Poniedziałek, 6 lipca 2015
Rok 2014 na świecie
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeru411
Tegoroczna edycja rankingu największych firm wydawniczych świata odzwierciedla rosnące skomplikowanie struktury tej branży. Po raz kolejny pierwsze miejsce w globalnym zestawieniu utrzymał koncern Pearson, jednak różnorodne czynniki, jak na przykład wahania kursów walut, rozwój publikacji cyfrowych i ofensywa koncernów wydawniczych z Chin, zmieniło wygląd światowej czołówki. To właśnie te zmiany wpłynęły, w stopniu największym, na wygląd dorocznego zestawienia opracowanego przez „Livres Hebdo” oraz „Publishers Weekly”. W jego najnowszej odsłonie do czołowej dziesiątki zameldowały się dwa chińskie wydawnictwa, a zdaniem autorów rankingu wydaje się bardzo możliwe, że znalazłyby się one w nim jeszcze wcześniej, gdyby w przeszłości regularnie publikowały dane finansowe dotyczące prowadzonej działalności. Phoenix Publishing and Media Company zajęło szóste miejsce w zestawieniu, legitymując się przychodem w wysokości 2,84 mld dolarów w roku 2014, notując tym samym 16 proc. wzrostu przychodów w stosunku do roku 2013. Tymczasem China South Publishing & Media Group zajmuje pozycję zaledwie o jeden niższą po zrealizowaniu przychodu w wysokości 2,58 mld USD (wzrost o 31 proc.). Zwiększenie transparentności finansowej chińskich gigantów wydawniczych to narzędzie na drodze do celu jakim jest mocniejsze zaistnienie na międzynarodowej scenie wydawniczej. Elementem tej strategii było także olbrzymie, liczące 25 tys. mkw., stoisko wystawiennicze Chin na tegorocznych targach BookExpo America, na którym prezentowało się ponad 500 szefów wydawnictw i autorów. Analizując biznesową aktywność chińskich wydawców warto zwrócić uwagę m.in. na inwestycję 80 mln dolarów, jaką poczyniło wspomniane wydawnictwo Phoenix w nabycie dziecięcej oferty firmy Publications International. Wcześniejsze międzynarodowe zaangażowanie tej oficyny naznaczyły wydarzenia takie jak zawarcie umowy z Hachette Livre w 2009 roku i otwarcie brytyjskiego biura firmy w 2012 roku. Podczas gdy pojawienie się dwóch chińskich podmiotów wstrząsneło światowym rankingiem firm wydawniczych, jego ścisła czołówka pozostaje doskonale rozpoznawalna dla znawców tematu i składa się przede wszystkim z podmiotów operujących biznesowo w obszarze publikacji edukacyjnych i fachowych. Łącznie przychód 10 największych firm w 2014 roku stanowił łącznie 54 proc. całego przychodu wytworzonego przez 57 spółek, które znalazły się na liście. Być może na bieżący wygląd rankingu największy wpływ miały akwizycje, w tym zakup przez Penguin Random House oficyny Santillana Ediciones Generales. Niewątpliwie jednak akwizycje będą miały olbrzymi wpływ na kolejną edycję rankingu. Przede wszystkim za sprawą przejęcia, z dniem 1 sierpnia 2014 roku, wydawnictwa Harlequin przez koncern Harper Collins, które nie zostało uwzględnione w tegorocznym zestawieniu. Jednak, jak twierdzą autorzy rankingu, transakcją w największy sposób wpływającą na jego obraz, było połączenie Macmillan Science and Education ze Springer Science and Business Media. Fuzja ta zakończona w maju, zaowocowała powstaniem nowego przedsiębiorstwa pod nazwą Springer Nature, które w 53 proc. kontrolowane jest przez Holtzbrinck (spółka dawnego Macmillan Science and Education). Światowe trendy Z wynikami powyższego rankingu korepsondują także ustalenia zespołu badawczego kierowanego przez znanego analityka rynku wydawniczego Rüdigera Wischenbarta, które opublikowano w najnowszym raporcie „The business of books 2015. An overview of market trends in North America, Europe, Asia and Latin America”. Raport gromadzi i analizuje dane na temat czynników kształtujących bieżącą kondycję globalnego biznesu wydawniczego. Badanie prezentuje liczby uwzględniające pięcio, a nawet dziesięcioletni horyzont czasowy, co odbiorcy pozwala bardziej wnikliwie przeanalizować dostępne dane i kompleksowo je zrozumieć. Opracowanie koncentruje się na wybranych rynkach – USA, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Hiszpanii i wybranych gospodarek wschodzących: Chin, Korei, Rosji, Turcji, Meksyku i Brazylii. Analizę sytuacji poszczególnych branż poprzedza jednak badanie kontekstu funkcjonowania biznesu książkowego na tle innych przemysłów rozrywkowych. Dane liczbowe prezentowane w …
Wyświetlono 25% materiału - 548 słów. Całość materiału zawiera 2193 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się