Poniedziałek, 15 stycznia 2007
Wydawcy akademiccy w realiach rynkowych
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeru186
Na rynku funkcjonuje kilkadziesiąt oficyn uczelnianych, które mniej lub bardziej skutecznie borykają się z prawami wolnego rynku. Przyzwyczajenia narosłe przez dziesiątki lat, gdy wydawnictwa na wyższych uczelniach nosiły nawet nazwę powielarni czy wręcz „skrypciarni”, trzeba było odrzucić i dostosować działania nie tylko do wymagań administracji uczelnianej lecz w dużej mierze do oczekiwań odbiorców, przede wszystkim studentów i pracowników naukowych. Przyjrzyjmy się, jak sobie radzą tacy edytorzy na przykładzie dwóch oficyn uniwersyteckich z Warszawy. Oficyna wielkiego uniwersytetu Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego nie mają osobowości prawnej ani statusu jednostki podstawowej, jaki mają na przykład wydziały uniwersyteckie. We wszystkich sprawach wydawnictwo występuje jako część struktury uczelnianej. Jego dyrektor, którym jest Ryszard Burek, posiada natomiast pełnomocnictwo rektora do zawierania umów – do wyznaczonego limitu finansowego. Bezpośredni nadzór nad wydawnictwem sprawuje obecnie prof. Wojciech Tygielski, prorektor ds. badań naukowych i współpracy z zagranicą. Jednak, jak twierdzi dyrektor Burek, nie odczuwa się ingerencji żadnego organu uniwersyteckiego w politykę wydawniczą. – Nikt nie próbuje narzucać, co mamy wydawać, wręcz odwrotnie – sam namawiam do publikowania u nas – mówi. Nasz interes polega w tym przypadku nie tylko na nawiązaniu współpracy z autorem, lecz także na wykorzystaniu środków finansowych, jakie znajdują się w gestii wydziałów, a czasem nawet poszczególnych pracowników naukowych, którzy uzyskują różnorodne granty. Oficyna odciąża wówczas wydział, przejmując na siebie dystrybucję publikacji, a chociaż takie edycje najczęściej nie przynoszą zysku, zwiększają jednak pulę tytułów i wykorzystują dotację pochodzącą z uniwersytetu. Wydawnictwa korzystają też z jeszcze jednego źródła dotacji wewnętrznej, jakim są pozostające w gestii prorektora środki na edycje prac wymaganych przy staraniach o stopnie naukowe. WUW w 2006 roku wydały 88 tytuły, a liczba ta obejmuje nie tylko książki, ale też i czasopisma, głównie roczniki, ale nie tylko, bo ukazuje się „Poradnik Językowy” (dziesięć zeszytów rocznie), dwumiesięcznik „Przegląd Humanistyczny” oraz „Kwartalnik Pedagogiczny”. W tym roku plan zakłada wydanie ponad stu tytułów książkowych. Od paru lat wydawnictwa prowadzą aktywną politykę wznowień. Jest ich dosyć dużo – mówi Ryszard Burek – gdyż staram się obniżyć poziom zapasów magazynowych, a także nie mogę od razu inwestować w duże nakłady. Dlatego korzystamy w dużej mierze z druku na żądanie, gdzie czasem nasze zlecenia ograniczają się nawet do dwudziestu egzemplarzy. Na szczęście nie musimy już ogłaszać przetargów w ramach zamówień publicznych, wystarczy, że kierujemy zapytanie o ceny i robimy konkurs ofert. Dzisiaj jest już kilku znaczących wykonawców druku cyfrowego, a naszymi najczęstszymi partnerami są Fabryka Druku, Sowa i firma Kserkop z Krakowa. Jak sprzedać niski nakład? Dystrybucja to przede wszystkim znakomita i tradycyjna współpraca z księgarnią im. Prusa w Warszawie i coraz lepsze współdziałanie z Azymutem, który w 2005 roku był odbiorcą około jednej czwartej nakładów, a jego …
Wyświetlono 25% materiału - 436 słów. Całość materiału zawiera 1746 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się