego on-line – miesięcznik „Biuletyn EBIB”. Co nas łączy, co dzieli Odpowiedź na pytanie: co łączy te tytuły? – brzmi: interaktywny spis treści. A co różni? Znacznie więcej. Ewa Jabłońska- Stefanowicz następująco określiła różnice: Biblioteka Analiz to „profesjonalny, prestiżowy informator o rynku wydawniczo- księgarskim. Pismo adresowane jest głównie do pracowników wydawnictw, hurtowni i księgarni, jego celem jest dostarczanie kadrze menedżerskiej szybkiej oraz rzetelnej informacji. Istnieje na rynku od 2000 roku, ukazuje się w objętości 20-40 stron. Rozprowadzane jest wyłącznie w prenumeracie.” Natomiast EBIB – Elektroniczna Biblioteka jest portalem bibliotekarzy i pracowników informacji. Dostępny na portalu miesięcznik „Biuletyn EBIB” to fachowe czasopismo dla bibliotekarzy, założone przez wolontariuszy na liście INFOBIB-L w roku 1998. Czasopismo wychodzi od kwietnia 1999 roku w modelu open access (swobodnego dostępu do treści) w formie numerów tematycznych przygotowanych przez bibliotekarzy, którzy nadsyłają swoje propozycje do redakcji. Relacje, jakie łączą oba czasopisma, to koegzystencja, konwergencja, przedłużenie i rozwinięcie. Czy portale to prasa? Kolejne pytanie brzmiało: co sprzyja objęciu terminem „prasa internetowa” także portali? Prawdopodobnie decydująca jest podobna struktura typograficzna tradycyjnej gazety i strony WWW. Ale zgodnie z definicją strona (portal) to nie prasa – brakuje numeracji, datowania, periodyczności… Wydaje się natomiast, że do prasy da się zaliczyć subskrybowane na stronach WWW newslettery. Newslettery mają wszyscy: firmy, organizacje, stowarzyszenia, a nawet doroczne targi. Autorka wyliczyła witryny firm zajmujących się książką i wymieniła znajdujące się na nich określenia dla kogo są przeznaczone: BMR – Newsletter wirtualnywydawca.pl (wydawcy, hurtownicy, księgarze, bibliotekarze, drukarze, graficy i specjaliści DTP, agenci literaccy, autorzy, tłumacze), Biblioteka Analiz – rynek-ksiazki. pl (kadra kierownicza branży wydawniczej), Portal Księgarski – ksiazka. net.pl (czytelnicy), Wydawca – Portal Rynku Wydawniczego (wydawnictwa, drukarnie, agencje reklamowe i PR, studia graficzne, firmy handlowe, uczelnie wyższe, biblioteki), Ryms (nowocześni i ambitni rodzice, …