Czwartek, 3 listopada 2011
Naukowe spojrzenie na portale branżowe
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeru312
Raz jeszcze wracamy do Konferencji „350 lat Prasy Polskiej”, która odbyła się w połowie czerwca na Uniwersytecie Warszawskim. W trakcie jednej z sesji zatytułowanej „Prasa i rynek książki”, która odbyła się w Instytucie Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznych UW, a którą moderował dr Michał Zając, wygłoszono sześć referatów: „Prasa branży wydawniczo – księgarskiej w XX wieku” dr Marka Tobery, „Nowe Książki (1949-2011)” Bogdana Klukowskiego, „Prasa branżowa dziś i jutro” Piotra Dobrołęckiego, „Kolekcje książkowe gazet codziennych” Agnieszka Chamera- Nowak i „Dziennikarz na rynku książki” Krzysztofa Masłonia oraz dr Ewy Jabłońskiej- Stefanowicz z Uniwersytetu Wrocławskiego zatytułowany „Między portalem branżowym a społecznościowym. Książka w prasie internetowej”. Część z tych referatów omówiliśmy już poprzednio, a teraz chcieliśmy przedstawić główne stwierdzenia z wystąpienia dr Ewy Jabłońskiej-Stefanowicz. Autorka już we wstępie zwróciła uwagę, że termin „prasa internetowa”, która zwana jest też „prasą elektroniczną”, „cyfrową” czy „e-prasą” powinno się raczej skorygować i używać terminu pisma albo czasopisma, bo etymologicznie „prasa” oznacza coś, co wychodzi spod pras drukarskich. W grupie internetowych czasopism o książce jako przykład czasopisma ukazującego się jednocześnie zarówno w wersji drukowanej jak i elektronicznej przedstawiła nasz dwutygodnik Biblioteka Analiz, natomiast jako przykład czasopisma istniejącego wyłącznie w postaci elektronicznej i dostępnego on-line – miesięcznik „Biuletyn EBIB”. Co nas łączy, co dzieli Odpowiedź na pytanie: co łączy te tytuły? – brzmi: interaktywny spis treści. A co różni? Znacznie więcej. Ewa Jabłońska- Stefanowicz następująco określiła różnice: Biblioteka Analiz to „profesjonalny, prestiżowy informator o rynku wydawniczo- księgarskim. Pismo adresowane jest głównie do pracowników wydawnictw, hurtowni i księgarni, jego celem jest dostarczanie kadrze menedżerskiej szybkiej oraz rzetelnej informacji. Istnieje na rynku od 2000 roku, ukazuje się w objętości 20-40 stron. Rozprowadzane jest wyłącznie w prenumeracie.” Natomiast EBIB – Elektroniczna Biblioteka jest portalem bibliotekarzy i pracowników informacji. Dostępny na portalu miesięcznik „Biuletyn EBIB” to fachowe czasopismo dla bibliotekarzy, założone przez wolontariuszy na liście INFOBIB-L w roku 1998. Czasopismo wychodzi od kwietnia 1999 roku w modelu open access (swobodnego dostępu do treści) w formie numerów tematycznych przygotowanych przez bibliotekarzy, którzy nadsyłają swoje propozycje do redakcji. Relacje, jakie łączą oba czasopisma, to koegzystencja, konwergencja, przedłużenie i rozwinięcie. Czy portale to prasa? Kolejne pytanie brzmiało: co sprzyja objęciu terminem „prasa internetowa” także portali? Prawdopodobnie decydująca jest podobna struktura typograficzna tradycyjnej gazety i strony WWW. Ale zgodnie z definicją strona (portal) to nie prasa – brakuje numeracji, datowania, periodyczności… Wydaje się natomiast, że do prasy da się zaliczyć subskrybowane na stronach WWW newslettery. Newslettery mają wszyscy: firmy, organizacje, stowarzyszenia, a nawet doroczne targi. Autorka wyliczyła witryny firm zajmujących się książką i wymieniła znajdujące się na nich określenia dla kogo są przeznaczone: BMR – Newsletter wirtualnywydawca.pl (wydawcy, hurtownicy, księgarze, bibliotekarze, drukarze, graficy i specjaliści DTP, agenci literaccy, autorzy, tłumacze), Biblioteka Analiz – rynek-ksiazki. pl (kadra kierownicza branży wydawniczej), Portal Księgarski – ksiazka. net.pl (czytelnicy), Wydawca – Portal Rynku Wydawniczego (wydawnictwa, drukarnie, agencje reklamowe i PR, studia graficzne, firmy handlowe, uczelnie wyższe, biblioteki), Ryms (nowocześni i ambitni rodzice, …
Wyświetlono 25% materiału - 481 słów. Całość materiału zawiera 1926 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się