środa, 11 czerwca 2014
Pozytywne nastroje drukarzy
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeru383
Ubiegły rok był dobrym rokiem dla branży poligraficznej w Polsce. Wynika to z czwartej edycji raportu „Rynek poligraficzny i opakowań z nadrukiem w Polsce” przygotowanej – jak i trzy poprzednie wydania – przez Polskie Bractwo Kawalerów Gutenberga i firmę audytorsko-doradczą KPMG. „Prognozy zawarte w dotychczasowych wydaniach spełniły się niemalże w 100 proc.” – stwierdza w raporcie Jacek Kuśmierczyk, kanclerz Polskiego Bractwa Kawalerów Gutenberga i główny inicjator przedsięwzięcia. Podkreśla, że poligrafia w raporcie „Konkurencyjna Polska. Jak awansować w światowej lidze gospodarczej?”, opracowanym przez zespół pod kierownictwem prof. Jerzego Hausnera, została wskazana jako jedna z sześciu branż polskiej gospodarki, która szczególnie zasługuje na wsparcie rządowe ze względu na obecny poziom i szanse dalszego rozwoju. Polska poligrafia według Jacka Kuśmierczyka charakteryzuje się niskim kosztem wysoko wykwalifikowanej i zmotywowanej kadry pracowniczej, dostępnością najbardziej zaawansowanych technologii, dużym i rozwijającym się rynkiem wewnętrznym, zwiększającą się aktywnością na rynkach zagranicznych, świetnym położeniem geograficznym, co stawia ją w bardzo konkurencyjnej pozycji wobec rynków dalekowschodnich, gdzie systematycznie rosną koszty wytwarzania. Autorzy raportu stwierdzają jednak przy tym, że sytuacja na polskim rynku poligraficznym nie jest idealna. Branża wciąż walczy z niskim poziomem marż, wysokimi kosztami materiałowymi oraz wysokimi kosztami pracy, a przy tym w złym stanie jest system kształcenia nowych pracowników. Przychody w górę Podstawowe stwierdzenia raportu odnoszą się do określenia wielkości rynku i perspektyw polskiej poligrafii. Wielkość produkcji sprzedanej małych, średnich i dużych przedsiębiorstw poligraficznych wyniosła 10,3 mld zł w 2013 roku, gdy rok wcześniej było to 9,9 mld zł. Po uwzględnieniu przychodów mikroprzedsiębiorstw autorzy raportu szacują łączną wartość produkcji sprzedanej całego sektora poligraficznego na 11,7 mld zł i prognozują osiągnięcie poziomu 13 mld zł w roku 2015. Dynamika wzrostu sektora (bez mikroprzedsiębiorstw) była wysoka i wyniosła 6,8 proc. porównując rok 2013 do 2012, jednak była słabsza niż w dwóch poprzednich latach. Jednak poligrafia w dalszym ciągu należy do najszybciej rozwijających się gałęzi przetwórstwa przemysłowego w Polsce. Polska w Europie Polska jest jednym z nielicznych krajów Unii Europejskiej, w których branża poligraficzna dynamicznie się rozwijała w latach 2009-2012. Gdy w 2012 roku przychody polskich przedsiębiorstw poligraficznych osiągnęły poziom podobny do poziomu z roku poprzedniego, to w całej Unii Europejskiej zanotowano spadek przychodów w sektorze poligraficznym o 5,4 proc. W okresie 2009-2012 w Polsce wzrosły zarówno przychody, jak i zatrudnienie, gdy większość państw Unii Europejskiej odnotowała spadek obu tych wskaźników. W 2009 roku przychody wszystkich firm poligraficznych w Unii Europejskiej wyniosły blisko 93 mld euro, gdy w roku 2012 spadły do poziomu 87 mld euro, co oznacza spadek o 7 proc. W niektórych krajach spadek ten wyniósł 15 proc. (Czechy, Francja, Holandia), a nawet 20 proc. (Dania, Hiszpania, Irlandia). Tylko Litwa, Łotwa i Estonia odnotowały stabilną dynamikę wzrostu. Jednocześnie w latach 2009-2012 liczba osób pracujących w przedsiębiorstwach poligraficznych w Unii Europejskiej zmniejszyła się o 7,5 proc., gdy w Polsce zwiększyła się o 4 proc. Poza Polską tylko na Litwie, w Estonii, Słowacji i Wielkiej Brytanii zwiększyła …
Wyświetlono 25% materiału - 476 słów. Całość materiału zawiera 1907 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się