Wtorek, 2 kwietnia 2019
KONFERENCJA „ŚWIATA DRUKU”
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeruBiblioteka Analiz nr 494 (5/2019)
21 marca w Warszawie odbyła się konferencja Święto Książki 2019 zorganizowana przez „Świat Druku”. Jak powiedziała Jolanta Ziemniak-Ronke, dyrektor wydawnictwa Polski Drukarz sp. z o.o, jest to pierwsza konferencja na ten temat. Faktycznie, święto książki dopiero 23 kwietnia, ale przygotowania do niego można rozpocząć już teraz. Zwłaszcza że referenci przyglądali się książce z bardzo różnych punktów widzenia. I tak Piotr Dobrołęcki wystąpił jako dinozaur rynku książki, wspominając swoje początki w księgarni ORPAN (w 1968 roku!). Zauważył, że wówczas księgarstwo było zdrowym zawodem – płacono wtedy prowizję od obrotu. A wracając do współczesności: czytelnictwo ma stan podgorączkowy 37 proc. i utrzymuje się mniej więcej na tym poziomie od lat. Spadek sprzedaży książek (- 3 proc.) w 2018 roku i wartość sprzedaży 2250 mln powróciła do poziomu z 2004 roku! Występuje też nasilone zanikanie księgarń. Piotr Dobrołęcki obserwuje jednak nowe zjawiska, takie jak pojawienie się książki w marketach (rekordy Biedronki) i na Poczcie Polskiej. Ta ostatnia aktywność stanowi próbę wypełnienia próżni. Poczta oferuje książki: patriotyczne, religijne, dla dzieci oraz bestsellery. Ich sprzedaż w 2018 przekroczyła 100 mln zł. Wśród negatywnych zjawisk wymienił: zawieszenie Polskiej Akademii Księgarstwa (dwie edycje ukończyło 70 absolwentów), próbę likwidacji przez urzędników połączenia numerów ISBN i ISSN z podatkiem VAT przez urzędowe wprowadzenie innej definicji książki (dla potrzeb podatkowych), opóźnienie zrównania stawki e-booków z książką papierową, podwyższenie stawki VAT dla prasy specjalistycznej (z 5 do 8 proc.) czy wprowadzenie listy preferowanych wydawnictw naukowych. Nie równoważy tego wsparcie Instytutu Książki w postaci dofinansowania Ogólnopolskiej Bazy Księgarń, programu „Partnerstwa dla książki” czy biblioróżnorodność realizowana przez dofinansowanie wspólnych stoisk małych wydawców na targach w Warszawie i Krakowie. Uważny obserwator dostrzegł też, jak usychają organizacje księgarskie – młodzi ludzie angażują się w ruch Księgarń Kameralnych, a Izba Księgarstwa Polskiego ma być rozwiązana w tym roku (podobno). Optymizm budzi rozkwit targów książki: warszawskie pączkują inicjatywami kiermaszowymi, krakowskie „trapi” zbyt wysoka frekwencja, organizowane są kiermasze w mniejszych miejscowościach np. Nowym Sączu czy Kędzierzynie-Koźlu. Rozwijają się Targi Wydawców Katolickich i Targi Książki Historycznej – obie w Arkadach Kubickiego – choć ich organizatorzy to stowarzyszenia „nieprofesjonalistów”. Następne prezentacje poświęcone były nowościom w produkcji książki. O druku cyfrowym książek w technologii inkjetowej (atramentowej) mówił Paweł Szpil z firmy Reprograf. Druk atramentowy książek próbuje się sytuować pomiędzy tonerem a offsetem. Według badań, 76 proc. czytelników nie rozróżnia technologii, w jakiej wydrukowana jest książka. Co prawda druk atramentowy zaczynał jako poddruk do offsetu rolowego czy laserowego i służył głównie do personalizacji wydruków Direct Marketingu (ulotki, reklamy). Zmieniło się to po 2016 roku, gdy na drupie (międzynarodowe targi poligraficzne wyznaczające standardy w tej branży) pojawiły się nowe atramenty i urządzenia drukujące na papierach offsetowych (a nie na dedykowanych podłożach). Według prognoz, w 2018 roku proporcja w druku cyfrowym 100:80 na korzyść atramentu, w roku 2019 ma zmienić się na 120:70 (przy porównywalnym wolumenie). W druku …
Wyświetlono 25% materiału - 450 słów. Całość materiału zawiera 1800 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się