Od wielu lat na łamach Biblioteki Analiz przyglądamy się ustaleniom badań rynku e-commerce, zrealizowanym pod egidą Internet Standard. Jak podkreśla się w jego najnowszej, jedenastej już odsłonie, dynamika wzrostu sprzedaży lekko maleje, ale liczby dalej są imponujące. W 2016 roku ten wskaźnik ma wynieść 17 proc. Dla porównania prognozy dla rynku handlu stacjonarnego mówią o 1-proc. spadku. Łączną wartość rodzimego rynku e-commerce na koniec 2016 roku szacuje się na 35 mld zł. W analizowanym badaniu E-commerce Standard 2016 wzięło udział 228 polskich sklepów internetowych oraz firm zajmujących się sprzedażą produktów i usług przez sieć. Wśród respondentów znaleźli się: szefowie (28 proc), osoby zarządzające (46 proc.), a także specjaliści sprzedaży i marketingu (26 proc.). Warto zwrócić uwagę na fakt, iż w porównaniu z poprzednią edycją badania, w tegorocznej liczniejsza jest reprezentacja profesjonalnych menadżerów (37 proc. w 2015 roku). To dowód na rosnącą dojrzałość polskiego e-commerce. Respondentów pytano m.in. o okres funkcjonowania sklepu na rynku, branżę, w której działa, liczbę osób bezpośrednio zajmujących się sprzedażą oraz przychody ze sprzedaży uzyskane w 2015 roku. Pozwoliło to stworzyć ogólny profil sklepów działających na polskim rynku oraz ustalić podstawowy podział na sklepy małe (56 proc.), średnie (25 proc.) i duże (19 proc).W raporcie, któremu przyświeca hasło "branża nie zwalnia tempa", czytamy m.in. "Wzrost sektora e-commerce jest możliwy dzięki dwóm czynnikom: zwiększeniu częstotliwości zakupów online oraz rosnącej sile nabywczej najmłodszych pokoleń, czyli grupy wiekowej 10-34 lata". Ponadto zdaniem ekspertów z Internet Standard, brak istotnych barier wejścia powoduje, że na rynku e-commerce zaciekle konkurują zarówno drobni przedsiębiorcy, jak i najwięksi gracze handlu detalicznego w Polsce.Liczba blisko 230 badanych sklepów pozwala na stworzenie szerokiego przekroju wszystkich gałęzi handlu elektronicznego, dlatego w raporcie IS przyjęto podział na 12 podstawowych kategorii handlu elektronicznego. Podmioty, których nie udało się w ten sposób sklasyfikować znalazły się w kategorii "pozostałe".Tak jak rok wcześniej w edycji badania z roku 2016 najsilniejszą reprezentację stanowiły podmioty z kategorii "dom, ogród i hobby", które stanowiły 12 proc. badanych e-sklepów. W dalszej kolejności znalazły się "moda" (10 proc.) oraz "komputery, elektronika, RTV i AGD" (9 proc.). "Taki przekrój branżowy w dużej mierze odzwierciedla to, co Polacy najczęściej kupują przez internet. Pozwala także na dostrzeżenie dyskretnych zmian w preferencjach zakupowych internautów" - czytamy w raporcie z badania.Oprócz wymienionych wśród polskich konsumentów rośnie zainteresowanie zakupami w sklepach z częściami motoryzacyjnymi (4 proc. vs. 2 proc. w ubiegłym roku) oraz sprzętem sportowym i turystycznym (5 proc. vs. 3 proc.). Kolejne zjawisko charakteryzujące najnowszą odsłonę ogólnopolskiego badania e-commerce to rosnąca liczba e-sklepów wielobranżowych, oferujących produkty z więcej niż trzech kategorii. Oznacza to, że już blisko 10 proc. sklepów postawiła na dywersyfikację oferty, tym samym umożliwiając klientom zakup produktów z różnych kategorii. Profil …