środa, 20 listopada 2019
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeruBiblioteka Analiz nr 510 (21/2019)
Od dobrych paru lat słowa „czytanie” i „czytelnictwo” wymieniane są na okrągło przy wielu okazjach dotyczących statystyk poziomu czytelnictwa w naszym kraju. Dane od kilku lat są alarmujące, wyniki pokazują, że jedną książkę w ciągu roku przeczytało w naszym kraju 37 proc. badanych. Oczywiście, można się sprzeczać, czy metody badawcze stosowane przez Bibliotekę Narodową są adekwatne do zmian spędzania wolnego czasu i tzw. lektury cząstkowej, ale fakty są faktami. „Badanie zrealizowała w  terenie firma Kantar Public na ogólnopolskiej próbie reprezentatywnej 2076 respondentów w wieku co najmniej 15 lat metodą CAPI (Computer Assisted Personal Interview) oraz na celowej próbie 1660 czytelników książek metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview). Poszerzona próba czytelników książek umożliwiła pogłębioną analizę wyborów i  preferencji lekturowych oraz społecznego obiegu książki w różnych grupach społecznych”. Tyle komunikat Biblioteki Narodowej. Mimo wielu podjętych działań promujących czytanie i zaangażowaniu pieniędzy Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego statystyki nie drgnęły. Utrzymuje się względnie stały konsensus, wokół którego różne fundacje i stowarzyszenia zaczęły tworzyć akcje wspierające czytelnictwo. Warto wspomnieć o tych najważniejszych: Akcja „Cała Polska czyta dzieciom”, ruszyła w 2001 roku. Niebawem będzie obchodziła dwudziestolecie. W 2012 roku zapoczątkowano akcję Narodowe Czytanie, która od samego początku była objęta patronatem Prezydenta RP i jego małżonkę. Kampania ma na celu promocję literatury narodowej. W dotychczasowych edycjach popularyzowano m.in. „Pana Tadeusza”, „Lalkę” i „Wesele”, a ostatnio nowele polskie. „Czytam sobie” – to akcja rozpoczęta w 2013 roku przez wydawnictwo Egmont. Jej celem jest pokazanie dzieciom, że samodzielne czytanie jest dobrą zabawą, a nauka czytania …
Wyświetlono 25% materiału - 247 słów. Całość materiału zawiera 989 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się