środa, 2 listopada 2016
Raport 2016
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeru446
Od wielu lat na łamach Biblioteki Analiz przyglądamy się ustaleniom badań rynku e-commerce, zrealizowanym pod egidą Internet Standard. Jak podkreśla się w jego najnowszej, jedenastej już odsłonie, dynamika wzrostu sprzedaży lekko maleje, ale liczby dalej są imponujące. W 2016 roku ten wskaźnik ma wynieść 17 proc. Dla porównania prognozy dla rynku handlu stacjonarnego mówią o 1-proc. spadku. Łączną wartość rodzimego rynku e-commerce na koniec 2016 roku szacuje się na 35 mld zł. W analizowanym badaniu E-commerce Standard 2016 wzięło udział 228 polskich sklepów internetowych oraz firm zajmujących się sprzedażą produktów i usług przez sieć. Wśród respondentów znaleźli się: szefowie (28 proc), osoby zarządzające (46 proc.), a także specjaliści sprzedaży i marketingu (26 proc.). Warto zwrócić uwagę na fakt, iż w porównaniu z poprzednią edycją badania, w tegorocznej liczniejsza jest reprezentacja profesjonalnych menadżerów (37 proc. w 2015 roku). To dowód na rosnącą dojrzałość polskiego e-commerce. Respondentów pytano m.in. o okres funkcjonowania sklepu na rynku, branżę, w której działa, liczbę osób bezpośrednio zajmujących się sprzedażą oraz przychody ze sprzedaży uzyskane w 2015 roku. Pozwoliło to stworzyć ogólny profil sklepów działających na polskim rynku oraz ustalić podstawowy podział na sklepy małe (56 proc.), średnie (25 proc.) i duże (19 proc).W raporcie, któremu przyświeca hasło "branża nie zwalnia tempa", czytamy m.in. "Wzrost sektora e-commerce jest możliwy dzięki dwóm czynnikom: zwiększeniu częstotliwości zakupów online oraz rosnącej sile nabywczej najmłodszych pokoleń, czyli grupy wiekowej 10-34 lata". Ponadto zdaniem ekspertów z Internet Standard, brak istotnych barier wejścia powoduje, że na rynku e-commerce zaciekle konkurują zarówno drobni przedsiębiorcy, jak i najwięksi gracze handlu detalicznego w Polsce.Liczba blisko 230 badanych sklepów pozwala na stworzenie szerokiego przekroju wszystkich gałęzi handlu elektronicznego, dlatego w raporcie IS przyjęto podział na 12 podstawowych kategorii handlu elektronicznego. Podmioty, których nie udało się w ten sposób sklasyfikować znalazły się w kategorii "pozostałe".Tak jak rok wcześniej w edycji badania z roku 2016 najsilniejszą reprezentację stanowiły podmioty z kategorii "dom, ogród i hobby", które stanowiły 12 proc. badanych e-sklepów. W dalszej kolejności znalazły się "moda" (10 proc.) oraz "komputery, elektronika, RTV i AGD" (9 proc.). "Taki przekrój branżowy w dużej mierze odzwierciedla to, co Polacy najczęściej kupują przez internet. Pozwala także na dostrzeżenie dyskretnych zmian w preferencjach zakupowych internautów" - czytamy w raporcie z badania.Oprócz wymienionych wśród polskich konsumentów rośnie zainteresowanie zakupami w sklepach z częściami motoryzacyjnymi (4 proc. vs. 2 proc. w ubiegłym roku) oraz sprzętem sportowym i turystycznym (5 proc. vs. 3 proc.). Kolejne zjawisko charakteryzujące najnowszą odsłonę ogólnopolskiego badania e-commerce to rosnąca liczba e-sklepów wielobranżowych, oferujących produkty z więcej niż trzech kategorii. Oznacza to, że już blisko 10 proc. sklepów postawiła na dywersyfikację oferty, tym samym umożliwiając klientom zakup produktów z różnych kategorii. Profil …
Wyświetlono 25% materiału - 440 słów. Całość materiału zawiera 1763 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się