Serwis Chomikuj.pl powstał w połowie 2006 roku. Startował z niewielkim kapitałem i konkurować musiał z wielkimi, międzynarodowymi graczami. Przez użytkowników jednego z forów nazywany był „polskim megauploadem” i stawiany na tej samej półce, co znane serwisy Megaupload.com, Rapidshare.com lub Sendspace.com. Serwisowi udało się zdobyć wyjątkową pozycję na rynku internetowym dzięki trafieniu w odpowiednim czasie w potrzeby polskiego internauty oraz szybkiemu reagowaniu na jego potrzeby, a także umiejętnemu zastosowaniu do promocji swojej usługi narzędzi marketingu internetowego i bezpośredniego. Źródła sukcesu Obserwując rozwój portalu Chomikuj.pl nie ma wątpliwości, że istotą jego działalności nie jest funkcja przechowywania przez zarejestrowanych użytkowników serwisu zapasowych kopii plików, ale rozwijanie platformy reklamowo-dystrybucyjnej, której podstawowym zadaniem jest jak najłatwiejsze rozpowszechnianie plików, w olbrzymiej większości objętych ochroną prawa autorskiego. Twórcy Chomikuj.pl założyli zresztą serwis, którego podstawową funkcją było bezpieczne, odpłatne przechowywanie plików bez funkcji „dzielenia się” zbiorami. Uruchomiony w 2009 roku serwis Auto-backup.pl poniósł spektakularną klapę, udowadniając dobitnie, jakich tak naprawdę usług potrzebują internauci. Ściągać szybciej i więcej Twórcy Chomikuj.pl konsekwentnie skupili się na rozwijaniu funkcji ułatwiających dzielenie się, rozpowszechnianie i reklamowanie zawartości kont użytkowników. Już w 2009 roku serwis udoskonalał specjalny program „Chomik box”, ułatwiający pobieranie plików muzycznych. We wrześniu 2010 ulepszył podgląd plików wideo, umożliwiając podgląd treści dokumentów oraz obejrzenie dziesięciominutowych fragmentów filmów przed jego ściągnięciem, a w marcu 2011 wprowadzając rozwiązanie umożliwiające jednym kliknięciem skopiowanie całego, liczącego czasem kilkanaście tysięcy plików katalogu z jednego „chomika” na inny. Dwa miesiące później ponownie ulepszył „Chomik boxa”, umożliwiając pobieranie całych katalogów. We wrześniu 2012 roku pojawiła się funkcja umożliwiająca zareklamowanie za pomocą jednego kliknięcia konkretnego pliku na serwisie społecznościowym Facebook.com. Cały czas ulepszano też wewnętrzną, wbudowaną w Chomikuj.pl wyszukiwarkę plików, która początkowo dostępna była tylko dla użytkowników płatnych, ulepszonych kont, obecnie pozwala na wyszukiwanie konkretnych rodzajów plików każdemu. Efektywne pozycjonowanie Źródłem spektakularnego sukcesu Chomikuj.pl był jednak nie tylko przyjazny i sprzyjający rozpowszechnianiu plików interfejs użytkownika, ale przede wszystkim umiejętne wypozycjonowanie strony. Istotą marketingu internetowego jest hasło „daj się znaleźć w internecie”. Wokół tego hasła kręci się cały segment rynku wirtualnej reklamy. Według Raportu Ad Standard 2013 rynek reklamy online wzrósł w 2012 roku o ponad 8 proc. do 1,318 mld zł, przy czym największy wzrost zanotował segment reklamy przy wyszukiwarkach internetowych (tzw. SEM). Reklama w internecie, (wraz z reklamą w kinach) były jedynymi segmentami rynku reklamowego w Polsce, które odnotowały w 2012 roku wzrosty. Chomikuj.pl wzorowo stosował zasady marketingu internetowego: wybrał odpowiednią, łatwo zapadającą w pamięć nazwę, zbudował prostą i przyjazną dla użytkownika stronę internetową, pozyskał mnóstwo linków prowadzących do swojej strony …